Partnerzy serwisu:
Biznes

BCC: Środki unijne wciąż zagrożone

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
01-07-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Edyta Wsół, Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
BCC: Środki unijne wciąż zagrożone
W ramach mijającej perspektywy UE 2007-2013 Polsce grozi niewykorzystanie nawet 17 mld zł – alarmuje Jerzy Kwieciński, minister ds. rozwoju regionalnego Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC. Są to rekordowo duże środki do wydatkowania.

W lutym tego roku zakończyły się negocjacje z KE i oficjalnie ruszyła perspektywa 2014-2020, jednak Jerzy Kwieciński zaznacza, że nastąpiło to o około pół roku później niż zapowiadał rząd i pół roku później niż w przypadku poprzedniej perspektywy.

– Ruszyły pierwsze konkursy krajowe i regionalne, ale to na razie powolne budzenie się nowej perspektywy. Wymogi regulacyjne i oczekiwania KE na tę perspektywę są bardzo wysokie i będzie to trudna perspektywa do realizacji, trudniejsza niż mijająca – mówi Jerzy Kwieciński.

Powtarzające się problemy

– W 2015 roku zachodzi niestety sytuacja, przed którą BCC przestrzegał w poprzednich latach, czyli znaczące nałożeni się realizacji dwóch perspektyw finansowych – nie ukrywa ekspert. Dodaje, że rok 2015 upłynie pod znakiem realizacji mijającej perspektywy, a powinien to być już czas rozliczeń i uruchamiania perspektywy 2014-2020.

W 2015 roku Polska powinna wydać o 10 mld zł środków UE więcej niż w roku poprzednim, a ryzyko niewykorzystania znaczących środków, jakie przyznano Polsce na lata 2007-2013 jest bardzo duże. – Najbardziej zagrożone niewykorzystaniem funduszy unijnych obszary to między innymi infrastruktura transportu kolejowego, krajowe projekty z obszaru ochrony środowiska, projekty informatyczne – wylicza Kwieciński.

Problem stanowi też niewystarczająca nadkontraktacja, która wynosi 102,6%, natomiast dla perspektywy 2004-2006 wynosiła 107,5%. – Jeżeli jakieś projekty zostaną zakwestionowane przez Komisję Europejską, to nie będziemy mogli ich zastąpić nowymi projektami i nie wykorzystamy w pełni dostępnych pieniędzy z UE – ostrzega ekspert.

O tym, jak Polska poradziła sobie z wydatkowaniem środków unijnych w perspektywie 2007-2013 przeczytasz w Monitorze.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Tramwaje we Wrocławiu, GZM i Krakowie z dofinansowaniem unijnym

Zintegrowany transport

Pozostałe z wątku:

Czy efektywnie wydatkujemy środki na inwestycje kolejowe?

Infrastruktura

Czechy: Środki z uprawnień emisyjnych wspomogą rozwój transportu kolejowego

Prawo i polityka

Zobacz również:

Tramwaje we Wrocławiu, GZM i Krakowie z dofinansowaniem unijnym

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5