Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Czerwona strzała Churchilla

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
23-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Wielu przewoźników kolejowych na całym świecie stara się utrzymywać w ruchu jako atrakcje turystyczne zabytkowe pojazdy. Jednym z nich jest używana przez Koleje Szwajcarskie (SBB) „Strzała Churchilla”. Skąd się wzięła jej dziwna nazwa i jak wygląda w środku?

Oficjalnie pojazd nosi oznaczenie RAe 4/8 nr 1021 i po raz pierwszy wyjechał na Szwajcarskie tory w roku 1939 – cztery lata po rozpoczęciu prac. Zbudowano go z myślą o wykorzystaniu w czasie odbywającej się ówcześnie Szwajcarskiej Wystawy Narodowej. Projektowano go więc od razu jako pojazd reprezentacyjny, który nie miał mieć zastosowania w codziennym ruchu. We wnętrzu zaplanowano 112 miejsc przy 28 stołach. W środkowej części pojazdu znalazło się miejsce na kuchnię, toaletę oraz pomieszczenia techniczne. Prędkość maksymalną określona na 150 km/h, ale za rozsądną w normalnym użytkowaniu uznawano taką na poziomie ok. 100 km/h (szczegółowe parametry techniczne tutaj). 

Podczas II Wojny Światowej rozważano przebudowę pojazdu i wykorzystanie go do przewozu ładunków w razie konfliktu. Tych prac jednak zaniechano. W roku 1946 podczas oficjalnej wizyty w Szwajcarii skorzystał z niego Winston Churchill i od tego czasu znany jest jako „Strzała Churchilla”. Jego dalsze losy nie były jednak aż tak dobre. Wraz z końcem roku 1979 został wycofany z eksploatacji i następnie sprzedany biuru podróży zależnemu od spółki kolejowej MThB, której udało się go odrestaurować, ale dopiero w roku 1996. Po kolejnych 7 latach pojazd wraz z całym upadającym MThB wrócił do SBB. Od roku 2004 można go wynająć. Ceny zaczynają się już od 7900 za 5 godzinną podróż w okolicach Zurychu.

Podróżowanie „Strzałą Churchilla” jest rzeczywiście bardzo przyjemne, co chyba można sobie łatwo wyobrazić spoglądając na zdjęcia. Szkoda, że nam nie ostała się żadna Luxtorpeda.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Lubelskie: Jaka przyszłość zabytkowych budynków?

Infrastruktura

Lubelskie: Jaka przyszłość zabytkowych budynków?

jar, Rynek Kolejowy 01 sierpnia 2016

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

Pasażer

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

jar, Rynek Kolejowy 09 lutego 2016

Zobacz również:

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Zintegrowany transport

Warszawa: Aż 31 km nowych tras tramwajowych do 2023 r.

Witold Urbanowicz 02 kwietnia 2017

Lubelskie: Jaka przyszłość zabytkowych budynków?

Infrastruktura

Lubelskie: Jaka przyszłość zabytkowych budynków?

jar, Rynek Kolejowy 01 sierpnia 2016

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Nasze konferencje

Nowości na bocznicach kolejowych – seminarium 12 lipca

Krzysztof Baczyński, Tor-Audytor 01 lipca 2016

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Prawo i polityka

PKP Cargo bez zmian wynagrodzeń

Łukasz Malinowski 23 czerwca 2016

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

Pasażer

Pociągiem na Światowe Dni Młodzieży 2016

jar, Rynek Kolejowy 09 lutego 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5