Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Bezpieczeństwo przejazdów kolejowych jest na szali finansowych wyborów

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
26-02-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfratsruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Bezpieczeństwo przejazdów kolejowych jest na szali finansowych wyborów
– Na bezpieczeństwie nie można oszczędzać – podkreśla Bożena Zbieć, kierownik Wydziału Dróg w Starostwie Powiatowym w Siedlcach, członek Krajowej Rady Zarządów Dróg Powiatowych. – Od kiedy zajmuję się zawodowo drogami nie pamiętam, aby kiedykolwiek pieniędzy wystarczyło na wszystko – zaznacza w kontekście kontroli NIK dotyczącej wypełniania obowiązków w zakresie utrzymania stanu technicznego i bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.

– Kiedy zachodzi potrzeba wymiany czy uzupełnienia znaku, należy to po prostu wykonać, bez względu na koszty – zaznacza Bożena Zbieć, zastrzegając, że w przypadku tzw. krótkiej kołdry finansowej, drogowcy muszą dokonywać wyborów. – Ale najważniejsze jest, aby te wybory wpływały na poprawę bezpieczeństwa ruchu – podkreśla.

Powiat siedlecki był tą jednostką samorządu terytorialnego, którą NIK skontrolowała sprawdzając czy zarządcy kolei i dróg wywiązują się z obowiązków w zakresie właściwego utrzymania przejazdów kolejowych oraz jak spełniają procedury służące zapewnieniu na nich bezpieczeństwa ruchu. Na sieci dróg tego powiatu funkcjonuje 14 przejazdów kolejowych, natomiast na drogach gminnych, dla których starosta pełni obowiązki zarządcy ruchu – jest ich 19.

Pozytywny wynik kontroli

W przypadku zarządców dróg NIK wypunktowała wiele niedociągnięć, w tym: brak kontroli stanu dróg dojazdowych do przejazdów zgodnie z przepisami prawa budowlanego, nie wykonywanie pomiarów natężenia ruchu samochodów na przejazdach i nie dostarczanie takich wyników do zarządcy infrastruktury kolejowej, braki projektów organizacji ruchu i błędy w oznakowaniu na dojazdach do przejazdów, a także zły stan techniczny dróg na dojazdach i ich oznakowania. Wyniki kontroli NIK zostały opublikowane TUTAJ – Żadne z wymienionych przez NIK nieprawidłowości u nas nie wystąpiły. Otrzymaliśmy z kontroli ocenę pozytywną – informuje Bożena Zbieć.

W posumowaniu wyników NIK wytknęła powiatowi siedleckiemu drobne nieprawidłowości. Dotyczyły np. braku procedury zatwierdzania projektów organizacji ruchu, choć wszystkie projekty organizacji ruchu były zatwierdzane zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. NIK zwróciła też uwagę na nie ujęcie kontroli oznakowania, co wynika z przytaczanego rozporządzenia, w planie kontroli, choć jednostka powiatowa wykonywała je prawidłowo i w terminach określonych przepisami tego rozporządzenia.

Pracownik zarządcy drogi musi poradzić wielu zadaniom

– Na wszystkie przejazdy kolejowe położone w ciągach dróg powiatowych i gminnych w powiecie siedleckim zostały opracowane projekty organizacji ruchu i zatwierdzone przez organ zarządzający ruchem. Do zarządcy właściwej kategorii drogi należy utrzymanie przejazdów kolejowych we właściwym stanie technicznym oraz kontrola oznakowania i bieżące uzupełnianie oznakowania zgodnie z zatwierdzonym projektem organizacji ruchu. Wykonywanie tych czynności jest absorbujące jak wszystkie inne czynności, jakie zobowiązany jest wykonywać zarządca drogi, lecz najważniejsze, aby wykonywać je na bieżąco, systematycznie – podkreśla Bożena Zbieć.

Samorządy nie mogą sobie pozwolić na zatrudnienie pracownika tylko do wykonywania zadań związanych z zarządzaniem i oznakowaniem przejazdów kolejowych. – Pracownik w jednostce czy komórce organizacyjnej starostwa wykonuje szereg różnych zadań i czynności. Takie niestety są realia i musieliśmy się nauczyć w nich funkcjonować, by realizować nasze zadania – podsumowuje sytuację kierowniczka drogowego wydziału.

Oczywiście, zachowanie bezpieczeństwa na przejazdach warunkuje dobra współpraca zarządców dróg i kolei. Bożena Zbieć współpracę z PKP ocenia dobrze. Przypomina, że często wykonywane są wspólnie kontrole oznakowania przejazdów, a więc z udziałem przedstawicieli zarządcy dróg i organu zarządzającego ruchem z policjantami i kolejarzami. – Jeżeli kolej sama przeprowadza przeglądy oznakowania przejazdów kolejowych to po ich przeprowadzeniu, kiedy stwierdza braki w oznakowaniu, szybko zawiadamia pisemnie zarządcę drogi o nieprawidłowościach – Bożena Zbieć opisuje praktykę.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5