Partnerzy serwisu:

ZNPK: Stary cennik, stare problemy

Michał Litwin 12.08.2017 12

ZNPK: Stary cennik, stare problemy
Fot. PKP PLK
Decyzja PKP PLK o podtrzymaniu do stosowania obecnego cennika w przyszłym rozkładzie jazdy jest rozczarowująca. Kwietniowa decyzja prezesa UTK o odmowie zatwierdzenia projektu przygotowanego przez PKP PLK w kwietniu dawała doskonałą okazję do poważnego pochylenia się nad problematyką wysokości stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Niestety, postanowiono zachować status quo.
Podtrzymanie obecnego cennika oznacza zgodę na dalszy spadek udziału kolei w przewozie towarów, powodując tym samym dalsze umacnianie i rozwój transportu drogowego. To jest wręcz przerażające, że godzimy się na to, by nasz największy konkurent – transport samochodowy – zyskał kolejny rok komfortu przyzwyczajania klientów do tego, że oferta przewoźników drogowych jest dla nich bardziej konkurencyjna.

Na marginesie decyzji PKP PLK należy też zauważyć, że również obecny, obowiązujący cennik budzi szereg wątpliwości odnośnie tego, czy baza kosztowa jest skalkulowana prawidłowo. W swej konstrukcji jest ona bowiem bardzo zbliżona do zakwestionowanej prawomocnym wyrokiem sądu bazy kosztowej cennika 2013/14 oraz do bazy projektu cennika niezatwierdzonego przez prezesa UTK w lipcu i niewykluczone, że w przyszłości również bieżący cennik zostanie prawomocnie uchylony.

W mojej ocenie decyzja PKP PLK stoi w sprzeczności z założeniami Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, która wyraźnie wskazuje w swojej części diagnostycznej, że jednym z głównych problemów branży kolejowej jest wysokość stawek dostępu. Bez radykalnej obniżki stawek trudno będzie rzucić rękawice transportowi samochodowemu o istotne wolumeny ładunków. W konsekwencji trudno też oczekiwać, by przewoźnicy towarowi w najbliższej przyszłości podjęli na szerszą skalę inwestycje w innowacyjny polski tabor.




VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:
 
 
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony