Straż Ochrony Kolei oraz PKP Cargo testują bezzałogowe systemy latające do ochrony linii kolejowych. To kolejne działanie prowadzące do zwiększenia bezpieczeństwa na torach oraz zmniejszania strat powodowanych przez kradzieże.
W 2015 r. o 40 proc. zmniejszyła się liczba kradzieży towarów z wagonów, a liczba przestępstw na terenie kolejowym spadła o 15 proc. SOK wykorzystując nowoczesny sprzęt m.in. mobilne centra monitoringu, fotopułapki oraz testowane aktualnie drony zapewni bezpieczniejsze podróże koleją oraz przewóz ładunków - informuje Straż Ochrony Kolei.
Ochrona przed kradzieżami
Od kilku miesięcy również PKP Cargo wykorzystuje drony do ochrony swoich pociągów przed kradzieżami. Efekty przerosły oczekiwania przewoźnika: ilość kradzieży spadła o kilkadziesiąt procent. Drony zostały użyte także poza granicami kraju.
PKP Cargo w ramach prowadzonych działań w zakresie bezpieczeństwa w pierwszej kolejności kładzie nacisk na zapobieganie kradzieżom. Dzięki wyspecjalizowanej komórce w biurze bezpieczeństwa i audytu spółka osiąga wymierne efekty, które znajdują potwierdzenie w liczbach.
– W 2014 roku powołaliśmy zespół przeciwdziałania zagrożeniom, którego podstawowym celem jest walka z kradzieżami z pociągów PKP Cargo. Efekty przerosły nasze oczekiwania – mówi Maciej Borecki, dyrektor biura bezpieczeństwa i audytu w PKP Cargo SA.
Śledzenie przejazdu pociągu
PKP Cargo wykorzystuje dwa typy dronów. Pierwszy z nich, "Phantom III", jest wyposażony w kamerę 4K i ma około pół metra rozpiętości ramion. Służy do wykonywania lotów patrolowych wspierających przejazdy składów PKP Cargo i pomaga chronić pociągi zatrzymane przez złodziei.
Drugi typ dronów w PKP Cargo to "Eagle", o rozpiętości ramion około jednego metra. Są one wykorzystywane przede wszystkim do patrolowania rozległych obszarów z dużej wysokości. Drony te są wyposażone w dwie kamery. Pierwsza ma duży zoom optyczny, umożliwiający nagranie twarzy złodziei w bardzo dobrej jakości nawet z kilkuset metrów. Pracę nocą ułatwia druga kamera, termowizyjna. Dzięki niej operatorzy dronów są w stanie rozpoznać sylwetkę człowieka z odległości nawet dwóch kilometrów.
Mniej zniszczeń infrastruktury
Kolejarze oczekują, że wykorzystanie systemów bezzałogowych do bieżącego monitoringu linii kolejowych może ograniczyć niszczenie i kradzież elementów infrastruktury kolejowej i tym samym poprawić bezpieczeństwo podróży.
- Straż Ochrony Kolei testuje drony od listopada. Miejsce i termin lotu wyznaczamy na podstawie szczegółowych obserwacji. Dron monitorował m.in. tory na trasie z Warszawy do Gdańska i na Śląsku. Już pierwsze akcje pozwoliły udaremnić kradzież węgla na Śląsku w okolicy Mysłowic – mówi Paweł Boczek zastępca komendanta głównego SOK ds. ochrony. - Testy dronów potrwają do końca roku. W terenie sprawdzamy przydatność nowoczesnych urządzeń do monitoringu i ograniczania kradzieży oraz ingerencji w urządzenia, które zapewniają bezpieczny i punktualny przejazd pociągów – dodaje.
Na kolei bezpiecznej
Jak informuje Służba Ochrony Kolei w 2015 r. o 15 proc spadła liczba przestępstw na terenie kolejowym. Od stycznia do września SOK zanotowała 8 178 zdarzeń a w zeszłym roku 9 709. O 40 proc. zmniejszyła się też liczba kradzieży towarów z wagonów. Przez 9 miesięcy 2014 r. było 1 299 w bieżącym roku 778.
Zgodnie z umową firma WB Electronics, która specjalizuje się w systemach bezzałogowych oraz łączności i dowodzenia dla wojska, udostępnia PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. 3 sztuki bezzałogowych systemów latających (BSL), wraz z pełnym wyposażeniem niezbędnym do planowania i kontroli lotów oraz operatorami systemu.