Poseł Paweł Szramka zapytał w Ministerstwie Infrastruktury o pociągi, które obecnie łączą Bydgoszcz i Toruń z Warszawą. Część z nich obecnie kursuje objazdową trasą przez Iławę.
Dotyczy to głównie składów IC zestawionych z ezt Flirt, które jadąc ze stolicy do Iławy nie zatrzymują się na trasie, co czyni je najszybszymi, obok pociągów Pendolino, składami na tej trasie. Poseł pytał, czy PKP Intercity wciąż utrzyma objazd, pomijając tym samym obsługę takich stacji jak Aleksandrów Kujawski, Włocławek czy Kutno. Paweł Szramka gorąco popiera zmianę trasy pociągów,
która nastąpiła w grudniu 2017, a które, poprzez zatrzymanie w Jabłonowie Pomorskim, ułatwiają dojazd do jego rodzinnej Brodnicy.
– Mamy do czynienia z wykluczeniem społecznym powiatów: brodnickiego, iławskiego z powodu braku pociągów dalekobieżnych (…). Warto dodać, że pociąg IC Kujawiak osiąga porównywalny czas jazdy przez Iławę Główną, w stosunku do TLK Brda, kursującego przez Włocławek mniej więcej o tej samej porze – pisze poseł.
Ministerstwo ma dla posła tylko częściowo dobrą informację. Jeden z pociągów wróci na trasę przez Kutno już od marca, a pozostałe nieco później.
– Od 11 marca do 9 czerwca 2018 r., pociąg IC 5122 „Kujawiak” relacji Bydgoszcz Gł. – Warszawa Centralna wróci na swoją podstawową trasę przez Kutno, Włocławek i Toruń Gł. W relacji przeciwnej tj. do Bydgoszczy pociąg IC 1523 „Kujawiak” kursuje w relacji podstawowej przez Kutno od 10 grudnia 2017 r – informuje posła Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Od 11 marca do 9 czerwca 2018 trasą przez Iławę Gł. i Jabłonowo Pomorskie będą trasowane pozostałe pociągi relacji Warszawa– Bydgoszcz – Warszawa. Będą to: IC „Rejewski”, IC „Kopernik” oraz IC „Wieniawski”.
– Po zakończeniu prac torowych na linii nr 18, wszystkie pociągi kursujące w relacji Warszawa – Bydgoszcz powrócą na swoją podstawową trasę, tj. przez Kutno, a PKP Intercity nie przewiduje trasowania pociągów w ww. relacji przez Iławę i Jabłonowo Pomorskie – ucina spekulacje na ten temat ministerstwo.