Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

170 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-06-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ms, Rynek-Kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
170 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej
Właśnie mija 170 lat od momentu, gdy po torach pierwszej linii kolejowej w Królestwie Polskim pojechał pociąg. Patronat nad uroczystościami jubileuszowymi objęła Szybka Kolej Miejska, która również świętuje swój mały jubileusz – 10-lecie istnienia.

– Na powstanie kolei złożył się wysiłek całego pokolenia doskonałych inżynierów, często prekursorów budowy kolei na świecie, którzy na ziemie Królestwa Polskiego przybyli z różnych zaborów. Projektant i budowniczy Wiedenki, Stanisław Wysocki, to postać wielkiego formatu – powiedział Marek Moczulski, miłośnik kolei, który lata temu odnalazł grób inżyniera Wysockiego na Powązkach i wraz z innymi miłośnikami kolei zajął się jego renowacją.

– Pierwszy dworzec tak naprawdę powstał na peryferiach Warszawy, ale zarazem spowodował gwałtowne ciążenie miasta w kierunku południowym – powiedział podczas spotkania poświęconemu jubileuszowi 170-lecia Drogi Warszawsko–Wiedeńskiej Jarosław Zieliński, varsavianista.

– Powstanie kolei spowodowało gwałtowny rozwój Warszawy, w okolicy dworca, zlokalizowanego w miejscu dzisiejszej Warszawy Śródmieście, powstały hotele i najbardziej reprezentacyjne kamienice Warszawy, które zresztą, w przeciwieństwie do Dworca Warszawsko-Wiedeńskiego, przetrwały – dodał Zieliński, przypominając, że powstanie kolei na terenie Królestwa Polskiego, także w kierunku wschodnim, było przyczynkiem do powstania m.in. największej w tej części Europy warszawskiej stalowni.

Pierwszy odcinek toru drogi żelaznej, na odcinku z Warszawy do Grodziska, oddano do eksploatacji 14 czerwca 1845, dzień później rozpoczęło się regularne kursowanie pociągów z pasażerami. Całą budowę linii, o długości 327 kilometrów, zakończono 1 czerwca 1848 roku, doprowadzając budowę do stacji w Maczkach („Granica”).

– Co ciekawe, zanim otworzono linię toczono dyskusję, czy budować ją pod trakcję konną, czy parową. Na szczęście zwyciężyła ta druga opcja –  powiedział Andrzej Paszke z Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei.

Z okazji 170-lecia istnienia Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej, specjalny numer poświęcony jubileuszowi wydała warszawska Stolica. Jej sponsorem jest świętująca 10-lecie swojego istnienia stołeczna Szybka Kolei Miejska.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5