Ważne jest aby polska kolej miała kontrolę nad procesem komercjalizacji przestrzeni parkingowych w pobliżu dworców – wynika z raportu Polskiej Organizacji Branży Parkingowej i Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, który dziś miał swoją premierę podczas IX Kongresu Kolejowego w Warszawie. Raport wskazuje, że istotne jest dbanie o komfort wszystkich pasażerów, również tych którzy z różnych względów decydują się na przyjazd na dworzec samochodem. Można to zrobić poprzez ujednoliconą komunikację z klientem, programy lojalnościowe, możliwość rezerwacji parkingu online, a także połączenie tego procesu z zakupem biletu na pociąg.
Dla Polski brakuje tego typu danych, ale w Wielkiej Brytanii szacuje się, że ok. 8% wszystkich pasażerów udających się w podróż pociągiem parkuje samochód gdzieś w pobliżu dworca, a kolejne 8% jest do niego podwożonych na zasadzie Kiss&Rail. Sprawia to, że kwestia parkowania staje się dla przedsiębiorstw kolejowych jednym z kluczowych czynników wpływających na doświadczenie podróży wielu spośród pasażerów, motywując ich do wyboru właśnie tego środka transportu. Zwiększa też presję na profesjonalizację sektora parkingów dworcowych.
– Kolej musi robić wszystko by pasażerowie w drodze na dworzec wybierali transport zbiorowy. Wiadomo jednak, że często nie mają takiej możliwości, bo charakter dworców różni choćby ich lokalizacja. W takich przypadkach konieczne jest ucywilizowanie istniejących parkingów aby samochód nie był tam z przymusu „porzucany”, ale by jego właściciel mógł go dla swojej wygody bezpiecznie zaparkować, bo taka możliwość także wpływa na jego decyzje dotyczące wyboru kolei – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Warto zauważyć, że pojęcie parkingu i parkowania ulegało przez ostatnie dziesięciolecia znacznym modyfikacjom. Dzisiejszy parking nie musi być już tylko zwykłym garażem lub kawałkiem wytyczonego placu. Współczesne parkingi oferują szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, a proces parkowania wspomagany jest przez usprawniane z roku na rok internetowe aplikacje. Popularność zdobywają też usługi car-sharing czy systemy ładowania pojazdów elektrycznych. – Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym obsługa parkingu jest o wiele prostsza. Łatwiej też uelastycznić ofertę dostosowując ją do konkretnej grupy użytkowników – podkreśla Maciej Mosiej, prezes zarządu Polskiej Organizacji Branży Parkingowej.
Raport „Funkcjonowanie przestrzeni parkingowych przy dworcach kolejowych w Polsce” jest pierwszym opracowaniem jakie ukazało się w naszym kraju dotyczącym tego konkretnego wycinka rzeczywistości transportowej. Raport zawiera m.in. klasyfikację dworców kolejowych pod kątem parkingowym, a także szereg przykładów skutecznej komercjalizacji tego typu obiektów. Opisane są między innymi doświadczenia Niemiec (powstanie spółki DB BahnPark) i Francji (parkowanie w ofercie TGV), a także portów lotniczych, dla których parkingi są jednym z kluczowych punktów oferty pozalotniczej.