NUMER 10/2017
NUMER 10/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Polska kolej roku 2017
szukaj
Śledź nas:

Dwie odmienne decyzje sądu w sprawie zawyżonych stawek PLK

| Jakub Madrjas 03.01.2017 35

Dwie odmienne decyzje sądu w sprawie zawyżonych stawek PLK
Fot. Marcel Raś, SM42.pl
Jak informowaliśmy wczoraj, sąd apelacyjny potwierdził że PKP PLK zawyżała stawki za dostęp do torów w rozkładzie 2013/2014. Zarządca infrastruktury otrzymał też jednak drugą decyzję sądu w podobnej sprawie – zgoła odmienną.
Sąd Apelacyjny w Warszawie uznał skargę Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych na decyzję Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego zatwierdzającą cennik PKP PLK na rozkład jazdy 2013/14. Sąd Apelacyjny w większości podzielił argumenty ZNPK, że stawki nie zostały skalkulowane prawidłowo, a prezes UTK nie powinien ich zatwierdzać.

ZNPK konsekwentnie utrzymuje, że „powyrokowe” stawki – pomimo obniżki o ok. 20% – wciąż są istotnie zawyżone, a PKP PLK przy ich kalkulacji wlicza szereg kosztów, które nie mogą być uznane za koszty „bezpośrednio ponoszone jako rezultat wykonywania przewozów pociągami”. Więcej na ten temat piszemy tutaj.

Ten sam sąd, różne werdykty

Urząd Transportu Kolejowego nie chce komentować sprawy do czasu otrzymania pisemnego uzasadnienia wyroku. Bardzo ciekawych informacji udzielił jednak rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe, Mirosław Siemieniec. – Wyrok z 30 grudnia 2016 r. nie stanowi przełomu w podejściu wymiaru sprawiedliwości do oceny prawidłowości kalkulowania przez zarządcę infrastruktury stawek dostępu, albowiem ten sam Sąd Apelacyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 grudnia 2016 r. oddalił apelację Izby Gospodarczej Transportu Lądowego od korzystnego dla PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozstrzygnięcia sądu pierwszej instancji, oddalającego odwołanie od decyzji Prezesa UTK zatwierdzającej cennik na rozkład jazdy 2013/2014 – informuje rzecznik.

– Tym samym obecnie mamy do czynienia z dwoma prawomocnymi wyrokami Sądu Apelacyjnego w Warszawie, które w sposób całkowicie odmienny oceniły prawidłowość decyzji Prezesa UTK zatwierdzającego cennik na RJ 2013/2014 – dodaje rzecznik. Wyrok z 14 grudnia 2016 r w sprawie wniesionej przez IGTL podtrzymuje decyzję Prezesa UTK o zatwierdzeniu stawek, wyrok z 30 grudnia w sprawie wniesionej przez ZNPK – zmienia ją.

Oczywiście, wyroki wydane w tej samej sprawie nie oznaczają, że ich przebieg był analogiczny. Mirosław Siemieniec podaje, że korzystny dla PLK wyrok w sprawie odwołania wniesionego przez IGTL uzasadniony został w ten sposób, iż odwołującemu „nie udało się wykazać, ażeby metodologia przyjęta przez zarządcę infrastruktury do ustalenia kosztów wchodzących do bazy kosztowej a w konsekwencji ustalenia stawek była wadliwa”. Być może ZNPK udało się to udowodnić – dowiemy się tego, gdy sąd apelacyjny opublikuje uzasadnienie.

PLK rozważa skargę kasacyjną. Chce jednoznacznej wykładni

Co teraz? – W tej ambiwalentnej sytuacji prawnej zarządca infrastruktury poważnie rozważa sporządzenie i wniesienie skargi kasacyjnej od wyroku z dnia 30 grudnia 2016 r., celem uzyskania orzeczenia Sądu Najwyższego, co do istoty sprawy – mówi Mirosław Siemieniec. Wyrok mógłby zdaniem PKP PLK definitywnie rozstrzygnąć spór w przedmiocie prawidłowości kalkulacji przez zarządcę infrastruktury stawek dostępu do infrastruktury kolejowej, sporządzanej po wydaniu przez Trybunał Sprawiedliwości UE wyroku z dnia 30 maja 2012 r.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (41101)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka

Wiecej z regionu:

Polska (41101)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2017
NUMER 10/2017
W związku z targami Trako 2017 przygotowaliśmy trzy edycje „Rynku Kolejowego” z różnymi okładkami. Numer jest dostępny bezpłatnie na targach na naszym stoisku: nr 04 w hali B. Serdecznie zapraszamy! W tym wyjątkowym numerze postanowiliśmy podsumować aktualny stan polskiej kolei. Analizujemy zmiany w Krajowym Programie Kolejowym, pokazujemy, jakie zmiany czekają Centralną Magistralę Kolejową i jakie wyzwania stoją przez PKP Intercity i PolRegio. Nie brakuje ważnych rozmów, w tym z prezesami spółek: PKP SA, PKP Intercity, STK, OT Logistics, ZUE, KZN „Bieżanów”, Torprojektu, czy Pol-Miedź Trans. Ciekawej lektury nie zabraknie – objętość tego numeru wynosi ponad dwieście stron!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS