Na terenie województwa lubelskiego z roku na rok zmniejsza się liczba zarządzanych dworców przez PKP. Obiekty wraz z terenami przyległymi są przejmowane przez lokalne samorządy. W planach PKP jest dalsze zbywanie nieruchomości kolejowych podmiotom trzecim.
W Lubelskiem postępuje wyprzedaż nieruchomości kolejowych. - W 2014 r. PKP S.A. sprzedała 27 nieruchomości na terenie województwa lubelskiego, w tym 6 nieruchomości na terenie samego Lublina – informuje „Rynek Kolejowy” Aleksandra Dąbek, Starszy Specjalista w Biurze Prasowym spółki Polskie Koleje Państwowe.
Zarządca nieruchomości kolejowych dąży do zbycia m.in. dworców. Najwcześniej do zmiany właściciela doszło w Rejowcu Fabrycznym (linia nr 7 Warszawa –Dorohusk), w którym burmistrz miasta przejął okazały, lecz popadający w ruinę obiekt. Nowego zarządcę ma również zmienił również urokliwy, zabytkowy dworzec w Woli Uhruskiej (stacja Uhrusk na linii nr 81 Chełm - Włodawa).
Wraz budynkami stacyjnymi (w tym wieżą ciśnień), samorząd lokalny włada także okazałym terenem zielonym, stanowiącym dotychczas własność PKP. W bieżącym roku właściciela zmieniły kolejne obiekty. - Dworce Krasnystaw Miasto oraz Krasnystaw Fabryczny zostały przekazane gminie – podaje Aleksandra Dąbek. Jak dodaje nasza rozmówczyni, kolejnymi obiektami, które zmianą właściciela, będą dworce w miastach powiatowych - Zamościu i Kraśniku.
Plan na przyszły rok
W 2015 r. PKP zakłada zbycie kolejnych obiektów. - Na 2015 r. planowana jest sprzedaż dwóch nieruchomości położonych w Lublinie. Również w przyszłym roku planowane jest zbycie na rzecz samorządów kolejnych dworców kolejowych: Ryki, Leopoldów, Krzywda, Sobibór, Ruda-Huta oraz Motycz – wyjaśnia pracownica zarządcy nieruchomości kolejowych.
Z wcześniej publikowanych informacji przez PKP S.A. wynika, że zarządca nieruchomości kolejowych jest skłonny do zbycia kolejnych dworców. Obok wymienionych budynków zlokalizowanych wzdłuż linii nr 7, nr 26 Łuków - Radom oraz nr 81, wiosną 2014r. PKP S.A. poinformował o chęci zbycia dworców w Minkowicach i Lublin Północny (linia nr 7), Szastarka i Wilkołaz (linia nr 68 Lublin – Przeworsk) oraz Radzyń Podlaski (linia nr 30 Łuków – Lublin).
Część dworców zostanie w PKP
Przekazywanie budynków na stacjach kolejowych nie oznacza, że PKP planuje pozostać bez dworców. - Wśród obiektów, które mają pozostać we władaniu PKP S.A. można wymienić m.in. dworce: Biała Podlaska, Dęblin, Lublin, Międzyrzec Podlaski czy Świdnik Miasto – informuje Aleksandra Dąbek.
Samorządy mają pomysły na dworce
Jaka przyszłość czeka dworce kolejowe po przekazaniu innym właścicielom? Z zapowiedzi przedstawicieli samorządu lokalnego wynika, że po przejęciu obiektów będą one udostępniane podróżnym. Ponadto mają się w nich znajdować biura (np. w Zamościu), będą nadal pełnić funkcje mieszkalne (Kraśnik). Jak informowaliśmy na naszym portalu przedstawiciel samorządu Woli Uhruskiej nie wykluczał wydzierżawienia nabytego dworca przedsiębiorcy, który znalazłby pomysł na zagospodarowanie obiektu.
Samorządowcy mają również pomysły na tereny przylegające do dworców. Place chcą przeznaczyć na przystanki komunikacji zbiorowej i stację rowerową (Krasnystaw) oraz parkingi (Zamość). W Woli Uhruskiej teren zadrzewiony w przyszłości ma być przekształcony w park gminny, a wieża ciśnień będzie dostosowania do pełnienia funkcji galerii. Zanim jednak nieruchomości zaczną pełnić zakładane funkcje wiele z nich będzie musiało przejść niezbędne remonty.