Należąca do Grupy PKP Cargo spółka AWT Rekultivace przeniesie swoją polską siedzibę z Cieszyna do centrali PKP Cargo w Katowicach. Obecnie firma podpisała już dziesięć umów na prace budowlane na rzecz innych podmiotów z grupy. Kolejne lata mają przynieść dalsze poszerzenie działalności w Polsce.
AWT Rekultivace powstało w 1955 r. i jeszcze 5 lat temu zajmowała się niemal wyłącznie rekultywacją terenów pogórniczych w Czechach. Później przedsiębiorstwo weszło w skład grupy AWT Zdenka Bakali i znacząco poszerzyło działalność. Zajmowało się m.in. budownictwem kubaturowym, budową dróg i modernizacją układów torowych. Spółka rozpoczęła działalność także w Polsce, gdzie udało jej się zdobyć kontrakt na rekultywację obszaru dawnej Huty Zabrze, budowę kanalizacji w Żorach i mniejsze prace budowlane w Rybniku.
– Zaczynaliśmy od realizacji prac związanych z likwidacją szkód górniczych i rekultywacją terenów pokopalnianych. Zmiany w czeskim górnictwie zaczęły się jednak dość wcześnie i już od ok. 2 lat nie ma zbyt wielu projektów tego typu. Byliśmy na to przygotowani i szykowaliśmy się do wejścia szerzej w rynek budowlany. Zaczęliśmy realizować co raz więcej projektów kubaturowych oraz infrastruktury drogowej –powiedział nam Artur Kostowski, dyrektor Biura Nieruchomości w PKP Cargo oraz członek zarządu AWT Rekultivace.
AWT Rekultivace zatrudnia obecnie ok. 500 pracowników i dysponuje ponad setką maszyn i urządzeń do prowadzenia prac budowlanych, wśród których znajdują się m.in. te wykorzystywane do prowadzenia prac utrzymaniowych na ok. 200 km linii kolejowych należących do AWT w okolicach Ostrawy.
Zlecenia w ramach Grupy PKP Cargo
Po przejęciu tej ostatniej firmy przez PKP Cargo, stała się jednym z podmiotów skupionych wokół największego polskiego przewoźnika. W Grupie PKP Cargo początkowo rozważano różne scenariusze przyszłości spółki jednak zdecydowano się na pozostawienie firmy w strukturach grupy. AWT Rekultivace ma realizować projekty budowlane na rzecz spółek z Grupy oraz tak to było do tej pory oferować usług na zewnątrz.
– Każdego roku zlecamy prace związane z remontami naszych obiektów utrzymania taboru, wewnętrznej infrastruktury torowej czy budynków biurowych. AWT ma niezbędne doświadczenie i może wykonywać te prace. Chcemy wykorzystać efekt synergii. Na początek, w ramach pilotażu, przekazaliśmy do AWT Rekultivace prace związane z remontem punktu utrzymania taboru w Rybniku. To stosunkowo niewielka odległość od Ostrawy, w której zlokalizowana jest siedziba spółki oraz rozpoznany już przez nią region – mówi Kostowski.
Docelowo AWT może przejąć realizację większości podobnych prac, a tych będzie niemało – samych punktów utrzymania taboru jest w kraju ponad 40. Ogółem w skali roku spółki z Grupy PKP Cargo zlecają prace budowlane o wartości kilkudziesięciu milionów złotych rocznie. Do tego dochodzi dalsze kilkanaście milionów, jakie są wydawane na prace związane z utrzymaniem i modernizacją infrastruktury torowej. W przyszłości spółka może się zająć także rozbudową terminali. Jedną z takich inwestycji jest modernizacja terminalu Ostrava-Paskov o czym pialiśmy tutaj.
Nie rezygnujemy z rekultywacji
Nowy właściciel myśli jednak nie tylko o pracach na własny użytek, ale i o rozwijaniu dotychczasowej działalności spółki. W Polsce procesy rekultywacji terenów poprzemysłowych i pokopalnianych nie są tak zaawansowane jak w Czechach i może to być atrakcyjny i całkiem duży rynek. – W Czechach na realizację tego typu zadań kierowane są znaczące środki z funduszy unijnych, ale to nie jest ogromny rynek. Podobnie będzie i u nas, widzę w tym duży potencjał. Mamy już za sobą rozmowy z samorządowcami z południa kraju i wiemy, że będą oni zainteresowani realizacją takich projektów – zaznacza Kostowski.
Członek zarządu AWT Rekultivace zwraca uwagę, że i w tego rodzaju projektach będzie można wykorzystać kompetencje PKP Cargo. – Do realizacji tego typu inwestycji potrzebne są duże ilości kruszywa. PKP Cargo mogłoby zapewnić jego przewozy. Ma też już wyrobione bezpośrednie kontakty z producentami. I w tym przypadku możemy więc mówić o synergii – podkreśla Kostowski.
Reorganizacja w toku
Obecnie spółka jest ciągle w trakcie reorganizacji i zgrywania swojej działalności z pracami zaplanowanymi przez pion inwestycyjny PKP Cargo. – To właśnie dlatego zdecydowaliśmy się o przeniesieniu polskiej siedziby spółki z Cieszyna do naszej nowej centrali na Francuskiej w Katowicach – wyjaśnia Artur Kostowski.
Już teraz w ramach Grupy PKP Cargo AWT Rekultivace realizuje kilkanaście kontraktów o wartości kilku milionów złotych. Do września 2015 roku obroty spółki osiągnęły poziom 800 mln koron czeskich.