Partnerzy serwisu:

Mamy potwierdzenie, IC Hetman do Hrubieszowa będzie prowadzony SA138 [aktualizacja]

Jakub Madrjas 25.06.2018 177

Mamy potwierdzenie, IC Hetman do Hrubieszowa będzie prowadzony SA138 [aktualizacja]
fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Wyznaczenie do obsługi pociągu IC Hetman dwóch czeskich lokomotyw typu 754 zmniejszyło liczbę odwołanych pociągów do Hrubieszowa. Jednak i one nie jeżdżą bezawaryjnie, a stan infrastruktury to główny powód codziennych opóźnień rzędu kilkudziesięciu minut. PKP Intercity zastąpi skład wagonowy szynobusem na odcinku bez sieci trakcyjnej.
W marcu informowaliśmy, że lokomotywy Gama zostały przeniesione przez PKP Intercity z Rzeszowa, gdzie obsługiwały pociąg IC Hetman do Hrubieszowa przez Zamość oraz połączenie do Lublina. Dostępność lokomotyw na będących w złym stanie trasach była fatalna, przez co w ciągu miesiąca odwołano pięćdziesiąt pociągów z Rzeszowa do Lublina i Hrubieszowa. Pod koniec marca sprawdziliśmy, że obsługa się poprawiła, ale mimo dedykowania aż dwóch lokomotyw do obsługi jednego pociągu i tak zdarzyły się odwołane połączenia.

Jak jest dziś? Odwołania pociągów zdarzają się incydentalnie, ale punktualność jest dramatycznie niska. Od połowy kwietnia monitorujemy rozkład jazdy pociągu IC Hetman i ani razu nie dotarł do Hrubieszowa o czasie. Najmniejsze spóźnienie wynosiło 7 minut, ale zdecydowanie najczęstsze są opóźnienia kilkudziesięciominutowe. Tylko w ostatnim tygodniu pociąg do stacji końcowej docierał z następującymi opóźnieniami: 94 min, 22 min, 74 min, 41 min, 23 min, 49 min, 44 min, 31 min. Podobne opóźnienia notowane są w drodze powrotnej w Rzeszowie.

Przewoźnik obniża sobie prędkość

Oprócz problemów technicznych, które dotykają również lokomotyw typu 754 (nieoficjalnie wiadomo m. in. o awariach oświetlenia) i problemach z ich obsługą, kluczowy w dalszym ciągu jest zły stan infrastruktury torowej. W połowie kwietnia "Rynek Kolejowy" dowiedział się nieoficjalnie, że w PKP Intercity wydano zalecenie dla maszynistów o ograniczeniu prędkości m. in. na odcinku Ocice – Zwierzyniec i Jarosławiec – Hrubieszów Miasto. Wydano też polecenie maszynistom sporządzania raportów na okoliczność opóźnienia pociągu z powodu złego stanu infrastruktury. Przewoźnik do dziś, mimo wielokrotnych zapytań, nie odniósł się do informacji o wydaniu zalecenia. Na pytania w tej sprawie nie odpowiedziała również PKP PLK, odpowiadająca za fatalny stan torów.

Czy przewoźnik może w ogóle wydać takie zalecenie, ingerując w rozkład jazdy ustalany przecież przez PKP PLK? Zapytaliśmy o to Urząd Transportu Kolejowego. – PKP Intercity jako przewoźnik kolejowy posiadający certyfikat bezpieczeństwa, na podstawie posiadanych procedur, wynikających z Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem, może wdrożyć niezbędne działania naprawcze eliminujące lub ograniczające ewentualnie stwierdzone zagrożenia. Jednak działania takie jak wprowadzanie ograniczeń prędkości powinien uzgodnić z zarządcą infrastruktury – odpowiada rzecznik Urzędu Tomasz Frankowski. – To zarządca odpowiada za sprawność techniczną infrastruktury oraz za prowadzenie ruchu pociągów zgodnie z ustalonym rozkładem jazdy. Samowolne wprowadzenie ograniczeń prędkości przez przewoźnika oraz wynikające z tego opóźnienia obarczają tego przewoźnika – wyjaśnia.

Będzie szynobus [aktualizacja]

W obliczu długotrwałego wyłączenia z ruchu kolejnych lokomotyw Gama, o czym pisaliśmy w tym tygodniu, PKP Intercity i Pesa stają w konieczności zabezpieczenie dodatkowych środków trakcyjnych do obsługi tras niezelektryfikowanych. Jak nieoficjalnie dowiedział się „Rynek Kolejowy”, PKP Intercity rozważa zastąpienie składu wagonowego pociągi IC Hetman na odcinku Rzeszów – Hrubieszów spalinowym zespołem trakcyjnym - prawdopodobnie SA138. W Pesie, która będzie musiała zapewnić tabor zastępczy Intercity lub przynajmniej za niego zapłacić udało nam się potwierdzić informację, że takie rozwiązanie jest rozważane.

Jeśli do tego rzeczywiście dojdzie, w Rzeszowie pasażerowie przesiadaliby się na cztery godziny ze zmodernizowanych wagonów standardu IC do przystosowanego do obsługi tras regionalnych szt–a (jeden pojazd typu SA138 posiadają Koleje Śląskie, cztery – marszałek woj. pomorskiego udostępniający je PKP SKM Trójmiasto i PR). Kluczowe wydaje się też pytanie, czy uda się zapewnić wygodną przesiadkę w obrębie jednego peronu, co na polskiej kolei nie jest oczywistością.

W poniedziałek, 25 czerwca PKP Intercity potwierdziło nasze informacje. - Lokomotywy Gama zastępowane są obecnie pojazdami SM42. W późniejszym czasie jako tabor zastępczy będzie kursował również SA138 - poinformowała Ania Zakrzewska z biura prasowego PKP Intercity.






Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Podziel się ze znajomymi:
 
 
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony