Dobrze działający przewoźnik kolejowy może na wiele sposobów wywierać korzystny wpływ na otoczenie – wynika z analizy wpływu DB Cargo Polska na sferę gospodarczą i społeczną oraz środowisko naturalne. W wielu przypadkach działania na rzecz ekologii oraz poprawa warunków zatrudnienia okazują się w dłuższej perspektywie dobrymi inwestycjami. Opracowany wraz z Deloitte raport został zaprezentowany w Gdańsku podczas tegorocznej edycji targów Trako.
DB Cargo Polska jest przewoźnikiem powstałym poprzez połączenie PCC Logistics i PTK Holding oraz kilku mniejszych spółek po przejęciu ich przez Deutsche Bahn. W ubiegłym roku pociągi grupy przewiozły 57 mln ton, co dało DB Cargo Polska 18% udziału w rynku i drugie miejsce w Polsce. Mniej korzystnie przedstawiały się statystyki dotyczące pracy przewozowej (2,8 mld tonokilometrów, miejsce piąte). Działalność grupy, oprócz przewozów towarowych i transportu intermodalnego, obejmuje także usługi terminalowe, spedycyjne i bocznicowe, utrzymanie infrastruktury i taboru, przeładunki w porcie w Szczecinie, a także zupełnie niezwiązaną z transportem produkcję piasków kwarcowych.
Podatki i wartość dodana
Według przedstawicieli firmy raport o wpływie na otoczenie to pierwsza tego typu publikacja w branży. Deklarowane przyczyny jego publikacji to – między innymi – chęć optymalizacji aktywności na podstawie wiedzy o obszarach oddziaływania pozytywnego i negatywnego, poprawa komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej oraz budowanie lepszych relacji z interesariuszami.
Dokument został podzielony na trzy bloki, poświęcone kwestiom makroekonomicznym, społecznym i środowiskowym. W pierwszej z nich podano wybrane wskaźniki w odniesieniu do ubiegłego roku. Według autorów raportu działalność grupy przyczyniła się do utworzenia lub utrzymania w Polsce łącznie 10 609 miejsc pracy (bezpośrednio grupa zatrudnia 3167 osób, co oznacza, że każde z tych miejsc pracy przyczynia się pośrednio do utrzymania 2,35 innych). Tworzące DB Cargo Polska spółki odprowadziły do budżetu centralnego oraz budżetów lokalnych łącznie 34,2 mln zł podatków, dokonały u polskich dostawców zakupów za 576 mln zł, a wygenerowane dzięki nim dochody polskich gospodarstw domowych obliczono w raporcie na 292 mln zł. Wypracowana w 2016 r. wartość dodana wyniosła 873,9 mln zł (w tym 180,6 mln zł efektu bezpośredniego). Największy efekt pośredni wystąpił w branży usług profesjonalnych i biznesowych, a także w handlu, usługach komunalnym i przemyśle chemicznym.
Coraz mniej wypadków
W części dotyczącej oddziaływaniu społecznemu podkreślono przede wszystkim zaangażowanie DB Cargo Polska w poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Wskaźnik liczby wypadków na milion pociągokilometrów spadł z 2,53 w roku 2014 do 1,98 w 2016. Twórcy dokumentu podkreślają, że tendencja jest korzystniejsza, niż w przypadku również zmniejszającej się średniej krajowej. Dzięki poprawie standardów i opracowaniu strategii BHP udało się także ograniczyć liczbę wypadków przy pracy (w latach 2012-2016 aż o 55%), choć w ostatnich dwóch latach utrzymuje się ona na stałym poziomie (44). Grupa jest ponadto partnerem kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd – Szlaban na ryzyko”.
Sprawy społeczne to jednak także – między innymi – warunki zatrudnienia. Cała branża kolejowa zmaga się dziś z niedoborem pracowników oraz ich rotacją. DB Cargo Polska chwali się skuteczną walką z tym problemem poprzez oferowanie zatrudnionym atrakcyjnych warunków: wyliczanie dodatku kilometrowego według korzystniejszych zasad, pakiet korzyści pozapłacowych, wyznaczanie ścieżek kariery oraz szkolenia i dofinansowanie studiów lub nauki języka obcego. W efekcie wskaźnik rotacji, który w 2014 r. wynosił 16,7%, w ubiegłym roku spadł do 9%. Formą odpowiedzialności społecznej jest także zachęcanie do udziału w wolontariacie pracowniczym na rzecz organizacji pozarządowych.
Kolej przyjazna środowisku
Ostatnią część otwiera deklaracja realizowania większości przewozów (w tym wszystkich intermodalnych) przy użyciu lokomotyw elektrycznych. Autorzy raportu przytaczają dane statystyczne: udział pracy przewozowej wykonywanej taborem elektrycznym DB Cargo Polska wzrósł w ciągu ostatnich dwóch lat o 10 punktów procentowych i wynosi obecnie 77%. W porównaniu z rokiem 2015 zużycie paliwa o 8% (800 tysięcy litrów), co pozwoliło na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 2130 ton. Dążenie do ograniczania zanieczyszczeń przejawia się także w rozwijaniu transportu intermodalnego, którym w 2016 r. przewieziono 2400 ton ładunków. DB Cargo Polska podejmuje w tym celu także pomniejsze działania, takie jak termomodernizacja budynków czy wymiana oświetlenia na energooszczędne.
– Zrównoważony rozwój w transporcie opiera się na trzech filarach: etyce, ekologii oraz ekonomii – powiedziała podczas wprowadzenia do prezentacji raportu prof. dr hab. Halina Brdulak z warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej. Jak dodała, obowiązujący od 1 stycznia nakaz podawania przez duże spółki notowane na giełdzie danych pozafinansowych jest krokiem w dobrym kierunku. – Być może dzięki temu także dwie pierwsze z wymienionych wartości zaczną w większym stopniu przekładać się na wyniki finansowe. Z drugiej strony sama idea zrównoważonego rozwoju jest coraz bardziej popularna także w Polsce – stwierdziła profesor. Podczas targów przedstawicielom DB Cargo Polska wręczono nagrodę dla przedsiębiorstwa odpowiedzialnego społecznie, przyznaną przez Stowarzyszenie na rzecz Interoperacyjności i Rozwoju Transportu Szynowego w Polsce.