Partnerzy serwisu:

Rozmawiali o PKP SKM

PKP S.A. 25.06.2018 19

Rozmawiali o PKP SKM
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
W zeszłym tygodniu w Gdańsku odbyło się spotkanie wszystkich właścicieli PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. W rozmowach o przyszłości trójmiejskiego przewoźnika większościowego udziałowca spółki reprezentował Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A. Głównym tematem rozmów było znalezienie odpowiedzi na pytanie: co może zagwarantować spółce PKP SKM możliwości rozwoju?
W trakcie spotkania przedstawione zostało opracowanie wykonane na zlecenie samorządu województwa, które m.in. miało odpowiedzieć na pytanie, czy objęcie w zamian za wkład pieniężny (środki miały pokryć „wkład własny” spółki do projektu zakupu taboru) udziałów w spółce PKP SKM przez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego jest możliwe i dopuszczalne w kontekście problemu pomocy publicznej. Analiza jednocześnie wykazała, że środki wprowadzone na kapitał PKP SKM muszą zostać rozliczone w ramach rekompensaty. Najważniejsza rzecz, która wynika z tego opracowania to fakt, że bezpośrednie powierzenie Szybkiej Kolei Miejskiej zadań związanych z obsługą połączeń pasażerskich na terenie województwa pomorskiego nie musi być w żaden sposób powiązane z przejęciem większości udziałów w kapitale zakładowym spółki przez pomorski samorząd.

Zdaniem PKP S.A. najważniejszym działaniem w chwili obecnej jest podpisanie wieloletniej umowy na wykonywanie przewozów (PSC), w ramach której zostaną rozliczone nakłady poniesione przez przewoźnika na zakup taboru, niezależnie od tego, czy środki przeznaczone na zakup pojazdów będą pochodziły z obligacji, kredytu czy kapitału samorządu województwa.

Większościowy udziałowiec (PKP S.A.) stoi na stanowisku, że prowadzone obecnie przez PKP SKM działanie w zakresie wykonania opracowania, które pozwoli odpowiedzieć na pytanie, jakie finansowanie dłużne na chwilę obecną jest dostępne i korzystne dla spółki, jej właścicieli oraz przede wszystkim podróżnych, jest bardzo ważne oraz niezbędne dla prowadzenia dalszych rozmów na szczeblu właścicielskim. Wyniki analizy będą dostępne po wakacjach. Co więcej, PKP S.A., mając na uwadze zapisy ustawy o restrukturyzacji, komercjalizacji PKP, zamierza jednocześnie wyposażyć spółkę PKP SKM w niezbędny do jej funkcjonowania majątek w postaci linii kolejowej nr 250. Dzięki temu przewoźnik będzie mógł właściwie realizować zadania przewozowe oraz procesy inwestycyjne, związane m.in. z rozwojem i rozbudową tak ważnej dla Trójmiasta linii kolejowej.

Z punktu widzenia PKP S.A. potencjał dla PKP SKM mogą mieć także zewnętrzne inicjatywy ukierunkowane na zwiększenie dostępności oferty tego przewoźnika. Na przykład interesującym projektem przygotowanym przez firmę InnoBaltica jest budowa platformy sprzedażowej biletów dla wszystkich środków komunikacji publicznej funkcjonujących w regionie pomorskim oraz innych ofert, np. przewoźników komercyjnych. PKP S.A. od samego początku deklarowała wolę współpracy i wspólne działania. Dzięki temu takie oferty jak Pakiet Podróżnika czy jego docelowa forma – Wspólny Bilet – mogłyby być dostępne dla podróżnych także w tym kanale dystrybucji na terenie województwa pomorskiego. Przedstawiciele PKP SKM praktycznie od samego początku współpracują ze spółką InnoBaltica, uczestnicząc we wszystkich spotkaniach roboczych związanych z tym projektem i udostępniając informacje oraz inne dane, związane m.in. z techniczną stroną montażu urządzeń kontrolno-walidacyjnych na stacjach przy linii nr 250.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony