– Modernizacja obejmie 9 tys. km torów, z tego co najmniej 350 km z dostosowaniem do prędkości 200 km/godz. w ruchu pasażerskim. Do tego sprawne połączenia między aglomeracjami oraz istotna poprawa w kolejowych przewozach towarowych – takie efekty obecnej perspektywy finansowej na kolei zapowiada członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe Włodzimierz Żmuda.
Według
Krajowego Programu Kolejowego, długość przebudowanych linii kolejowych (w km toru) ma na koniec tego roku wynieść 500 km, a na koniec 2023 roku – 9 tys. kilometrów. – Na pewno zyskają największe miasta. Po zakończeniu obecnej unijnej „siedmiolatki” będzie można przemieszczać się między największymi miastami z prędkością co najmniej 100 km/godz. – przekonywał podczas konferencji Zmieniamy polski przemysł w Warszawie Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK.
Aglomeracje, takie jak Warszawa, Kraków, Trójmiasto czy Łódź mają zyskać nie tylko na połączeniach między sobą. Poprawić ma się także transport kolejowy wewnątrz każdego z tych miast. To za sprawą takich inwestycji, jak budowa tunelu w Łodzi, trasy średnicowej w Warszawie czy torów aglomeracyjnych w Krakowie, gdzie dobudowane mają być dwa tory i estakada.
Nacisk na przewozy towarowe
– W poprzedniej perspektywie kładziono nacisk głównie na przewozy pasażerskie – zauważył Żmuda. – Teraz już patrzymy na ciągi towarowe – dodał. I wskazał na ciąg kolejowy ze Śląska do portów, połączenia do przejść granicznych czy odtwarzanie punktów ładunkowych. – To są wszystko małe rzeczy, ale one się sumują na inne podejście, na to, że transport towarowy będzie wyglądał inaczej.
Jak wskazał, najważniejsza będzie poprawa w zakresie czasu przejazdów. – My, jako kolej, tracimy na czasie w konkurencji z przewozami drogowymi – powiedział przedstawiciel PKP PLK.
Kolejne środki z programów regionalnychW odróżnieniu od poprzedniej perspektywy, kolejarze mają teraz do dyspozycji także środki z Programu Polska Wschodnia. – W ramach tego programu, który w poprzedniej perspektywie nie był dostępny dla kolei, będziemy mieli całą magistralę wschodnią, która połączy główne miasta na ścianie wschodniej – mówił Żmuda. – To zintensyfikuje transport – powiedział.
Jak poinformował, w ramach Programu Polska Wschodnia, kolej ma do wykorzystania 2,5 mld zł. Natomiast marszałkowie województw, w ramach regionalnych programów operacyjnych, dodatkowo wydadzą 4,6 mld zł. Będą one przeznaczone na te połączenia kolejowe, które są istotne z lokalnego punktu widzenia.
– Suma tych programów da nam na pewno to, że międzyaglomeracyjnie będziemy lepiej jeździć, aglomeracyjnie będziemy lepiej jeździć, a także towarowo i lokalnie. Tak widzę owoce tej perspektywy – podsumował Włodzimierz Żmuda.