Partnerzy serwisu:

Ignacy Góra: Komfort Dużych Prędkości

Ignacy Góra 09.12.2017 60

Ignacy Góra: Komfort Dużych Prędkości
Fot. CC0
Podczas dyskusji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym powrócił temat budowy sieci kolei dużych prędkości. Duży port komunikacyjny mający obsługiwać dziesiątki milionów pasażerów zmienia wizję istniejących wcześniej planów sieci. Jednym z głównych założeń rządowego projektu CPK jest umożliwienie tam dojazdu koleją z największych polskich miast (poza Szczecinem) w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godziny. To kolejny argument pokazujący, że KDP jest w Polsce potrzebna - pisze Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Budowa KDP to nie tylko skok cywilizacyjny, ale niesie ze sobą wiele korzyści. Niewątpliwie zauważą je pasażerowie: wygodna podróż nowym taborem, nowe torowiska, nowe perony, większe bezpieczeństwo z uwagi na konieczność stosowania europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym. Czas podróży takim pociągiem jest nieosiągalny dla przejazdu samochodem, tradycyjnym pociągiem czy nawet samolotem. KDP wymagają bezkolizyjnych skrzyżowań z drogami, planowania potoków pasażerskich, właściwej obsługi podróżnych, zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom w obiektach infrastrukturalnych oraz na pokładzie pojazdów.

Kolej Dająca Poczucie bezpieczeństwa

KDP są z reguły budowane jako linie nowe lub towarzyszące już istniejącym, ale od nich odseparowane. Priorytetem powinna być całkowita separacja ruchu na liniach KDP od ruchu drogowego czy tym bardziej pieszego. Również liczba punktów styku z istniejąca siecią powinna być zminimalizowana. Dopiero taki poziom odseparowania może zapewnić należyty poziom bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego. Ten problem jest szczególnie odczuwalny w Polsce, gdzie statystycznie pociąg jadący trasę 100 km przejeżdża przez 65 przejazdów, z czego połowa jest chroniona tylko znakami drogowymi.

Kolej Dalekosiężnej Perspektywy

Strategiczną decyzją będzie prędkość maksymalna na planowanej polskiej KDP. Blisko 50 lat temu, podczas projektowania Centralnej Magistrali Kolejowej tak zaprojektowano jej trasę, że obecnie bez zmian jej profilu służy nam pozwalając na osiąganie prędkości rzędu 200 km/h i więcej. Tu inwestycja w przyszłość będzie się opłacać. I jeśli nawet obecnie ograniczymy się do budowy trasy z maksymalną prędkością 250 km/h, to samą trasę powinno wytyczyć się tak, aby w przyszłości pociągi mogły osiągać 300 km/h i nawet więcej.

Komfort Dla Podróżnych

Odpowiednia budowa nawierzchni, wózków, zawieszenia, wyciszenie pojazdów – to elementy mające podstawowy wpływ na komfort jazdy. Doświadczenia płynące od przewoźników z innych krajów pokazują, że tabor KDP musi gwarantować wysoki komfort jazdy.

Do poczucia komfortu należy też obsługa przedsprzedażna i obsługa podczas całej podróży. Tu wprawdzie nadrobiliśmy bardzo dużo zaległości, jednak daleko nam do ideału.

KDP to także dbałość o najsłabszych użytkowników systemu transportowego. Wszystkie pojazdy i obiekty kolei dużych prędkości muszą być w pełni dostępne, również dla osób z niepełnosprawnościami. Stąd konieczność rygorystycznego przestrzegania norm TSI związanych z dostępnością. Tu mamy się czym pochwalić, ponieważ Urząd Transportu Kolejowego jako jeden z pierwszych urzędów regulacyjnych w Polsce opracował i wydał kompleksowy podręcznik dla projektantów obiektów infrastruktury, z której korzystają klienci kolei.




Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym
 

„Cyberbezpieczeństwo w transporcie kolejowym” 24 lipca 2018 r., Warszawa

W branży kolejowej zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem dotyczą wielu obszarów, od urządzeń sterowania ruchem kolejowym po systemy sprzedaży biletów lub śledzenia przesyłek w transporcie towarowym. Konsekwencje zdarzeń mogą być liczne, od wypadków kolejowych do poważnych strat finansowych.

Ryzyka są wysokie, warto zatem w celu ich minimalizacji zdobyć jak najszerszą wiedzę i wymienić doświadczenia. Podczas konferencji odpowiemy m.in. na pytania:

• Na czym polega waga zagadnienia cyberbezpieczeństwa na kolei?
• Jakie są najczęstsze zagrożenia?
• Jakie obowiązki ciążą na operatorach usług kluczowych?
• Jakie należy stosować środki kontroli ryzyka?

Rejestracja dostępna tutaj

Podziel się ze znajomymi:
 
 
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony