NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Czy uda się nakłonić kolejowe spółki do szybszej obsługi niepełnosprawnych?

| Michał Szymajda 16.12.2016 29

Czy uda się nakłonić kolejowe spółki do szybszej obsługi niepełnosprawnych?
Czy uda się nakłonić kolejowe spółki do zmian korzystnych dla niepełnosprawnych?Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Biorąc pod uwagę rzeczywiste potrzeby osób niepełnosprawnych, prezes UTK zwrócił się do przewoźników kolejowych z propozycją przyjęcia w swoich regulacjach zapisów dotyczących czasu zgłaszania podróży korzystniejszych, niż te określone w obowiązujących przepisach (48 godzin przed odbyciem podróży). Zasugerował skrócenie tego okresu. Jak zareagowali na to przewoźnicy?
Obecnie przejazd osoby niepełnosprawnej musi być zgłoszony przynajmniej na 48 godzin przed rozpoczęciem podróży. Z przyczyn obiektywnych nie zawsze jest możliwe zaplanowanie podróży z takim wyprzedzeniem. W związku z tym UTK wyszedł z propozycją do przewoźników, aby skrócić ten okres.

– Fakt, że większość przewoźników pozytywnie odpowiedziała na taką propozycję, a niektórzy już wprowadzili w wewnętrznych regulacjach korzystniejsze przepisy niż prawo unijne (okres 48 h w niektórych przypadkach został skrócony nawet do 12 h), jest budujący. Znaczna część przewoźników zadeklarowała również, że tego typu pomoc może być udzielana nawet bez wcześniejszego zgłoszenia z uwagi na posiadanie przez przewoźnika taboru w pełni dostosowanego do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej – mówi Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Organizatorzy mogą mieć istotny wpływ na poprawę obsługi

We wsparciu obsługi osób z niepełnosprawnością istotną rolę odgrywają również organizatorzy publicznego transportu zbiorowego. Mogą oni w ramach umów z przewoźnikiem wprowadzać i wymagać lepszych standardów obsługi pasażerów. – Zwracamy im na to uwagę w procesie opiniowania planów transportowych i umów o dofinansowanie – tłumaczy prezes Góra. – Dodatkowo powołaliśmy zespół, w skład którego wchodzą wszyscy przewoźnicy kolejowi, PKP PLK i przedstawiciele PKP SA. Liczymy, że dzięki pracy zespołu wypracujemy jednolite standardy obsługi pasażerskiej – dodaje.

Dostępność dworców istotna

Obok kwestii obsługi ważna jest też dostępność obiektów kolejowych. Przy prezesie UTK działa specjalna rada doradcza składająca się z przedstawicieli organizacji zrzeszających osoby z niepełnosprawnością oraz ekspertów w zakresie dostępności architektonicznej.

– Zidentyfikowaliśmy niską znajomość wymagań TSI PRM wśród projektantów i wykonawców. Dlatego wkrótce wydamy poradnik – wytyczne architektoniczne do projektowania uniwersalnego obiektów kolejowych. Autorami poradnika będą najwybitniejsi polscy specjaliści od projektowania uniwersalnego. Chcemy, aby w Polsce istniał jeden standard dostępności architektonicznej obiektów kolejowych – powiedział "RK" Ignacy Góra.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka

Wiecej z regionu:

Warszawa (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS