NUMER 08/2017
NUMER 08/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Koleje dużych prędkości
szukaj
Śledź nas:

Czeski rząd zleca przewozy prywatnemu przewoźnikowi bez przetargu

| Michał Plaza 04.08.2016 1

Czeski rząd zleca przewozy prywatnemu przewoźnikowi bez przetargu
Pociąg GWTR złożony ze spalinowych wagonów silnikowych serii 810 w Szklarskiej Porębiefot. Michał Dadełło CC BY-SA 3.0
Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej po raz pierwszy w historii zdecydowało o zleceniu prowadzenia dotowanych międzyregionalnych przewozów pospiesznych (kategoria R – rychlík) prywatnemu przewoźnikowi bez przetargu. Wraz z nowym rozkładem jazdy od połowy grudnia trasę pomiędzy Mostem a Pilznem będzie obsługiwać przewoźnik GW Train Regio z grupy Jihotrans. Umowa zostanie parafowana na okres 10 lat.
Pierwszy prywatny pociąg pospieszny wydaje się być zakończeniem wieloletniej batalii o zliberalizowanie rynku przewozów pasażerskich zamawianych przez państwo pomiędzy państwowym przewoźnikiem České dráhy, prywatnymi operatorami a ministerstwem transportu. Paradoksalnie bezpośredni wybór przewoźnika z pominięciem procedury konkursowej, czyli główna własność rynku regulowanego, jest dalszym krokiem w kierunku liberalizacji na czeskich torach. Do tej pory wszystkie dofinansowywane połączenia międzyregionalne były przydzielane firmie České dráhy (roczna wysokość dotacji wynosi ok. 4,2 mld koron), za co ministerstwo od kilku lat było krytykowane przez prywatnych przewoźników (głównie RegioJet i LeoExpress).

Relacja Pilzno – Most była drugim dotowanym połączeniem, którego operatora postanowiono wybrać w przetargu (pierwszym był konkurs na relację Ostrawa – Karniów – Ołomuniec, lecz nie został on rozstrzygnięty). Przetarg ogłoszono w 2015 roku, kiedy to swoje oferty złożyły České dráhy, Arriva, RegioJet (nie spełnił wymogów formalnych), LeoExpress oraz firma GW Train Regio, która zaproponowała najniższą kwotę dofinansowania w wysokości 75 koron za pociągokilometr. Wyniki konkursu zostały przez České dráhy natychmiast zaskarżone w czeskim odpowiedniku UOKiK (same oczekiwały dotacji w wysokości 103 koron/pockm). Przewoźnik argumentował, iż w przeciwieństwie do pozostałych uczestników przetargu jest dyskryminowany z powodu konieczności uznawania biletów pracowniczych o czym pisaliśmy tutaj. Skarga ČD jeszcze w 2015 roku została uznana a wyniki konkursu ofert anulowano.

Niemniej jednak w związku z koniecznością zagwarantowania dostępności transportowej (ustalona ustawowo minimalna dzienna liczba połączeń) ministerstwo transportu zdecydowało o przyznaniu z wolnej ręki połączeń zwycięzcy anulowanego konkursu ofert. Szczegóły umowy nie zostały jeszcze ustalone, ale będą się one różnić od oferty GW Train Regio przedstawionej w przetargu – umowa ma zostać zawarta na dekadę zamiast planowanych 15 lat, co znowu powoduje zmiany w kosztorysie.

Pomimo nieskutecznych jak do tej pory przetargów, ministerstwo transportu ma w planach przeprowadzenie kolejnych konkursów na przewozy międzyregionalne – w pierwszej kolejności mają to być relacje Liberec – Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem, Praga – Ústí nad Labem – Cheb oraz Praga – Ústí nad Labem.

GW Train Regio jest obecnie operatorem pociągów osobowych na 5 liniach regionalnych w krajach morawsko-śląskim, karlowarskim oraz kralovohradeckim. Do obsługi nowego połączenia będzie wykorzystywać 4 modernizowane obecnie przez zakłady CZ Loko jednostki spalinowe serii 628 (845) wycofane z użytku przez Deutsche Bahn.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Czechy (355)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Czechy (355)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08/2017
NUMER 08/2017
W najnowszym numerze Rynku Kolejowego rozmawiamy z nowym prezesem Pesy – Robertem Świechowiczem, Mikołaja Wilda pytamy zaś o to, jak będzie wyglądał Centralny Port Lotniczy i jakie przyniesie konsekwencje dla rozwoju kolei. Sprawdzamy, jak idzie (a raczej nie idzie) implementacja systemu ERTM/ETCS w Polsce i co zrobić, aby przyspieszyła. Po raz kolejny zastanawiamy się nad przyszłością Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Jest to tematem sierpniowego numeru. Opisujemy też zmierzch eksploatacji niezmodernizowanych EN57 i zastanawiamy się jaka będzie przyszłość serii tych kultowych pociągów. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS