Partnerzy serwisu:

PKP IC już zmieniło warunki przetargu na lokomotywy. Polscy producenci mogą wystartować

Jakub Madrjas 02.08.2017 244

PKP IC już zmieniło warunki przetargu na lokomotywy. Polscy producenci mogą wystartować
Fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Szybka reakcja PKP Intercity na wnioski polskich producentów o zmianę kryteriów doświadczenia, które wykluczały ich z przetargu na dostawę nowych lokomotyw. Przewoźnik zmienił specyfikację zamówienia, dzięki czemu w postępowaniu wystartują i Pesa, i Newag.
O ogłoszonym przez PKP Intercity przetargu na dostawę 20 nowych lokomotyw elektrycznych pisaliśmy tutaj. Polscy producenci byli zaskoczeni, że warunki przetargu wykluczają ich start – mimo że brali intensywny udział w dialogu technicznym przed ogłoszeniem zamówienia. Zapowiedzieli wnioski o zmianę kluczowych dla sprawy kryteriów doświadczenia wykonawców. Argumentowali, że większa konkurencja będzie też korzystna dla PKP Intercity.

Przewoźnik bardzo szybko zareagował na te wnioski. Już dziś (2 sierpnia) specyfikacja została zmieniona, a polscy producenci będą mogli wystartować. Zapis o konieczności wykazania się dostawą 10 lokomotyw elektrycznych w ciągu ostatnich trzech lat zmieniono bowiem na wykazanie się dostawą dziesięciu fabrycznie nowych pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym (niekoniecznie lokomotyw), i to w ciągu ostatnich pięciu lat. To umożliwi start każdemu producentowi.

PKP IC chce lokomotyw o sprawdzonej konstrukcji

– Postępowanie przetargowe jest procesem, w trakcie którego potencjalni wykonawcy wnioskują o uszczegółowienia lub zmiany w opisie przedmiotu zamówienia. W przypadku uznania ich za zasadne, zamawiający wprowadza zmianę. Taka sytuacja ma również miejsce przy obecnym postępowaniu na zakup 20 lokomotyw elektrycznych, które zostało ogłoszone 31 lipca przez PKP Intercity – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzeczniczka PKP Intercity Agnieszka Serbeńska.

Zapewnia, że przygotowana specyfikacja zamówienia nie ma na celu wykluczenia producentów z Polski ani z żadnego innego kraju. – Dążymy do zakupu pojazdów ze sprawdzoną konstrukcją. Zgodnie z obowiązującymi polskimi i europejskimi regulacjami prawnymi przy realizacji zamówień publicznych nie może dochodzić do dyskryminacji z uwagi na państwo, w którym potencjalni oferenci prowadzą swoją działalność, lub ze względu na pochodzenie kapitału potencjalnego oferenta – stwierdza.

Biorą udział w Luxtorpedzie

Serbeńska dodaje, że PKP Intercity bierze czynny udział w realizacji programu Luxtorpeda 2.0, co wielu poddaje w wątpliwość. – Prowadzone są m.in. rozmowy dot. finansowania innowacyjnych, prototypowych produktów taborowych z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Ponadto podjęto inne działania, których realizacja wkroczyła już w fazę uzgodnień formalnych i znajduje się na etapie przygotowawczym – zdradza przedstawicielka IC.

Jak przypomina, w zeszłym roku został podpisany list intencyjny o rozwoju współpracy pomiędzy PKP Intercity i Pesą Bydgoszcz. Spółki zadeklarowały podjęcie działań w zakresie prac badawczo-rozwojowych w ramach budowy taboru kolejowego nowej generacji. – Pierwszym wspólnym projektem będzie budowa lokomotywy dwunapędowej spalinowo-elektrycznej. Mamy nadzieję, że pojazdy te, po okresie badawczo-testowym, staną się produktami eksportowymi polskiego przemysłu – podsumowuje Agnieszka Serbeńska.




VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:
 
 
Komentarze:
Giełda
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony