Partnerzy serwisu:
Pasażer

Czeski rząd przyznał rekompensaty za przejazdy ulgowe

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-03-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Czeski rząd przyznał rekompensaty za przejazdy ulgowe
fot. Radouch CC BY 2.5
Pod koniec lutego Ministerstwo Transportu Republiki Czeskiej ogłosiło wysokość i podział rekompensat za udzielone zniżki ustawowe przewoźnikom kolejowym i autobusowym w roku 2015. Operatorom kolejowym przypadło 39,5% z łącznej kwoty 222 mln koron.

Sposób finansowania transportu zbiorowego (kolejowego jak i autobusowego) w Republice Czeskiej oparty jest na systemie dotacji oraz kompensacji. Uruchamiane połączenia kolejowe swoje finansowanie w zdecydowanej większości przypadków opierają na dotacjach przekazywanych przez organizatora transportu (ministerstwo lub kraj – odpowiednik województwa). Operatorem tych połączeń jest najczęściej państwowy przewoźnik České dráhy, któremu obsługa połączeń została zlecona bądź przekazana w wyniku wygrania przetargu (jak np. w kraju libereckim). České dráhy uzyskując dotację muszą udzielać wszystkich ulg ustawowych pasażerom nie otrzymując następnie za nie dodatkowych środków. W przypadku pociągów funkcjonujących na zasadach komercyjnych, uruchamianych na ryzyko przewoźników, operatorzy mogą uzgodnić z ministerstwem respektowanie ulg ustawowych, których wysokość jest następnie kompensowana przez budżet państwa.

Przewozy komercyjne przyciągają pasażerów


Główną relacją w Republice Czeskiej, na której przewoźnicy działają na komercyjnych zasadach (RegioJet, LeoExpress oraz pociągi Pendolino ČD), jest odcinek Praga-Ostrawa. Drugi odcinek, w skali ogółu dotacji marginalny, to trasa Praga-Pilzno, gdzie bez dotacji operują wyłącznie pociągi Pendolino państwowego przewoźnika. Największym kolejowym beneficjentem kompensaty za udzielone studentom, dzieciom czy inwalidom ulgi ustawowe jest RegioJet, który otrzymał 43,7 mln koron. Bezpośrednio za nim znajdują się České dráhy z kompensatą w wysokości 22,5 mln koron oraz LeoExpress ze zwrotem 21,3 mln koron. Najwyższą kwotę za 2015 rok pozyskał jednak autobusowy przewoźnik Student Agency (50,9 mln koron), który wraz z RegioJetem i innymi podmiotami z sektora transportu i turystyki tworzy jeden holding ze wspólną ofertą.

Wysokość ogółu kompensaty od 2012 roku, kiedy w pełni zliberalizowano relację Praga-Ostrawa, ma nieznaczną tendencję zniżkową, lecz udziały poszczególnych przewoźników w tych latach różnią się już w dużym stopniu. We wspomnianym roku całkowita kompensata wynosiła 236 mln (České dráhy 60,5 mln, RegioJet 36 mln), w 2013 były to 232 mln (České dráhy 42,3 mln, RegioJet 29,5 mln, LeoExpress 13,8 mln), a w 2014 roku również 232 mln (RegioJet 41,5 mln, České dráhy 29,4 mln, LeoExpress 17,9 mln). Zauważalny jest znaczący spadek udziałów państwowej spółki i wzrost u jej prywatnej konkurencji. Oczywistą przyczyną tego faktu jest stały rozwój oferty LeoExpressu i RegioJetu. Niemniej jednak na taki stan wpływ miał także inny sposób przydzielania kompensacji, która u ČD jeszcze do 2013 była wyznaczana w oparciu o szacunki przewiezionych pasażerów z prawem do ulgi, podczas gdy u przewoźników prywatnych według faktycznie sprzedanej liczby biletów ulgowych.

Czy liberalizacja oznacza spadek kosztów?

Sprawa kompensacji posiada jednak także swoje drugie dno w kontekście ogólnego procesu liberalizacji kolejowych przewozów pasażerskich. Głównym założeniem urynkowienia odcinka Praga-Ostrawa było obniżenie kosztów dotacji budżetowej dla spółki České dráhy. Paradoksalnie jednak szacuje się, że koszty kompensaty ulg ustawowych w tej relacji są teraz wyższe niż udzielana przed 2012 rokiem wysokość dotacji (dokładne kwoty przez ČD nie są ujawniane). Jest to jednak bezpośrednio wynikiem zwiększonego popytu na przejazdy koleją o czym świadczy stale wzrastająca liczba przewożonych pasażerów oraz uruchamianych pociągów, prowadząca również do bliskiego wyczerpania się przepustowości linii o czym pisaliśmy TUTAJ.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trwa montaż szybkich zestawów push-pull dla Kolei Czeskich [zdjęcia]

Tabor i technika

Trwa montaż szybkich zestawów push-pull dla Kolei Czeskich [zdjęcia]

Michał Szymajda 22 czerwca 2023

Pociąg Kolei Czeskich uderzył w budynek w Czeskim Cieszynie

Infrastruktura

Olbrzymi przetarg na piętrowe zespoły trakcyjne w Czechach

Tabor i technika

Zobacz również:

Trwa montaż szybkich zestawów push-pull dla Kolei Czeskich [zdjęcia]

Tabor i technika

Trwa montaż szybkich zestawów push-pull dla Kolei Czeskich [zdjęcia]

Michał Szymajda 22 czerwca 2023

Pociąg Kolei Czeskich uderzył w budynek w Czeskim Cieszynie

Infrastruktura

Olbrzymi przetarg na piętrowe zespoły trakcyjne w Czechach

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5