Na stronach kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowany został projekt zarządzenia w sprawie nadania statutu Urzędowi Transportu Kolejowego. Ma zostać przyjęty do końca tego roku.
Sygnowany przez minister Beatę Kempę projekt został przesłany do konsultacji międzyresortowych. Poprzedni statut UTK zarządził w październiku 2013 roku ówczesny minister. Na stronach kancelarii Prezesa Rady Ministrów opublikowany został projekt zarządzenia w sprawie nadania statutu Urzędowi Transportu Kolejowego. Obowiązek nadania statutu Urzędu Transportu Kolejowego został zapisany w
nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym z dnia 16 listopada 2016, która m.in. przeniosła nadzór nad UTK bezpośrednio do premiera rządu. Na przygotowanie statutu przewidziano rok od wejścia w życie ustawy (31 grudnia).
Jak czytamy w uzasadnieniu projektu, statut został opracowany, „mając na uwadze dążenie do tworzenia bezpiecznych i konkurencyjnych warunków świadczenia usług transportu kolejowego, a także budowania nowoczesnego i otwartego urzędu dbającego o wysokie standardy wykonywania usług na rynku transportu kolejowego”.
Co w projekcie?
Projekt przewiduje, iż Prezes Urzędu Transportu Kolejowego będzie mieć dwóch wiceprezesów, dyrektora generalnego, a także kierowników komórek organizacyjnych oraz dyrektorów siedmiu oddziałów terenowych. W strukturze organizacyjnej Urzędu Transportu Kolejowego wyodrębniono dziesięć komórek organizacyjnych: Departament Monitorowania i Bezpieczeństwa, Departament Planowania i Nadzoru, Departament Techniki i Wyrobów, Departament Personelu i Przepisów, Departament Regulacji Rynku, Departament Przewozów Pasażerskich, Departament Obsługi Prawnej, Biuro Administracyjno-Informatyczne, Biuro Prezesa, Biuro Dyrektora Generalnego, a także siedem oddziałów terenowych: w Warszawie, w Lublinie, w Krakowie, w Katowicach, w Gdańsku, we Wrocławiu i w Poznaniu.
Zdaniem kancelarii premiera wprowadzenie zmian w strukturze organizacyjnej Urzędu Transportu Kolejowego przyczyni się do efektywniejszego wykonywania zadań – w związku z czym proponuje się, aby zarządzenie weszło w życie już następnego dnia od ogłoszenia.
Reorganizacja departamentów
Czym różni się projekt nowego statutu od obowiązującego dokumentu? Brak w nim słów, że UTK jest "centralnym urzędem administracji rządowej". Bez zmian pozostają liczba wiceprezesów, ale dyrektorów komórek organizacyjnych i oddziałów terenowych zmieniono na "osoby kierujące" nimi.
Jeśli chodzi o komórki organizacyjne, to obecne Biuro Administracyjno-Finansowe zmienia się na Biuro Administracyjno-Informatyczne, pojawia się też Biuro Dyrektora Generalnego. Zamiast obecnego Departamentu Praw Pasażerów mamy Departament Przewozów Pasażerskich, Zamiast Departamentu Bezpieczeństwa Kolejowego – Departament Monitorowania i Bezpieczeństwa. Zamiast Departamentu Nadzoru – Departament Planowania i Nadzoru, Departament Zezwoleń Technicznych i Interoperacyjności przekształca się w Departament Techniki i Wyrobów. Pojawiają się Departamenty Personelu i Przepisów oraz Obsługi Prawnej (zamiast Kancelarii Głównej).
W urzędzie pozostaje Departament Regulacji Rynku Kolejowego (usuwa się tylko słowo "Kolejowego" z nazwy). Znikają samodzielne i wieloosobowe stanowiska: do spraw Audytu Wewnętrznego, do spraw Ochrony Informacji Niejawnych, do spraw Obsługi Prawnej, do spraw Rozkładów Jazdy, do spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Przeciwpożarowych oraz stanowisko Rzecznika Prasowego (jako komórki), ale w statucie zapisano też, że w skład UTK wchodzą "stanowiska pracy powołane do realizacji zadań wynikających z odrębnych przepisów", oraz że w ramach komórek organizacyjnych i oddziałów terenowych mogą być tworzone wydziały, stanowiska i zespoły.