NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Czy wielomiesięczna komunikacja zastępcza powinna obniżać ceny biletów?

| jar, Rynek Kolejowy 13.08.2017 57

Czy wielomiesięczna komunikacja zastępcza powinna obniżać ceny biletów?
fot. Rafał Jasiński
Zastąpienie pociągów przez autobusy komunikacji zastępczej zwykle powoduje wiele negatywnych skutków dla podróżnych. Szczególnie dotkliwe wydają się wielomiesięczne zamknięcia torowe wprowadzane na czas inwestycji infrastrukturalnych. Czy w takich sytuacjach powinny być stosowane automatyczne obniżki cen biletów?
Realizowany program modernizacji infrastruktury kolejowej powoduje wiele utrudnień w ruchu pociągów. Najbardziej odczuwalne dla przewoźników i ich klientów są wielomiesięczne, całkowite wstrzymania kursowania pociągów. Przykładem takiej sytuacji jest przebudowa linii nr 7 na odcinku Garwolin – Lublin, podczas której na kilkanaście miesięcy całkowicie ją zamknięto dla ruchu. Podróżni korzystający z pociągów dalekobieżnych muszą korzystać z objazdów lub autobusów komunikacji zastępczej. W przypadku połączeń regionalnych są one całkowicie wykonywane przez transport drogowy. Skutkuje to m.in. dłuższymi czasami przejazdu (rozkładowy czas nierzadko wydłużają opóźnienia), mniejszą liczbą połączeń, omijanie niektórych przystanków kolejowych, koniecznością przesiadania się itp. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.

Autobusem powinno być taniej?

Wydaje się, że pogorszenie oferty powinno skutkować obniżeniem cen biletów. Choćby po to, aby zrekompensować uciążliwości i „poprzez kieszeń” zachęcić do dalszego korzystania z usług przewoźnika kolejowego. Z uwagi na ogromny program inwestycji kolejowych można by rozważyć wprowadzenie specjalnej taryfy na połączenia obsługiwane przez wiele miesięcy pojazdami zastępczymi kursującymi po drogach. Wchodziłaby ona w życie automatycznie po zamknięciu linii dla ruchu pociągów pasażerskich.

Jednak przewoźnicy realizujący połączenia na właśnie modernizowanym odcinku „siódemki” są sceptyczni co do wdrażania takich rozwiązań, o czym informowaliśmy tutaj. Bez entuzjazmu podchodzą również do wprowadzenia stałego mechanizmu obniżki cen na połączenia realizowane komunikacją zastępczą. Michał Stilger z biura prasowego spółki Przewozy Regionalne zwraca uwagę na brak odpowiednich uregulowań prawnych. – W naszej opinii powinien powstać mechanizm obniżający ceny w przypadku długotrwałego zamknięcia i realizacji przewozów autobusami komunikacji zastępczej, jednak powinno to regulować prawo przewozowe lub zapisy regulaminów zarządcy infrastruktury, pozwalające na pokrycie utraconych przychodów w czasie prowadzonych prac torowych – zaznacza Michał Stilger.

Jolanta Maliszewska z biura prasowego Kolei Mazowieckich zwraca uwagę na problemy techniczne, jakie pojawią się przy wdrożeniu takiego mechanizmu. – W związku z ograniczeniami technicznymi związanymi z wprowadzaniem zmian w systemie sprzedaży, proponowane rozwiązanie, tj. stały mechanizm obniżający ceny biletów w przypadku długotrwałego zastępowania pociągów przez autobusy komunikacji zastępczej, obecnie nie jest możliwe - podkreśla.

UTK bez uprawnień odnośnie cen biletów

Na obowiązujące regulacje prawne wskazuje Urząd Transportu Kolejowego. Jak informuje „Rynek Kolejowy” Tomasz Frankowski, Naczelnik Wydziału Prasowego w UTK, zagadnienia związane z utrudnieniami z korzystania z linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe określa regulamin przydzielania tras pociągów i korzystania z przydzielonych tras pociągów przez licencjonowanych przewoźników kolejowych oraz podpisywane przez zarządcę linii kolejowych z przewoźnikami umowy o udostępnienie infrastruktury kolejowej. – Zgodnie z ich postanowieniami, w przypadku ograniczeń w korzystaniu z infrastruktury kolejowej, z przyczyn leżących po stronie zarządcy, przewoźnik może realizować przewozy osób środkami transportu drogowego. W takiej sytuacji zarządca na wniosek przewoźnika ma obowiązek pokrycia poniesionych dodatkowych kosztów z tytułu wprowadzenia komunikacji zastępczej – wyjaśnia Tomasz Frankowski.

Jak zaznacza udzielający informacji „Rynkowi Kolejowemu", prezes Urzędu Transportu Kolejowego nie ma możliwości prowadzenia postępowań w sprawie cen biletów, w tym także odnośnie taryf obowiązujących w autobusowej komunikacji zastępczej. Wskazuje, że uprawnieniami w tym zakresie dysponują organizatorzy kolejowego publicznego transportu zbiorowego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS