Partnerzy serwisu:

Ignacy Góra: Wydawanie nowych licencji maszynistów idzie sprawnie

Ignacy Góra 14.02.2018 1

Ignacy Góra: Wydawanie nowych licencji maszynistów idzie sprawnie
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Licencja maszynisty to duże wyzwanie: dla Urzędu Transportu Kolejowego, dla kilkuset przedsiębiorców kolejowych oraz dla samych maszynistów. Konieczność wymiany blisko 18 tysięcy dokumentów to procedura, w którą z reguły zaangażowane są trzy strony: maszynista, jego pracodawca i wystawca, czyli UTK. A z tego obowiązku musimy wywiązać się najpóźniej do 28 października tego roku – pisze Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Ponad rok temu uruchomiliśmy SOLM – System Obsługi Licencji Maszynisty – internetową aplikację pozwalającą na przyspieszenie i automatyzowanie wystawiania dokumentu uprawniającego maszynistę do kierowania pojazdem kolejowym. Wieloletnie doświadczenia UTK związane z obsługą wniosków nadchodzących do urzędu w formie papierowej pozwoliły na zdefiniowanie algorytmów wykrywających typowe błędy.

Cieszę się, że w UTK odchodzimy od stereotypowego wyobrażenia urzędnika otoczonego stosami papierów i wyposażonego w nieodłączną pieczątkę. Wprowadzenie elektronicznego obiegu dokumentów w 2014 r. dało nam olbrzymie oszczędności i czasu, i pieniędzy. Uruchamiając SOLM, weszliśmy na kolejny poziom – komunikację z klientami możemy prowadzić również bez użycia papieru, za pośrednictwem internetu. Już sam fakt, że to wnioskodawca (lub jego pracodawca) wprowadza swoje dane osobowe powoduje znaczne zmniejszenie prawdopodobieństwa powstania błędu. Wbudowane filtry i algorytmy wychwytują większość typowych błędów, literówek czy pomijania niektórych pól wniosków. Dodatkowo udostępniliśmy mechanizm pozwalający na pełne załatwienie sprawy przez internet, bez konieczności odwiedzania urzędu. Składają się na niego podpis elektroniczny lub Profil Zaufany oraz możliwość opłacenia wniosku przelewem elektronicznym.

Wirtualni wnioskodawcy nie muszą przesyłać oryginałów dokumentów. Wystarczy ich cyfrowe odwzorowanie (skan). Jedynie w przypadku, gdy mamy poważne wątpliwości co do autentyczności dokumentu, prosimy o przesłanie oryginału.

Innym sposobem jest wypełnienie wniosku na stronie urzędu, później jego wydrukowanie, podpisanie i przesłanie pocztą. Ale nawet ta metoda ułatwia i przyspiesza wydanie licencji. Dane wnioskodawcy mamy już w systemie. Sprawdzamy więc tylko formalną poprawność dokumentów i możemy przystąpić do wydania decyzji.

W ubiegłym roku do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynęło ponad 6 tys. wniosków o wydanie licencji maszynisty. Większość wniosków została złożona przez System Obsługi Licencji Maszynistów (SOLM). Wdrożenie systemu w styczniu 2017 r. ułatwiło i przyspieszyło składanie wniosków o wydanie licencji maszynisty, zarówno wnioskodawcom indywidualnym, jak i przedsiębiorcom kolejowym działającym w imieniu swoich pracowników.

W 2017 r. wydaliśmy 6 315 licencji maszynisty, a do tej pory zostało wydanych ponad 14 tysięcy licencji. Oznacza to, że znakomita większość maszynistów w Polsce posiada już dokumenty zgodne z nowymi przepisami. Nadal jednak czekamy na prawie 3 tysiące wniosków od czynnych maszynistów posiadających prawo kierowania pojazdem kolejowym. Powtórzę tu deklarację moich pracowników – złożenie wniosku do końca sierpnia daje gwarancję uzyskania licencji przed 29 października 2018 r. Po tym dniu posiadanie licencji maszynisty będzie obowiązkowe.


tekst alternatywny
Europejskie Forum Taborowe jest największą i najbardziej prestiżową konferencją w Środkowo-Wschodniej Europie, poświęconą rynkowi produkcji i modernizacji taboru kolejowego. Co roku podejmowane są tematy planowanych zakupów w regionie, nowoczesnych technologii i innowacyjności w konstruowaniu oraz utrzymaniu pojazdów kolejowych, zwłaszcza odnośnie zużycia energii, designu i podzespołów. Sprawdź szczegółowy program i zarejestruj się!
Podziel się ze znajomymi:
 
 
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony