Partnerzy serwisu:
Biznes

Antonowicz: Przejmując spółki Orlenu PKP Cargo ucieka do przodu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
25-11-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Antonowicz: Przejmując spółki Orlenu PKP Cargo ucieka do przodu
– Polska branża chemiczna i jej potrzeby logistyczne rosną, w przeciwieństwie do dominującego w ofercie PKP Cargo transportu węgla – komentuje dla „RK" przejęcie spółek transportowych Orlenu dr Mirosław Antonowicz z Rady Naukowej Fundacji ProKolej.

PKP Cargo, PKN ORLEN i Euronaft Trzebinia porozumiały się w sprawie sprzedaży aktywów kolejowych, należących do Grupy Orlen. Transakcja o wartości ponad 250 mln zł obejmie udziały ORLEN KolTrans i zorganizowaną część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Spółka chce dzięki synergiom oszczędzać co najmniej 10 mln złotych i nie musi restrukturyzować przewoźników. Nie wchłonie ich również w swoje struktury – o założeniach PKP Cargo pisaliśmy w tym miejscu.

– PKP Cargo sięgając po aktywa kolejowe należące do Orlenu stara się pozyskać rynek przewozowy i strategicznego klienta. Udział dawnego monopolisty nie przekracza bowiem w tym segmencie 17% i jest wielokrotnie niższy niż wynikałoby to z jego pozycji rynkowej. Dodatkowo jest to próba ucieczki do przodu – bo polska branża chemiczna i jej potrzeby logistyczne rosną, w przeciwieństwie do dominującego w ofercie PKP Cargo transportu węgla – komentuje dla „RK" dr Mirosław Antonowicz z Rady Naukowej Fundacji ProKolej, były wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Trend konsolidacji będzie się nasilać

– Gracze rynkowi, których transport kolejowy nie jest „core biznesem”, na pewnym etapie rozwoju porządkują i optymalizują swoje struktury. Dochodzą do wniosku, że nie ma potrzeby posiadania własnego przedsiębiorstwa kolejowego, a usługi przewozowo-logistyczne można pozyskać na zewnątrz w ramach outsourcingu – mówi były wiceprezes UTK.

Dr Mirosław Antonowicz ocenia, że rozdrobnienie kolei towarowej jest zbyt duże w stosunku do aktualnej skali przewozów. Należy się zatem spodziewać, że na mocno podzielonym rynku nasilą się procesy akwizycji. Rynek przewozów towarowych w Polsce, po okresie dynamicznego rozwoju zaczynie zmierzać w stronę oligopolu. Tym bardziej, że konkurencja cenowa z wolna ustępuje rywalizacji na obszarach takich, jak jakość i niezawodność przewozów, czy oferta uzupełniająca i usługi logistyczne.

UOKiK musi zbadać wpływ na klientów

– Logiczne jest, że w tej sytuacji PKP Cargo również stara się konsolidować działalność. Sięgając po aktywa kolejowe należące do Orlenu dywersyfikuje swoją ofertę, pozyskuje specjalistyczny tabor i przejmuje kontrolę nad infrastrukturą bocznicową – mówi Antonowicz.

Kluczem do powodzenia tego scenariusza jest jednak decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a więc ocena wpływu transakcji na rynek usług przewozowych. Bo na ew. przejęcie nowego obszaru przez PKP Cargo trzeba spojrzeć z perspektywy klientów kolei – w kontekście jego wpływu na relacje rynkowe i konkurencję. – Urząd musi więc odpowiedzieć na pytanie, czy konsolidacja niezależnych dotychczas firm nie stwarza zagrożenia dla całego rynku przewozów towarowych w Polsce – podsumowuje.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dobre wyniki Orlen Unipetrol w Czechach. Kupują kolejnego Vectrona

Tabor i technika

Możejki odzyskały połączenie kolejowe z Łotwą

Infrastruktura

Grupa Orlen chce pozyskać kilkadziesiąt nowoczesnych lokomotyw

Tabor i technika

Orlen chce większej dostępności lokomotyw

Pasażer

Orlen chce większej dostępności lokomotyw

Jakub Madrjas 14 listopada 2017

Zobacz również:

Dobre wyniki Orlen Unipetrol w Czechach. Kupują kolejnego Vectrona

Tabor i technika

Możejki odzyskały połączenie kolejowe z Łotwą

Infrastruktura

Grupa Orlen chce pozyskać kilkadziesiąt nowoczesnych lokomotyw

Tabor i technika

Orlen chce większej dostępności lokomotyw

Pasażer

Orlen chce większej dostępności lokomotyw

Jakub Madrjas 14 listopada 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5