Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Lubelskie: Mniej dworców PKP

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jar, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Lubelskie: Mniej dworców PKP
Na terenie województwa lubelskiego z roku na rok zmniejsza się liczba zarządzanych dworców przez PKP. Obiekty wraz z terenami przyległymi są przejmowane przez lokalne samorządy. W planach PKP jest dalsze zbywanie nieruchomości kolejowych podmiotom trzecim.

W Lubelskiem postępuje wyprzedaż nieruchomości kolejowych. - W 2014 r. PKP S.A. sprzedała 27 nieruchomości na terenie województwa lubelskiego, w tym 6 nieruchomości na terenie samego Lublina – informuje „Rynek Kolejowy” Aleksandra Dąbek, Starszy Specjalista w Biurze Prasowym spółki Polskie Koleje Państwowe.

Zarządca nieruchomości kolejowych dąży do zbycia m.in. dworców. Najwcześniej do zmiany właściciela doszło w Rejowcu Fabrycznym (linia nr 7 Warszawa –Dorohusk), w którym  burmistrz miasta przejął okazały, lecz popadający w ruinę obiekt. Nowego zarządcę ma również zmienił również urokliwy, zabytkowy dworzec w Woli Uhruskiej (stacja Uhrusk na linii nr 81 Chełm - Włodawa).

Wraz budynkami stacyjnymi (w tym wieżą ciśnień), samorząd lokalny włada także okazałym terenem zielonym, stanowiącym dotychczas własność PKP.  W bieżącym roku właściciela zmieniły kolejne obiekty. -  Dworce Krasnystaw Miasto oraz Krasnystaw Fabryczny zostały przekazane gminie – podaje Aleksandra Dąbek. Jak dodaje nasza rozmówczyni, kolejnymi obiektami, które zmianą właściciela, będą dworce w miastach powiatowych - Zamościu i Kraśniku.

Plan na przyszły rok

W 2015 r. PKP zakłada zbycie kolejnych obiektów. - Na 2015 r. planowana jest sprzedaż dwóch nieruchomości położonych w Lublinie. Również w przyszłym roku planowane jest zbycie na rzecz samorządów kolejnych dworców kolejowych: Ryki, Leopoldów, Krzywda, Sobibór, Ruda-Huta oraz Motycz – wyjaśnia pracownica zarządcy nieruchomości kolejowych.

Z wcześniej publikowanych informacji przez PKP S.A. wynika, że zarządca nieruchomości kolejowych jest skłonny do zbycia kolejnych dworców. Obok wymienionych budynków zlokalizowanych wzdłuż linii nr 7, nr 26 Łuków - Radom oraz nr 81, wiosną 2014r. PKP S.A. poinformował o chęci zbycia dworców w Minkowicach i Lublin Północny (linia nr 7), Szastarka i Wilkołaz (linia nr 68 Lublin – Przeworsk) oraz Radzyń Podlaski (linia nr 30 Łuków – Lublin).

Część dworców zostanie w PKP

Przekazywanie budynków na stacjach kolejowych nie oznacza, że PKP planuje pozostać bez dworców. - Wśród obiektów, które mają pozostać we władaniu PKP S.A. można wymienić m.in. dworce: Biała Podlaska, Dęblin, Lublin, Międzyrzec Podlaski czy Świdnik Miasto – informuje Aleksandra Dąbek.

Samorządy mają pomysły na dworce

Jaka przyszłość czeka dworce kolejowe po przekazaniu innym właścicielom? Z zapowiedzi przedstawicieli samorządu lokalnego wynika, że po przejęciu obiektów będą one udostępniane podróżnym. Ponadto mają się w nich znajdować biura (np. w Zamościu), będą nadal pełnić funkcje mieszkalne (Kraśnik). Jak informowaliśmy na naszym portalu przedstawiciel samorządu Woli Uhruskiej nie wykluczał wydzierżawienia nabytego dworca przedsiębiorcy, który znalazłby pomysł na zagospodarowanie obiektu.

Samorządowcy mają również pomysły na tereny przylegające do dworców. Place chcą przeznaczyć  na przystanki komunikacji zbiorowej i stację rowerową (Krasnystaw) oraz parkingi (Zamość). W Woli Uhruskiej teren zadrzewiony w przyszłości ma być przekształcony w park gminny, a wieża ciśnień będzie dostosowania do pełnienia funkcji galerii. Zanim jednak nieruchomości zaczną pełnić zakładane funkcje wiele z nich będzie musiało przejść niezbędne remonty.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Mamiński: PKP integratorem rynku kolejowego

Prawo i polityka

Mamiński: PKP integratorem rynku kolejowego

Łukasz Malinowski 20 września 2022

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Mamiński: PKP integratorem rynku kolejowego

Prawo i polityka

Mamiński: PKP integratorem rynku kolejowego

Łukasz Malinowski 20 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5