Nowe tramwaje i autobusy, budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych, być może nowe linie tramwajowe, a w tle – nadzieja na wzrost roli kolei. Takie plany na unijną perspektywę finansową 2014-20 mają władze Częstochowy.
W końcu kwietnia br. Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji dla budowy węzłów przesiadkowych w Częstochowie. W ramach środków unijnych w perspektywie 2014-2020, planowana jest budowa trzech węzłów przesiadkowych usytuowanych w sąsiedztwie stacji kolejowych: głównego dworca – zarówno od strony ul. Orzechowskiego-Wolności (zachodnia strona dworca), jak też od strony ul. Piłsudskiego (wschodnia strona dworca), a także w sąsiedztwie stacji Stradom i Raków.
Niezależnie od koncepcji budowy węzłów przesiadkowych i uzyskania środków pomocowych, MZDiT planuje też wykonać przebudowę, przylegającej do terenu głównej stacji kolejowej w Częstochowie, ul. Piłsudskiego wraz z infrastrukturą przystankową. Ogłoszony i rozstrzygnięty został już przetarg dotyczący dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla zadania: Przebudowa ulicy Piłsudskiego na odcinku od ul. Katedralnej do ul. Piotrkowskiej wraz z rozbudową infrastruktury komunikacji publicznej.
MZDiT przygotowuje także SIWZ na wdrożenie elementów inteligentnych systemów transportowych, które mają m.in. za zadanie wspomagać organizację i realizację zadań przewozowych poprzez zastosowanie dynamicznych systemów informacji pasażerskiej oraz priorytetów dla komunikacji zbiorowej. Realizacja, w zakładanym zakresie, II etapu projektu pn. „Inteligentny System Transportowy – poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego”, a także kolejne etapy, uzależniona jest od dostępności środków pomocowych w ramach perspektywy finansowej 2014-20.
Rolę tramwajów należy zwiększać…
Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy UM Częstochowa, podkreśla, że w związku z tym, iż władze Częstochowy widzą potrzebę rozwoju alternatywnych gałęzi transportu wobec motoryzacji indywidualnej, poważnie rozważane są plany budowy nowej linii tramwajowej – na Parkitkę, która byłaby odgałęzieniem głównej linii tramwajowej północ-południe w kierunku zachodnim. – Powstało wstępne studium wykonalności, budowa linii miałaby być oczywiście jednym z projektów miejskich realizowanych w ramach nowej perspektywy finansowej 2014-2020. Obecnie trwa jeszcze wybór trasy tramwaju, studium zakładało bowiem trzy warianty. W tym roku zrealizowana ma być dokumentacja projektowa – dodaje Tutaj – Miasto widzi zasadność dalszego rozwoju komunikacji tramwajowej, ale nawet potencjalna budowa nowych linii, znacząco nie ograniczy komunikacji autobusowej, która, biorąc pod uwagę stosunkowo dużą rozległość miasta i jego mało intensywną zabudowę w wielu dzielnicach, nie tylko peryferyjnych, będzie nadal spełniać ważną rolę. Świadczą o tym także wspomniane wcześniej plany modernizacji taboru autobusowego, a także wprowadzenia na niektórych trasach mniejszych busów, w nowej perspektywie finansowej – informuje rzecznik.
We wspomniane studium wykonalności dotyczące nowej linii tramwajowej włączono analizę porównawczą dla planowanych także linii na Rakowie (zamknięcie pętli od wiaduktu w ciągu al. Pokoju przez ul. Limanowskiego do pętli przy ul. Żareckiej) oraz przedłużenia linii od al. Wyzwolenia do ul. Kukuczki, wraz z obiektem mostowym nad ul. Fieldorfa-Nila.
…pociągów także
Jeśli chodzi o transport kolejowy, to rzecznik zauważa, że obecnie kolej nie ma istotnego znaczenia dla obsługi samej aglomeracji częstochowskiej, natomiast miasto stara się o to, aby węzeł kolejowy Częstochowa zyskał, a właściwie odzyskał większe znaczenie, jeżeli chodzi o liczbę i znaczenie połączeń; stąd m.in. realizowanych będzie projekt stworzenia centrów przesiadkowych.
Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl