NUMER 03/2017
NUMER 03/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Jak kolej wydaje unijne pieniądze?
szukaj
Śledź nas:

Antonowicz: PKP Cargo posiada fundamenty dla dalszego rozwoju

| Mirosław Antonowicz 04.10.2016 41

Antonowicz: PKP Cargo posiada fundamenty dla dalszego rozwoju
Fot. Jacek Goździewicz
– Sytuacja firmy PKP Cargo – delikatnie mówiąc – nie jest dobra, więc pracy jest bardzo dużo, ale światełko w tunelu widać wyraźnie – mówił Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo, podczas prezentacji wyników finansowych Grupy za pierwsze półrocze. Firma zanotowała aż 200 mln zł straty. Dobrej myśli odnośnie polepszenia sytuacji firmy, jest dr Mirosław Antonowicz z Akademii Leona Koźmińskiego, który komentuje dla Rynku Kolejowego obecna sytuację przewoźnika. Przekonuje przy tym, że PKP Cargo posiada fundamenty dla dalszego rozwoju.
Ocena działalności gospodarczej Grupy PKP Cargo za pierwsze półrocze wymaga pogłębionych analiz. Co prawda Grupa zanotowała stratę netto, ale posiada fundamenty dla dalszego rozwoju. Niemniej należy zwrócić uwagę na następujące elementy.

Po pierwsze, wyniki Grupy każą zastanowić się nad skutkami akwizycji AWT dla PKP Cargo w kontekście np. braku oszacowania i identyfikacji wszystkich ryzyk związanych z zakupem tego podmiotu i ich wpływie na całą Grupę w przyszłości.

Po drugie, sytuacja na rynku w zakresie przewozów towarów jest niewątpliwie złożona. Konkurencja międzygałęziowa jest niezwykle silna i nie ma charakteru wyrównanego, co jest jedną z przyczyn stopniowej utraty rynku przez kolejowy transport towarowy. Konkurencja wewnątrzgałęziowa dotyczy przewozów masowych naturalnie ciążących do transportu kolejowego i podlegających wahaniom. Spadek popytu na usługi transportowe wykonywane przez PKP Cargo ma w pewnym sensie wymiar niezależny, wynikający z obiektywnych przyczyn rynkowych (potrzeb gospodarki w danym przedziale czasu), na które przewoźnik nie bardzo ma wpływ (np. spadek inwestycji infrastrukturalnych czy wzrost cen). Trzeba przy tym zauważyć, iż popyt na rynku przewozów ładunków ma charakter pochodny. Tę zależność możemy obserwować na rynku przewozu kruszyw. Implikacje na rynku przewozów masowych i ich wahania wskazują na kierunki rozwojowe tzn. np. położenia zdecydowanego nacisku na rozwój przewozów intermodalnych. Rynek spedycyjno-transportowy w ogóle stawia na rozwój połączeń kolejowych na dalekich trasach transeuropejskich, ale także takich jak np. Europa – Chiny. Polska jest bowiem idealnym miejscem ulokowania „hubów” przeładunkowych.

Szacunki Organizacji Narodów Zjednoczonych wskazują, że w korytarzu panazjatyckoeuropejskim może być przewożonych około 1 mln kontenerów drogą kolejową w roku 2030 roku. Musi być zatem zwiększana częstotliwość kursowania pociągów i liczba połączeń. Podmioty gospodarcze, np. Grupa Cargo, operujące na dalekich trasach, także południkowych, mogą zyskać, przy czym w tym względzie należy zachować ostrożny optymizm. Dodatkowo niezbędne są dalsze inwestycje w segmencie przewozów intermodalnych zarówno w tabor specjalistyczny, jak i poprawę parametrów techniczno-eksploatacyjnych terminali przy wykorzystaniu środków unijnych.

Po trzecie strategia w zakresie kosztów działalności operacyjnej musi zakładać ich ciągłą racjonalizację i analizę strukturalną oraz rodzajową w kierunku oszacowania i monitorowania ich wpływu na rentowność, np. analiza kosztów działalności operacyjnej usług obcych oraz pozostałych kosztów operacyjnych, albowiem kumulują one wiele zdarzeń gospodarczych, które rzutują na rentowność Grupy.

Generalnie najważniejsza jest dla Grupy elastyczność i zdolność dostosowawcza posiadanych zasobów do zmieniających się potrzeb klientów i zmian na rynku oraz innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów klientów przy wykorzystaniu nowoczesnych rozwiązań techniczno-technologicznych i organizacyjno-zarządczych.

Jako że spółka PKP Cargo jest spółką giełdową, ważne są również wskaźniki rynku kapitałowego (np. wskaźnik zysku na jedną akcję), ponieważ one pozwalają inwestorom na ocenę atrakcyjności danej spółki w zakresie lokowania kapitału oraz wpływają na jej notowania. Z uwagi na solidne podstawy spółki w tym względzie, zasadniczych zmian się nie spodziewam, raczej w długim okresie będą widoczne tendencje rozwojowe.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (336)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Komentarze
zdjęcie autora

Mirosław Antonowicz - Akademia Leona Koźmińskiego

Wiecej z regionu:

Polska (336)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2017
NUMER 03/2017
Tematem numeru jest trwająca już od trzech lat perspektywa finansowa Unii Europejskiej. W raporcie sprawdziliśmy, jak przebiega wydawanie unijnych środków przez kolej i samorządy. O środkach UE rozmawialiśmy z dwoma kluczowymi osobami: Witoldem Słowikiem, podsekretarzem stanu w Ministerstwie Rozwoju oraz Przemysławem Gorgolem, dyrektorem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Oprócz tego, w numerze podejmujemy "Piekielnie trudny temat" nowej linii kolejowej w Małopolsce i przyglądamy się przyszłości wąskotorówek. Rozmawiamy również z Macieje Lignowskim oraz Philippem Müllerem. Czytelników zainteresuje również z pewnością taborowe podsumowanie 2016 roku oraz relacja z wizyty w zakładach utrzymania taboru grupy Colas Rail we Francji. 


 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS