NUMER 03/2018
NUMER 03/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Taki był rok 2017
szukaj
Śledź nas:

Adamczyk: Umowa na łódzki tunel zapewne we wrześniu

| Roman Czubiński 19.05.2017 81

Adamczyk: Umowa na łódzki tunel zapewne we wrześniu
fot. Paweł Augustyniak
Termin wyboru wykonawcy i podpisania umowy na budowę łódzkiego tunelu średnicowego nie jest zagrożony – potwierdził w Łodzi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Procedura przetargowa toczy się jak dotąd zgodnie z planem. Inwestycja scalająca łódzki węzeł kolejowy i tworząca warunki do rozwoju kolei aglomeracyjnej ma zakończyć się przed wystawą Expo, na której goszczenie liczy rząd i władze miasta.
– Analiza ofert jest bardzo mocno zaawansowana. Najpóźniej około września, o ile procedury nie spowodują kilkutygodniowego opóźnienia, inwestycja na kwotę 2 miliardów złotych zostanie zlecona – powiedział Adamczyk. Po podpisaniu umowy generalny wykonawca rozpocznie projektowanie, a następnie budowę podziemnej trasy kolejowej. Całość ma zakończyć się w ciągu 48 miesięcy. – Mamy zapewnienia ze strony PKP PLK, że ukończenie inwestycji i uruchomienie tunelu nastąpi przed wystawą Expo w 2022 roku – dodał minister.

Oferty na budowę łódzkiego tunelu średnicowego otwarto 7 kwietnia. Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum Mostów Łódź oraz firmy Gulermak, które wyceniło swoje usługi na 1,36 mld zł. W pobitym polu zostało m.in. znane z budowy dworca Łódź Fabryczna konsorcjum Torpol-Astaldi, które zażądało 1,669 mld zł. Wszystkie sześć ofert zmieściło się jednak w kosztorysie PKP PLK (2,169 mld zł). Inwestycja, podobnie jak budowa Fabrycznej, będzie współfinansowana ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”.

Inwestycja ma być realizowana w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty to w 60% cena, 25% termin realizacji, a w 15% – co najmniej czteroletni okres gwarancji. Budowa tunelu obejmie także szereg prac towarzyszących na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz oraz modyfikację układu torowego samej stacji Łódź Kaliska. Poważne inwestycje w otoczeniu nowych przystanków będzie też musiało przeprowadzić miasto.

Tunel średnicowy połączy podziemny dworzec Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Kaliska oraz Żabieniec. Po jego wybudowaniu pociągi dalekobieżne jadące tranzytem przez Łódź, zarówno na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska), jak i północ – południe (Widzew – Fabryczna – Żabieniec), będą mogły być kierowane przez stację w ścisłym centrum miasta. Dzięki dwóm przystankom pośrednim (Łódź Centrum i Łódź Manufaktura) linia będzie mogła być wykorzystana także w przewozach aglomeracyjnych, choć pomysł mieszania tych dwóch rodzajów ruchu na tej samej parze torów budzi niekiedy zastrzeżenia.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Łódź (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Łódź (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 03/2018
NUMER 03/2018
To był udany rok dla naszego wydawnictwa. W połowie roku do rodziny naszych portali internetowych składającej się dotąd z Rynku Kolejowego, Rynku Infrastruktury i Transportu Publicznego dołączył Rynek Lotniczy. O najważniejszych wydarzeniach mijającego w świetle całego rynku kolejowego roku piszemy w najnowszym Raporcie. Polecamy także m. in. rozmowę z nowym Prezesem Pesy oraz długi wywiad z szefem Przewozów Regionalnych.

 

współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS