Linie kolejowe nr 150 i 693 przejdą rewitalizację w ramach projektu udrażniania podstawowych ciągów wywozowych z Górnego Śląska. PLK rozpisały przetarg na wybór wykonawcy prac, a teraz dokonały otwarcia kopert z ofertami. Oferty przekroczyły przygotowany budżet.
PKP PLK prowadzą przetarg na wykonanie rewitalizacji linii kolejowych nr 150 oraz 693 na odcinku podg Ochodza – podg Bronów w systemie „projekt i budowa”. Na linii kolejowej nr 150 Wisła Most – Chybie naprawiony zostanie tor nr 1 od km 4,390 do km 7,895, a na linii nr 693 – tor nr 1 od km 0,205 do km 0,667 wraz z urządzeniami sterowania ruchem.
Linie kolejowe nr 150 Most Wisła – Chybie oraz nr 693 podg Zabrzeg – podg Bronów, na odcinku przewidzianym do rewitalizacji są liniami państwowymi, pierwszorzędnymi, jednotorowymi, zelektryfikowanymi. Po realizacji prac przywrócona ma zostać prędkość konstrukcyjna na tym odcinku; dla linii nr 150 to 80 km/h, a dla linii nr 693 – 60 km/h.
Obecnie na liniach nr 150 i 693 odbywa się towarowy ruch pociągów. Średniodobowo na linii nr 150 kursuje 8 pociągów towarowych po kierunku nieparzystym i 11 po kierunku parzystym, a na linii 693 – po 2 pociągi towarowe w obu kierunkach. Sieć trakcyjna została wybudowana w 1964 roku i nie była modernizowana.
Rys. openrailwaymap.orgW przetargu zgłosiły się trzy firmy. Każda z nich zaoferowała cenę, która przekracza przygotowany budżet zamawiającego w wysokości 16,7 mln zł brutto. Najtańszą z ofert złożyło KZN Rail za 19,23 mln zł. Kolejna oferta w kolejności jest od Przedsiębiorstwa Remontowo Budowlanego „TOR” za 19,4 mln zł brutto. Trzecia oferta pochodzi od konsorcjum Torkol i Mar-Bud z ceną 20,53 mln zł brutto. Wykonawcy zadeklarowali wykonanie zamówienia do 30 listopada 2017 roku oraz udzielenie gwarancji na prace na okres 72 miesięcy.
Według specyfikacji zamówienia, wymianę nawierzchni kolejowej należy prowadzić technologią zmechanizowaną wymiany szyn i podkładów za pomocą pociągu do wymiany torów. Zamówienie przewiduje wymianę nawierzchni wraz z uzupełnieniem tłucznia, oczyszczenie mechaniczne podsypki, podbijanie torów i rozjazdów, regulację położenia torów, wymianę rozjazdów na nowe w torach szlakowych oraz głównych zasadniczych w technologii blokowej. Przewidziana jest renowacja podłoża, profilowanie ław torowiska, prace przy odwodnieniu i przepustach itd.