Zaledwie miesiąc po tym, jak Koleje Holenderskie (Nederlands Spoorwegen – NS) odebrały ostatniego z 58 Flirtów trzeciej generacji zbudowanych przez siedleckiego Stadlera, NS pokazały już kolejne elektryczne zespoły trakcyjne przeznaczone dla ruchu regionalnego, zbudowane przez hiszpański koncern CAF.
Po zakończonym niepowodzeniem zamówieniu pociągów dużych prędkości V250 Albatros (ostatecznie
pojadą one we Włoszech), Koleje Holenderskie bardzo starannie przygotowały zamówienie na nowe ezt, chcąc uniknąć krytyki opinii publicznej. M.in. dlatego delegowani pracownicy NS byli stale obecni przy produkcji pociągów w Beasain, w Hiszpanii, gdzie mieli nieograniczony dostęp do hal produkcyjnych i na bieżąco mogli reagować na wszelkie niepokojące ich zdarzenia.
118 pociągów regionalnychPonadto gotowy ezt był testowany na torze doświadczalnym w czeskim Velimiu, był poddawany testom klimatycznym w komorze w Wiedniu. Obecnie pojazdy są testowane już na holenderskiej sieci kolejowej, na razie bez pasażerów, w celu uzyskania certyfikatów dopuszczeniowych. Oczywiście, zbudowano je uwzględniając wszelkie normy TSI aktualnie obowiązujące.
Cały kontrakt wart jest 510 milionów euro. Podpisano go w grudniu 2015, a opiewa na dostawę aż 118 elektrycznych zespołów trakcyjnych, opartych na platformie pojazdu Civity, opracowanej przez CAF. Z nich 68 posiada trzy człony, natomiast 50 jest dłuższa – czteroczłonowa. Pociągi mają na pokładzie Wi-Fi, porty usb i gniazdka elektryczne, wydzielono miejsce na rowery oraz wózki inwalidzkie, są wyposażone w toaletę dostępną dla osób niepełnosprawnych. W każdym z nich jest też przedział pierwszej klasy, wydzielony specjalną szybą i z niewielkimi tylko udogodnieniami względem klasy 2. Wnętrze, podobnie jak Flirtów, zaprojektowano biorąc pod uwagę opinię różnych grup pasażerów.
W rozkładzie jazdy od grudnia 2018
Pierwsze z pociągów rozpoczną służbę w grudniu 2018 roku. Na początku obsłużą trasy w rejonie Amsterdamu, Den Hoorn i Hagi. Później jeździć będą we Fryzji i w okolicach Groningen. Dostawy mają zakończyć się w 2019 roku. Pociągi zastąpią elektryczne zespoły trakcyjne serii 2100 i 2900, które budowane były w latach 1975 i 1983.