Partnerzy serwisu:

Czechy: Leo Express wciąż na minusie. Kolejny rok może być lepszy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Czechy: Leo Express wciąż na minusie. Kolejny rok może być lepszy
W pierwszym półroczu tego roku prywatny przewoźnik kolejowy - Leo Express, zanotował całkowitą stratę na poziomie ponad 63 mln koron czeskich. Strata jest co prawda niższa od tej zanotowanej rok wcześniej, ale przewoźnik już podejmuje szereg działań, by zła passa wreszcie minęła. Nowych połączeń w Polsce co prawda nie będzie, ale w nowym rozkładzie znajdą się pociągi łączące Pragę z Koszycami.

Leo Express uruchomił pierwsze przewozy pasażerskie w listopadzie 2012 roku. Pociągi rozpoczęły obsługę trasy w relacji Praga - Ostrawa. Od razu jednak przewoźnik musiał mierzyć się z silną konkurencją, ponieważ poza nim linię obsługiwała firma RegioJet oraz Koleje Czeskie

Słaby wynik efektem nieuczciwej gry konkurencji? 

Jak wyjaśniają władze Leo Expressu, wynik firmy z pierwszej połowy roku jest wciąż odzwierciedleniem niskich cen biletów na pociągi w relacji Praga - Ostrawa, które zostały ustanowione na rynku przewozów przez dominującego gracza - Koleje Czeskie. Leo Express wniósł pozew przeciwko Kolejom Czeskim na początku lipca tego roku, twierdząc że ČD wprowadziły dumpingowe ceny, korzystając jednocześnie z pomocy publicznej, która umożliwiła Kolejom Czeskim sprzedaż biletów w cenach znacznie poniżej cen dających opłacalność. To znadiem Leo Expressu miało prowadzić do nierównej konkurencji. Przewoźnik domaga się odszkodowania, a sprawa trafiła już do Komisji Europejskiej.

I faktycznie, Leo Express ma mocne argumenty potwierdzające swoje stanowisko. Zanim na trasie Praga - Ostrawa pojawili się prywatni przewoźnicy, cena biletu na pociąg Pendolino uruchamiany przez ČD wynosiła 638 koron. Dziś jest to 234 korony, a średnia cena biletu na pociąg ČD w tej relacji to około 200 koron.

Wyniki nie najlepsze

W pierwszej połowie 2014 roku prywatny przewoźnik odnotował zysk operacyjny w wysokości 4,4 mln koron, co jest bardzo dobrym wynikiem w stosunku do 24,2 mln koron straty w tym samym okresie roku 2013. Jak jednak zaznaczył szef i główny udziałowiec przewoźnika Leoš Novotný, zysk udało się osiągnąć tylko dzięki temu, że firma Credit Suisse zgodziła się na odroczenie rat kredytu, który przewoźnik zaciągnął na uruchomienie działalności przewozowej, w tym na zakup pociągów. Firma będzie jednak zobligowana do spłacenia trzech rat po 152 mln koron w roku 2021.

Więcej pasażerów na nowych trasach?

Przewoźnikowi przybyło co prawda pasażerów, jednak wzrost nie był szczególnie znaczący. W pierwszej połowie 2013 roku było ich 380 tys. W tym samym okresie roku 2014 - 400 tys. Teraz nadzieja przewoźnika pozostaje w nowej strategii, a ta ma objąć uruchomienie nowych połączeń. Do tej pory pociągi Leo Expressu walczyły o pasażerów głównie na linii Praga - Ostrawa. Teraz przewoźnik ma uruchamiać także połączenia ze Słowacją. W grudniu wejdzie w życie rozkład, w którym będą połączenia Pragi z Koszycami. Leo Express chce także skupić się na elektronicznych kanałach dystrybucji biletów oraz na specjalnych aplikacjach dla pasażerów na telefony komórkowe.

W ciągu 12 miesięcy Leo Express przewiduje wzrost sprzedaży do około 100 mln koron rocznie. Bądzie to możliwe zarówno dzięki prognozowanemu wzrostowi liczby przewożonych pasażerów.

Do niedawna Leo Express walczył również o wejście na rynek polskich przewozów pasażerskich. Nie będzie jednak konkurencji czeskiego przewoźnika z PKP Intercity i Przewozami Regionalnymi na trasie z Warszawy do Poznania, ponieważ konsorcjum czeskiego przewoźnika i Dolnośląskich Linii Autobusowych, zniechęcone licznymi trudnościami w uzyskaniu pozwoleń na uruchomienie przewozów wycofało procesowany od roku wniosek na uzyskanie dostępu do polskich torów.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5