Hiszpański CAF dostarczy 37 niskopodłogowych tramwajów dla stolicy Węgier. Kontrakt zawiera opcję na dostawę 87 dodatkowych pojazdów. W rywalizacji o to zamówienie CAF pokonał Pesę, Stadlera, konsorcjum Skody i Alstomu oraz konsorcjum Siemensa i rumuńskiej Astry Rail – informuje International Railway Journal.
Przetarg ogłoszony w lutym tego roku dotyczył dostawy 25 niskopodłogowych tramwajów o długości 32-36 metrów oraz 12 niskopodłogowych tramwajów o długości 56 metrów, a zatem trochę dłuższych niż 55-metrowe składy Siemens Combino, które już jeżdżą w Budapeszcie.
O wyborze oferty decydowały trzy kryteria. 62 proc. wagi stanowiła cena, 28 proc. wymogi techniczne, a pozostałe 10 proc. design, ergonomia, cena systemu magazynowania energii elektrycznej oraz wysokość kar umownych za ewentualne opóźnienia w dostawie.
W postępowaniu udział wzięło pięć podmiotów. Oferty polskiej Pesy, czeskiej Škody oraz szwajcarskiego Stadlera zostały odrzucone. Każda z innego powodu. Spośród dwóch ważnych ofert tańsza okazała się ta złożona przez CAF. Hiszpański producent oczekiwał za realizację zamówienia 90,4 mln euro, podczas gdy konsorcjum Siemensa zażądało za swój produkt 115 mln euro.
CAF dostarczy Budapesztowi pojazdy z rodziny Urbos, podobne do tych, które już jeżdżą w innym węgierskim mieście – Debreczynie. Inwestycja ma być w 99,3 proc. sfinansowana ze środków unijnych, co oznacza, że dostawy mają zakończyć się w 2015 r.