- Jeśli chodzi o korytarze europejskie, to najbardziej interesują nas oczywiście szeroko rozumiane połączenia Rosja – Europa Zachodnia oraz Bałkany – Skandynawia. W tym pierwszym przypadku oczywiście docelowo w głowie mamy wszyscy Chiny, ale na rozwój tych przewozów będzie trzeba jeszcze trochę poczekać - powiedział dziś podczas odbywającego się w Katowicach Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes PKP Cargo Wojciech Balczun.
- Bardzo liczymy na to, że jeśli prywatyzacja zakończy się sukcesem to strategia, którą opracowaliśmy będzie realizowana przez nowego właściciela - powiedział Balczun.
- Nie chcę mówić o wielkiej ekspansji na rynki zagraniczne ale od wielu lat jesteśmy obecni na wielu rynkach. Byliśmy dotąd kojarzeni z przewozami masowymi na rynku krajowym, ale to się w ostatnich miesiącach zmienia. Przez ostatnie lata wiele mówiiło się o naszej restrukturyzacji, ale to mamy już za sobą. Teraz koncentrujemy się na sprawach międzynarodowych. Jesteśmy przekonani, że rynek europejski staje się coraz bardziej zintegrowany i tylko myślenie w tych kategoriach może nam zapewnić utrzymanie pozycji w następnych latach - uważa Balczun.
- Jeśli chodzi o korytarze europejskie, to najbardziej interesują nas oczywiście szeroko rozumiane połączenia Rosja – Europa Zachodnia oraz Bałkany – Skandynawia. W tym pierwszym przypadku, oczywiście docelowo w głowie mamy wszyscy Chiny, ale na rozwój tych przewozów trzeba będzie jeszcze trochę poczekać. W tym drugim przypadku mamy już od wielu lat funkcjonujące i rozpracowane połączenia z portów nad Bałtykiem. Chcemy, żeby jeszcze więcej ładunków ze Skandynawii jechało na Bałkany przez Polskę - zapowiedział prezes PKP Cargo.
- Do ekspansji na rynki zagraniczne pochodzimy bardzo pragmatycznie. Utworzyliśmy spółkę PKP Cargo International. Realizuje ona pierwsze kontrakty, kończymy już przekazywanie aportem wagonów. Spółka ma przejmować ładunki, które nie idą przez Polskę - wyjaśnił Balczun - Posiadamy licencje na przewozy w Niemczech, Czechach i na Słowacji. Nasi klienci w Niemczech - Fiat i Arcelor - są zadowoleni z naszych usług - powiedział prezes PKP Cargo - Uruchomiliśmy proces pozyskiwania licencji w Belgii i w Austrii - dodał.
- Przyjęliśmy taka strategię, że nowe lokomotywy wielosystemowe pozyskujemy pod konkretne umowy i przewozy zagraniczne. Mamy też park taborowy dedykowany do przewozów międzynarodowych - zaznaczył Balczun - Inwestujemy w rozwiązania informatyczne, na przykład elektroniczny list przewozowy. Musimy też inwestować w terminale przeładunkowe i skrócenie czasu postoju na granicy, żeby wykorzystać potencjał połączeń pomiedzy Unią Europejską a takimi krajami jak Rosja, Białoruś i Ukraina. - zakończył Wojciech Balczun.