szukaj
Śledź nas:

Biznesplan PLK oszczędny… w dane

| Jakub Majewski 04.01.2018 31

Biznesplan PLK oszczędny… w dane
Fot. Jakub Sus, SM42.pl
PKP PLK przygotowały i skierowały do konsultacji projekt Planu Biznesowego na najbliższe sześć lat. – Niestety przedstawiony do konsultacji materiał, mimo wysokiej rangi i umocowania, okazuje się zaskakująco skromny i oszczędny. Bezprecedensowe jest w nim zwłaszcza ubóstwo danych liczbowych i finansowych – komentuje dokument Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej.
Na przełomie listopada i grudnia PKP PLK przygotowały i skierowały do konsultacji projekt Planu Biznesowego na najbliższe sześć lat. Dokument ten po przyjęciu przez zarząd spółki ma być podstawą zawarcia wieloletniego kontraktu utrzymaniowego i wypełnienia zobowiązań zawartych w przygotowanym miesiąc wcześniej projekcie programu „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”.

Niestety przedstawiony do konsultacji materiał, mimo wysokiej rangi i umocowania, okazuje się zaskakująco skromny i oszczędny. Bezprecedensowe jest w nim zwłaszcza ubóstwo danych liczbowych i finansowych. Opis sześcioletniej działalności przedsiębiorstwa z kapitałem zakładowym na poziomie 16,7 mld zł, zarządzającego majątkiem o wartości ponad 53 mld zł i zatrudniającego prawie 40 tys. pracowników przedstawiono bowiem na dziewięciu stronach – włącznie z okładką i spisem treści.

Przy tak dużej oszczędności treści wiele zagadnień potraktowano powierzchownie a szereg pominięto. W rezultacie dane finansowe ograniczają się do jednej, czterowierszowej tabeli. Całkowicie pominięte są informacje takie jak opis rynku na którym funkcjonuje zarządca, otoczenie konkurencyjne, opis głównych klientów, analizy popytu i podaży, plan marketingowy – w tym działania ukierunkowane na rozwój sprzedaży, plan operacyjny, plan organizacji i zarządzania czy plan zatrudnienia. Brakuje również kluczowych z punktu widzenia rynku kolejowego danych – czyli prognozy pracy eksploatacyjnej i polityki cenowej dla dostępu do infrastruktury.

Analizując nieliczne wartości liczbowe, można odnieść wrażenie, że przyjęte w dokumencie kierunki rozwoju nie wpisują się również w nałożony prawem europejskim obowiązek zmniejszania kosztów zapewnienia infrastruktury – a więc podnoszenia efektywności. Koszty działalności gospodarczej PKP PLK S.A. mają bowiem w ciągu sześciu lat wzrosnąć o 45%, a dofinansowanie ze środków publicznych o niemal 70%. Niestety nic nie wskazuje na to, żeby proporcjonalnie miał rosnąć ruch pociągów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42506)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Jakub Majewski - prezes Fundacji ProKolej

W latach 2012-2014 wiceprezes UTK ds. regulacji rynku. W latach 2008-2009 członek zarządu SKM Warszawa, w 2009 roku prezes Kolei Mazowieckich

Wiecej z regionu:

Polska (42506)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS