Kubicki: Napięcie w sprawie budowy GSM-R sięgnęło zenitu

Piotr Kubicki 19.10.2017 62

Kubicki: Napięcie w sprawie budowy GSM-R sięgnęło zenitu
Fot. Tadeusz Kwaśniewski, SM42.pl
Budowa na ponad 13 tys. km linii kolejowych cyfrowego systemu komunikacji w standardzie GSM, a wraz z nim większe bezpieczeństwo i lepsze zarządzanie ruchem pociągów to główne cele projektu budowy systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP PLK - pisze Piotr Kubicki, dyrektor ds rozwoju Technitel Polska.
Projekt ten z wielu względów możemy nazwać przełomowym. Nie tylko jego realizacja wprowadza polską kolej w nowy wymiar technologiczny. Spektakularne są również wartości kontraktów. Rynek telekomunikacyjny czekał przez wiele lat na ogłoszenie, a później na wielokrotnie przesuwane kolejne terminy w postępowaniu. Dziś gdy znane są już kwoty poszczególnych złożonych ofert napięcie sięgnęło zenitu, a górę nad zdrowym rozsądkiem i zwyczajową powściągliwością biznesową wzięły emocje.

W pierwszej części przetargu najtańsza okazała się oferta złożona przez konsorcjum Nokia Solutions and Networks i SPC-1,2.3. Jej wartość to 2,6 mld zł brutto (2,8 mld z prawem opcji) . Na kolejnym miejscu uplasowała się oferta Konsorcjum Kapsach CarrierCom i Porr na kwotę 3,7 mld zł brutto (3,9 mld wraz z prawem opcji). Obydwaj oferenci zaproponowali skrócenie terminu realizacji o trzy miesiące. Kilkanaście dni po otwarciu ofert przedstawiciele Kapsach CarrierCom zapowiedzieli zakwestionowanie oferty Nokii w Krajowej Izbie Odwoławczej ze względu na tzw. rażąco niską cenę. Jak argumentowali „nie wydaje się fizycznie możliwe, by można było wykonać system za kwotę zaproponowaną przez Nokię. (…) W ofercie musi tkwić jakiś błąd”.

Jaki werdykt wyda KIO przekonamy się wkrótce. Jednak już dziś warto zwrócić uwagę na dane chociażby z rynku niemieckiego, który zdominowany jest przez firmy Nokia i Huawei w proporcji 60% & 40%. Decyzja o wykluczeniu Kapsch z dalszych rozmów była czytelnym znakiem postawienia nie tylko na cenę, co na technologię i plany jej rozwoju. Jak możemy przypuszczać dla rynku brak wizji produktu w kierunku LTE-R to dziś poważny mankament. Nokia i Huawei zdają się mieć znacznie więcej do zaoferowania kolei niż Kapsch, który bazuje na rozwiązaniach zakupionych od firmy Nortel dekady temu i to w bardzo wąskim zakresie.

W przypadku Polski poza samą technologią niezwykle ważny jest także transfer wiedzy i kompetencji - bazowanie firmy zagranicznej na polskich zespołach i polskich inżynierach. W tym względzie również korzystniej wypada Nokia, która już inwestuje w Polskę Cyfrową (POPC), a jej R&D (centrum badania i rozwoju) we Wrocławiu jest jednym z trzech największych centrów technologicznych Nokii na świecie i jedną z dwóch jednostek firmy zajmujących się głównie rozwojem oprogramowania. Programiści z TC Wrocław uczestniczą zarówno w procesie wytwarzania produktów, jak i rozwoju technologii, począwszy od koncepcji aż po procesy wdrożenia. Wraz z placówkami w Bydgoszczy i Krakowie Nokia zatrudnia łącznie około 5 tys. pracowników, będąc tym samym największym pracodawcą branży ICT.

Piotr Kubicki - absolwent studiów podyplomowych z zakresu Zarządzania Projektami na Poznańskim Uniwersytecie Ekonomicznym oraz Studiów MBA na Polskiej Akademii Nauk. Przygodę z sektorem telekomunikacyjnym rozpoczął w 1998 r planując oraz nadzorując budowy sieci GSM, DCS, UMTS i LTE dla operatorów komórkowych w Polsce i Europie miedzy innymi z koncernem CH2M HILL. W 2011 objął stanowisko dyrektora biura handlowego w firmie TK Telekom wiążąc się z sektorem kolejowym. W 2013 wprowadza do sektora kolejowego firmę Atem Polska z grupy Vinci Energis. Obecnie jako dyrektor ds rozwoju buduje portfolio polskiej firmy Technitel Polska.


Podziel się ze znajomymi:
 
 
Komentarze:
Zobacz też