Partnerzy serwisu:
Komentarze

Dlaczego przewoźnicy wydłużają okresy przeglądów?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMENTARZE
Dlaczego przewoźnicy wydłużają okresy przeglądów?
Fot. Jędrzej Pilarski
Chyba nikogo nie muszę przekonywać, że obowiązkowe przeglądy i naprawy pojazdów są jednymi z najbardziej istotnych czynności służących poprawie bezpieczeństwa. Jednak docierają do mnie sygnały, że przewoźnicy i dysponenci wydłużają okresy między naprawami, a jedyną motywacją do takich zmian są oszczędności. Działania te mogą przyczynić się do pogarszania stanu technicznego pojazdów oraz są potencjalnym źródłem zagrożeń dla systemu kolejowego – pisze prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra.

Eksploatacja rozumiana jako użytkowanie i obsługiwanie jest kluczowym cyklem życia obiektu technicznego. Wydłużanie cyklu utrzymaniowego bez odpowiedniej analizy wpływu takiej zmiany na system, w którym pojazd funkcjonuje nie jest rozwiązaniem, które umożliwia efektywne zarządzanie procesem utrzymania. Każdy pojazd kolejowy został wyprodukowany w określonym cyklu życia przy określonych parametrach eksploatacji.

Niepokojące praktyki

Niepokojące jest, kiedy dla tych samych typów pojazdów kolejowych występują zasadniczo różne długości cykli przeglądowo-naprawczych jedynie w zależności od eksploatującego pojazd. Są przypadki, że producent określa dla tego samego typu pojazdów różne cykle utrzymaniowe w sytuacji, gdy kieruje pojazd do różnych odbiorców.

Analiza znaczenia takiej zmiany powinna być wykonana zgodnie z obowiązującą metodologią. Wykonanie oceny znaczenia zmiany powinno się opierać na rzetelnie przeprowadzonej analizie niezawodnościowej oraz analizie doświadczeń przewoźnika kolejowego związanych z eksploatacją oraz uszkodzeniami i trudnościami eksploatacyjnymi danego typu pojazdu kolejowego. Szczególnie niedopuszczalne jest przystępowanie do dokonywania oceny z nastawieniem na konkretny efekt, związany z oszczędnościami.

Kluczowe jest wykonanie oceny ryzyka

Zmiana w cyklu utrzymania pojazdu jest zmianą techniczno-eksploatacyjną. Z uwagi na jej charakter, wykonanie oceny ryzyka (następnego kroku po ocenie znaczenia zmiany) wydaje się być kluczowym etapem podsumowującym zebrane dane, jak również narzędziem do określenia środków i wymogów bezpieczeństwa.

W przypadku, kiedy zmiana cyklu przeglądowo-naprawczego zostanie uznana za znaczącą, należy pamiętać, że na wynik całego procesu wpływa również odpowiedni dobór metody oceny dopuszczalności ryzyka. Zmiany mające wpływ na bezpieczeństwo ocenione jako nieznaczące powinny mieć przypisane wymogi bezpieczeństwa. Przypisanie tych wymogów jest jednak obligatoryjne w przypadku zmian znaczących.

Będzie wzmożony nadzór UTK

Różne cykle utrzymania pojazdów są wyzwaniem dla podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM), utrzymujących zbliżony tabor kolejowy w oparciu o różnorodne dokumentacje. Taka sytuacja zwiększa ryzyko popełnienia błędu przez personel bezpośrednio wykonujący czynności utrzymaniowe. Zarządzanie zróżnicowaną dokumentacją utrzymaniową stanowi też poważne wyzwanie dla przewoźników kolejowych, którzy eksploatują różnorodny tabor składający się np. z kilkunastu typów pojazdów.

Dlatego proces zarządzania zmianą w tym zakresie obejmujemy wzmożonym nadzorem. Kontrole obejmować będą zarówno zgodność procesu zarządzania zmianą z przyjętym systemem zarządzania bezpieczeństwem, jak też z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu 402/2013. Kontrolerzy będą dokonywać weryfikacji dokumentacji z oceny znaczenia zmiany, dokumentacji przeglądowej i naprawczej pojazdów, dla których wydłużono cykl oraz ocenę stanu technicznego tych pojazdów. Skierowałem list do zamawiających tabor, przewoźników i producentów, w którym przypominam o obowiązujących regulacjach prawnych i dobrych praktykach.

Chciałbym też wszystkim uzmysłowić, że proces zarządzania zmianą jest nierozerwalnie związany z zarządzaniem ryzykiem, które jest jednym z kluczowych elementów systemów zarządzania bezpieczeństwem. Niespełnienie wymogów w zakresie prawidłowego zarządzania ryzykiem może doprowadzić do cofnięcia certyfikatu bezpieczeństwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezes UTK: Pilnie potrzeba nowych specjalistów do oceny wniosków

Prawo i polityka

Prezes UTK: Pilnie potrzeba nowych specjalistów do oceny wniosków

Łukasz Malinowski 14 kwietnia 2023

UTK przyjął cele strategiczne na lata 2023-2027

Komentarze

Praktyczne aspekty wprowadzenia IV pakietu kolejowego

Komentarze

Góra: 2020 rok był szczególny

Komentarze

Góra: 2020 rok był szczególny

Ignacy Góra 05 kwietnia 2021

Zobacz również:

Prezes UTK: Pilnie potrzeba nowych specjalistów do oceny wniosków

Prawo i polityka

Prezes UTK: Pilnie potrzeba nowych specjalistów do oceny wniosków

Łukasz Malinowski 14 kwietnia 2023

UTK przyjął cele strategiczne na lata 2023-2027

Komentarze

Praktyczne aspekty wprowadzenia IV pakietu kolejowego

Komentarze

Góra: 2020 rok był szczególny

Komentarze

Góra: 2020 rok był szczególny

Ignacy Góra 05 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5