Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Przed wdrożeniem IV pakietu powstanie Europejski Rejestr Pojazdów Kolejowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
25-04-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Przed wdrożeniem IV pakietu powstanie Europejski Rejestr Pojazdów Kolejowych
fot. Michał Szymajda, Rynek KolejowyPociąg Intercity w Brukseli
Wdrażanie uzgodnień dotyczących IV pakietu kolejowego nie może obyć się bez nowego podmiotu, którym jest European Union Agency for Railways. Następca ERA (European Railway Agency) ma za zadanie uprościć techniczne procedury wprowadzania taboru i urządzeń na tory państw – członków UE. Urząd Transportu Kolejowego przekazał właśnie informacje o postępach w przygotowaniu nowej instytucji do działania.

Wdrożenie IV Pakietu Kolejowego, o którym Komisja Europejska zadecydowała w końcu 2016, odbyło się równolegle z powołaniem Agencji Kolejowej UE (AKUE), która jest następczynią Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA). Organizacja ma mieć większe kompetencje i będzie odpowiadać m.in za certyfikowanie rozwiązań technicznych, które później będą mogły być wdrażane na obszarze całej Unii.

– Często jest tak, że w kilku krajach europejskich jeden typ taboru musi spełniać określone, identyczne lub niemal identyczne parametry. Mimo to, certyfikacja musi przebiegać w takim samym zakresie i od początku w każdym z krajów z osobna, ponieważ urzędy bezpieczeństwa (np. UTK w Polsce – dop. red.) nie akceptują wzajemnie swoich certyfikatów. Porównajmy to teraz z sytuacją w transporcie drogowym. Czy autobus lub ciągnik siodłowy także przechodzi taką drogę, aby móc kursować w różnych europejskich krajach? Oczywiście nie. Dlatego certyfikacja na poziomie UE to bardzo dobry pomysł, skracający procedury i obniżający koszty po stronie producenta i zamawiającego – powiedział w grudniu 2016 Michael Cramer, przewodniczący Komisji Transportu i Turystyki w Parlamencie Europejskim.

Współpraca z krajowymi urzędami kolejowymi

Obecnie trwa plan przeglądu przez Agencję przepisów krajowych technicznych oraz krajowych przepisów bezpieczeństwa. Powinno się to zakończyć do końca 2018 r. Wszystkie notyfikowane przepisy krajowe znajdą się w Jednolitej Bazie Przepisów Krajowych. Ponadto AKUE jest zobowiązana zawrzeć z krajowymi władzami bezpieczeństwa porozumienia o współpracy w odniesieniu do realizacji zadań związanych z wydawaniem jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa oraz zezwoleń na wprowadzenie do obrotu (typu) pojazdu kolejowego. Obecnie opracowywany jest wzór takiego porozumienia.

AKUE nie będzie działać w oderwaniu od kolejowych urzędów państw-członków UE (w Polsce – Urząd Transportu Kolejowego), dlatego planuje przygotować listę ekspertów związanych z tymi agencjami, którzy mają wraz z pracownikami AKUE współpracować będą przy realizacji nowych kompetencji Agencji.

Funkcja informacyjna

Bardzo istotną rolą nowej agencji będzie pełnienie funkcji informacyjnej. – W wypadku problemów z taborem, zwłaszcza wtedy, gdy w grę wchodzi bezpieczeństwo pasażerów, wymiana informacji pomiędzy urzędami kolejowymi w krajach członkowskich następuje dziś zdecydowanie zbyt wolno. Jeśli weźmiemy pod uwagę to, że jeden elektryczny zespół trakcyjny z niewielkimi modyfikacjami kursuje w kilkunastu europejskich krajach, sytuacja, w której urzędy informuje się o problemie z kilkutygodniowym lub nawet dłuższym opóźnieniem, jest naganna – mówił Cramer. Dlatego cała wymiana korespondencji z Agencją będzie odbywała się za pomocą aplikacji informatycznej tzw. One Stop Shop. Aplikacja jeszcze nie istnieje, ustalane są warunki techniczne, jakie ma w przyszłości spełniać.

Nowy rejestr pojazdów

Rejestry pojazdów poszczególnych państw członkowskich przechodzą na wspólną specyfikację techniczną - jednolity krajowy rejestr pojazdów (sNVR). - Do dnia 16 czerwca 2018 r. Komisja ma określić specyfikację techniczną Europejskiego Rejestru Pojazdów, do którego włączone byłyby krajowe rejestry pojazdów – poinformował Urząd Transportu Kolejowego.

Agencja będzie pobierać opłaty za wydane zezwolenia, jednolite certyfikaty bezpieczeństwa oraz preautoryzację ERTMS. Komisja Europejska jest na etapie określania sposobu ich obliczania.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Świat

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Roman Czubiński 28 lutego 2022

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Biznes

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Przemysław Farsewicz 19 września 2021

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Prawo i polityka

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Jakub Madrjas 13 października 2020

Zobacz również:

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Świat

Łotwa: Badanie rynku przed przetargiem na przewozy

Roman Czubiński 28 lutego 2022

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Biznes

SNCF podzieli się rynkiem na Lazurowym Wybrzeżu

Przemysław Farsewicz 19 września 2021

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Prawo i polityka

Prezydent podpisał ważne dla kolei ustawy

Jakub Madrjas 13 października 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5