Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Cyfrowa łączność na kolei. Ponad 2 mld zł na budowę systemu ERTMS/GSM-R

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
29-03-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Cyfrowa łączność na kolei. Ponad 2 mld zł na budowę systemu ERTMS/GSM-R
fot. PKP PLK
Za ponad 2 mld zł PKP Polskie Linie Kolejowe wybudują nowoczesny system ERTMS/GSM-R na prawie 14 tys. km linii kolejowych. System umożliwi szybszą i dokładniejszą wymianę informacji pomiędzy personelem kolejowym. GSM-R zapewni również wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu drugiego, jako podstawowego systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągów. Zarządzanie ruchem będzie sprawniejsze, zwiększy się poziom bezpieczeństwa podróży pasażerskich i przewozu ładunków oraz przepustowość linii kolejowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają realizację jednego z kluczowych projektów modernizacyjnych na polskiej kolei – budowę infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na 13 800 km zarządzanych linii. Dziś – 29 marca zarządca infrastruktury podpisał 2 umowy na budowę systemu ERTMS/GSM-R. Część I obejmuje zabudowę sieci GSM-R na 13 800 km linii kolejowych na terenie całej Polski. Wartość umowy to ponad 2,1 mld zł netto. Prace wykona konsorcjum firm Nokia Solutions and Networks Sp. z o.o. SPC-1 Sp. z o.o., SPC-2 Sp. z o.o. oraz SPC-3 Sp. z o.o. Wartość umowy to ponad 2,1 mld zł netto. Części II zamówienia zakłada wdrożenie Szkieletowej Sieci Teletransmisyjnej na platformie DWDM i IP MPLS. Wartość umowy 36,8 mln zł netto. Umowę na wykonawstwo PLK podpisały z konsorcjum firm Alcatel-Lucent Polska Sp. z o. o. i Longside Investment Sp. z o. o.

– Dzięki podpisanym dzisiaj umowom nadrabiamy wieloletnie zaległości w stosowaniu nowoczesnych systemów zwiększających bezpieczeństwo na kolei. Umowy dotyczące GSM-R to przełom na polskiej kolei i wejście na wyższy poziom technologiczny. Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do tego ambitnego celu – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Polska kolej, aby być konkurencyjna i bardziej bezpieczna musi się rozwijać oraz inwestować w nowoczesne technologie, takie jak GSM-R, rozwiązania – dodał wiceminister Andrzej Bittel.

PLK wdrażają najwyższe europejskie standardy w zarządzaniu ruchem pociągów. Dotychczas stosowane technologie nie pozwalały na jednoczesne nadawanie i odbieranie komunikatów, co wydłużało wymianę kluczowych informacji. Dzięki zastosowaniu systemu GSM-R możliwa jest łączność głosowa równocześnie w obu kierunkach oraz przesyłanie wiadomości tekstowych. GSM-R zapewni również wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu drugiego, jako podstawowego systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągów.

– Realizacja tego projektu umożliwia m.in. lepszą komunikację między pracownikami odpowiedzialnymi za ruch pociągów. Przekazywanie komunikatów stanie się szybsze i sprawniejsze, co przyczyni się do lepszego zarządzania ruchem pociągów – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Nowe technologie na polskiej kolei

GSM-R zapewnia również transmisję danych dla potrzeb ETCS poziomu drugiego, czyli Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem. To drugi nowoczesny systemem wdrażany na polskiej kolei. ETCS poziomu drugiego opiera się na tzw. „sygnalizacji tor – pojazd”, która pozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej. Umieszczone na torach czujniki, tzw. eurobalisy, przesyłają informacje o bieżącej sytuacji na trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy (eurokabiny). System nie tylko przekazuje dane maszyniście, ale także „kontroluje” jego pracę i w przypadku zignorowania komunikatu oraz ostrzeżeń, automatycznie dostosowuje prędkość pociągu do panujących warunków.

GSM-R wraz z ETCS poziomu drugiego tworzą ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym. Wdrożenie systemu ERTMS na liniach kolejowych w Polsce pozwoli m.in. na szybszą jazdę pociągów przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym pozytywnie wpłynie na ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei i zapewni większą punktualność pociągów. Wprowadzenie systemu umożliwi także pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, swobodne przekraczanie granic.

Kolejowy system łączności

GSM-R, czyli dedykowany dla kolei system bezprzewodowej łączności cyfrowej (Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej), to system łączności oparty o standardowe rozwiązania sieci komórkowych dostosowane do potrzeb kolejnictwa. Bazując na standardzie sprawdzonej technologii GSM, został rozbudowany i dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów. Umożliwia komunikację między pracownikami odpowiadającymi za bezpieczeństwo i płynność ruchu – dyżurnymi, dyspozytorami, maszynistami i personelem kolejowym. Nad prawidłowym działaniem sieci GSM-R czuwa Centrum Zarządzania Siecią. Tu odbywa się koordynacja działań związanych z ewentualnym przywróceniem poprawnego funkcjonowania systemu.

GSM-R na sieci kolejowej

Obecnie system GSM-R zamontowany jest m.in. liniach Warszawa – Gdańsk, Warszawa – Łódź; Kunowice – Terespol i Węgliniec – Opole. Do 2023 roku PLK zbudują system na prawie 14 tys. linii kolejowych, w tym trasach o znaczeniu regionalnym (np. Poznań – Piła, Olsztyn – Działdowo) jak i międzyregionalnym (Warszawa – Białystok czy Poznań – Szczecin).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

Tabor i technika

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

inf. pras 20 czerwca 2022

PKP Intercity startuje w CEF. Chce dofinansować montaż ERTMS

Tabor i technika

PLK ponawia przetarg na ERTMS do Portu Północnego w Gdańsku

Infrastruktura

Zatrzymani w sprawie ogromnego przetargu na GSM-R usłyszeli zarzuty

Prawo i polityka

Dwie oferty na projekt i budowę ERTMS na Rail Baltice [aktualizacja]

Infrastruktura

Zobacz również:

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

Tabor i technika

UTK sprawdził, ile kosztuje montaż ETCS

inf. pras 20 czerwca 2022

PKP Intercity startuje w CEF. Chce dofinansować montaż ERTMS

Tabor i technika

PLK ponawia przetarg na ERTMS do Portu Północnego w Gdańsku

Infrastruktura

Zatrzymani w sprawie ogromnego przetargu na GSM-R usłyszeli zarzuty

Prawo i polityka

Dwie oferty na projekt i budowę ERTMS na Rail Baltice [aktualizacja]

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5