Bydgoszcz, Szczecin i Gliwice to trzy inwestycje, których PKP teraz pieczołowicie dogląda. – Muszą się zakończyć do końca tego roku – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Na horyzoncie rysują się jednak kolejne projekty. Jednym z nich jest Gdańsk Główny, ze swoim zabytkowym dworcem, ale też wiele pomniejszych, jak Olsztyn, Kielce i Białystok. Na tym plany kolejarzy się nie kończą.
Dofinansowanie unijne z ostatniej perspektywy musi być rozliczone do końca 2015 roku. To dlatego PKP tak pieczołowicie doglądają inwestycji w Gliwicach, Szczecinie oraz w Bydgoszczy. – Najważniejsza dla nas jest walka z czasem – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. Chociaż o ostatni dworzec w Bydgoszczy kolejarze mogą być już spokojni. – Obiekt jest już otwarty, ale trwają tam jeszcze prace wykończeniowe w pomieszczeniach na górnych kondygnacjach oraz ostatnie prace przy prześwicie – dodaje. Niższy poziom nowego budynku został już udostępniony pasażerom, gdzie mogą oni korzystać m.in. z kas biletowych.
Jednak PKP już zapowiadają, że w następnym roku przystąpią do kolejnych inwestycji. – Najważniejszy jest dla nas teraz Gdańsk Główny, który zostanie zmodernizowany pod okiem konserwatora zabytków – mówi Bator. – Nie chcielibyśmy w żadnym stopniu naruszyć tego, że jest przepiękny. Dlatego też zlikwidowaliśmy dwa lata temu antresolę, która była tam dość brzydka – dodaje. Podczas remontu usuniętych ma być jak najwięcej elementów, które powstały w latach 90. w północnej części dworca, takie jak wtórne stropy. Zabieg ten pozwoli zmniejszyć liczbę poziomów w budynku. Poza tym, pojawi się nowa stolarka okienna i drzwiowa, system informacji pasażerskiej i monitoring oraz ruchome schody. Elewacja odzyska dawny blask. Kolejarze chcą także przedłużyć tunel, którym z hali dworca pasażerowie będą mogli dojść aż do City Forum.
Niejasna sytuacja utrzymuje się w przypadku Olsztyna, który także znajduje się na liście obiektów, które PKP chcą poddać modernizacji.Poza stolicą Warmii na modernizację czeka także dworzec w Kielcach. Miasto zawarło w maju porozumienie z Polskimi Kolejami Państwowymi oraz z Polskimi Liniami Kolejowymi na wykonanie studium wykonalności dla dworca. – Trwają też rozmowy z PLK dotyczące całej stacji w Białymstoku – zdradza Bator.
Z danych PKP wynika, że czynnych dworców w Polsce jest 600. Łatwo policzyć, że przez ostatnie pięć lat PKP dostosowało około 25% dworców do bieżących potrzeb pasażerów. – To jest aż i tylko 25%, dlatego będziemy dalej pracować nad tym, żeby unowocześniać kolejne dworce – podkreśla Bator.