Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

BCC ostrzega: Infrastruktura nie będzie przygotowana na Euro 2012

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-02-2010
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
BCC, 25 lutego 2010

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
BCC ostrzega: Infrastruktura nie będzie przygotowana na Euro 2012
Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standardowy; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:\"\"; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:\"Calibri\",\"sans-serif\"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:\"Times New Roman\"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} Business Centre Club obublikowało dziś swoje stanowisko, w którym wyraża obawy co do stanu przygotowań infrastruktury kolejowej przed Euro 2012.

Polska nie wykorzystuje dostatecznie możliwości jakie dostała w związku z przygotowaniem Euro 2012, na które przeznaczone jest 260 mld euro. To ogromne pieniądze, które mogłyby w naszym kraju pozostać, gdybyśmy umiejętnie i skutecznie je spożytkowali.

Wciąż pod znakiem zapytania stoi wiele inwestycji związanych z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy w Polsce. Według informacji dzisiejszej „Rzeczpospolitej” UEFA negatywnie ocenia przygotowania do Euro 2012 niektórych polskich miast. Ĺšle wypada pod tym względem Wrocław, gdzie ryzyko związane z budową stadionu oceniono jako bardzo wysokie z powodu przekraczającego już pół roku opóźnienia.

O ile jednak presja na wybudowanie stadionów jest ogromna i mało prawdopodobne, że mogłoby się to nie udać, to znacznie większym problemem jest infrastruktura. W tym przypadku najbardziej krytyczne uwagi dotyczą Warszawy. Z raportu UEFA zawiera obawy, czy uda się w terminie przeprowadzić remonty pobliskich ulic oraz stacji kolejowej Warszawa Stadion i Dworca Warszawa Zachodnia. Nie będzie też przebudowy, a tylko modernizacja Dworca Centralnego. Dlatego stolica widnieje w raporcie również jako miasto wysokiego ryzyka. Podobnie jest w innych miastach, gdzie modernizacja dworców kolejowych czy lotnisk będzie miała tylko charakter kosmetyczny.

Nie powstaną też wszystkie drogi, które miały łączyć miasta, gdzie będą rozgrywane mecze piłki nożnej, np. droga ekspresowa między Wrocławiem, Poznaniem i Gdańskiem. Pod znakiem zapytania stoi też oddanie do 2012 r. autostrad A1 i A2 łączących północ z południem i zachód ze wschodem Polski.

Euro 2012 jest niepowtarzalnym impulsem do wzrostu gospodarczego i społeczno-kulturowego, którego wszyscy możemy być beneficjentami.

Przygotowania do tego wydarzenia można porównać, przy zachowaniu proporcji, do akcesji Polski do Unii Europejskiej. Poza ewidentnymi korzyściami i prestiżem występuje jeszcze inny czynnik – być może najważniejszy – mobilizacja związana z presją, którą narzuca nam otoczenie, niezależnie od tego czy jest to Bruksela, czy tak jak w tym przypadku, UEFA. Konieczność, przed którą stawia nas Europa, powinniśmy wykorzystać jako szansę na przyspieszenie modernizacji kraju.

Tymczasem wciąż brakuje skoordynowanych działań, które umożliwiłyby skuteczną realizację projektów bez zbędnych poślizgów. Przy tak dużym projekcie, powinien być powołany pełnomocnik rządu, który koordynowałby działania wszystkich resortów związane z organizacją finałów i odpowiadał za ich realizację. To nie musi być nowa osoba w rządzie – w odpowiednie kompetencje może być wyposażony któryś z ministrów.

O inwestycjach związanych z organizacją piłkarskich mistrzostw Europy powinniśmy myśleć również w kategoriach po Euro 2012. Im więcej wybudujemy dróg, dworców, hoteli i innych obiektów, tym więcej ich pozostanie. My-gospodarze i odwiedzający nas turyści, będziemy później przez wiele lat z nich korzystać. Dlatego już teraz potrzebne są pomysły jak wykorzystać tę infrastrukturę w celach komercyjnych. Nie zmarnujmy szansy, dzięki której na stałe może zagościć na świecie popyt na Polskę.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

BCC o zgłoszeniach przewozu towarów: przesadna biurokracja

Prawo i polityka

BCC o zgłoszeniach przewozu towarów: przesadna biurokracja

Jakub Madrjas 13 czerwca 2018

Grelowski: PPP stworzone dla infrastruktury

Infrastruktura

Grelowski: PPP stworzone dla infrastruktury

Rynek Infrastruktury 13 grudnia 2012

BCC ostrzega przed problemami na kolei

Biznes

BCC ostrzega przed problemami na kolei

Rynek Infrastruktury 07 stycznia 2013

Czy kolejny szczyt budżetowy zakoń„czy się™ fiaskiem?

Biznes

Czy kolejny szczyt budżetowy zakoń„czy się™ fiaskiem?

dr Jerzy Kwieciń„ski 07 lutego 2013

BCC: Rząd na dwóję, ale Ministerstwo Transportu dobrze sobie radzi

Prawo i polityka

Zobacz również:

BCC o zgłoszeniach przewozu towarów: przesadna biurokracja

Prawo i polityka

BCC o zgłoszeniach przewozu towarów: przesadna biurokracja

Jakub Madrjas 13 czerwca 2018

Grelowski: PPP stworzone dla infrastruktury

Infrastruktura

Grelowski: PPP stworzone dla infrastruktury

Rynek Infrastruktury 13 grudnia 2012

BCC ostrzega przed problemami na kolei

Biznes

BCC ostrzega przed problemami na kolei

Rynek Infrastruktury 07 stycznia 2013

Czy kolejny szczyt budżetowy zakoń„czy się™ fiaskiem?

Biznes

Czy kolejny szczyt budżetowy zakoń„czy się™ fiaskiem?

dr Jerzy Kwieciń„ski 07 lutego 2013

BCC: Rząd na dwóję, ale Ministerstwo Transportu dobrze sobie radzi

Prawo i polityka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5