Niemal każdego dnia słyszymy o odmiennych interpretacjach, niejasnych przepisach, sporach, rozbieżnych wyrokach czy innych problemach systemu zamówień publicznych. Dla sektora kolejowego tego typu kłopoty mają szczególne znaczenie. To bowiem branża kolejowa jest największym beneficjentem środków unijnych w bieżącej perspektywie finansowej, dlatego też właśnie przetargi kolejowe niczym w soczewce skupiają wyzwania związane z funkcjonowaniem regulacji odpowiadających za wydatkowanie publicznych środków.
Pierwsze miesiące funkcjonowania Prawa zamówień publicznych po ubiegłorocznej nowelizacji nie pozostawiają złudzeń. Liczba wątpliwości związanych z jej stosowaniem nie tylko się nie zmniejszyła, ale wręcz wzrosła. JEDZ, uzupełnianie dokumentów, nowe podstawy wykluczenia, kryteria oceny ofert, korzystanie z potencjału podmiotów trzecich, wyjaśnianie rażąco niskiej ceny, procedury odwoławcze. Te i wiele innych zagadnień spędzają sen z powiek zarówno zamawiającym, jak i wykonawcom.
Nie oznacza to, że ostatnia nowelizacja zasługuje jedynie na słowa krytyki, nawet jeśli liczba wątpliwości interpretacyjnych, które udało się zażegnać dzięki nowym przepisom mogłaby być większa. Istotne jest jednak, w którym kierunku zmierzać będzie interpretacja przepisów dokonywana na co dzień przez uczestników procedur przetargowych i kształtowana przez orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
W trakcie seminarium rozmawiać będziemy o praktycznych problemach w stosowaniu Prawa zamówień publicznych, ale zastanowimy się również w którym kierunku powinno zmierzać stosowanie tej ustawy tak, aby lista wątpliwości zamiast rosnąć stawała się coraz krótsza.