rss facebook twitter Pokaż panel
Praca
Katalog Kolejowy
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Partnerzy portalu:
Kategoria: Biznes
Data dodania: 2014-03-19 09:31:19
(źródło: Rynek Kolejowy/Wolna Droga )
A A A drukuj
Pieniądze ze sprzedaży akcji PKL powinny trafić do FWP?

Spółka PKP SA zgodnie z ustawą, jest zwolniona z odprowadzania pieniędzy do Fundusz Własności Pracowniczej PKP tylko ze sprzedaży środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej. Według związkowców, spółka powinna więc przekazać do Funduszu pieniądze ze sprzedaży akcji PKL i kilkunastu innych spółek.

 Fot. Marek Tomaszewski, commons.wikimedia.org, CCA-SA 2.5  Fot. Marek Tomaszewski, commons.wikimedia.org, CCA-SA 2.5

Czym jest FWP?

FWP PKP SFIO to fundusz inwestycyjny utworzony z myślą o pracownikach PKP. Powstał na mocy ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP  oraz ustawy o funduszach inwestycyjnych. FWP PKP SFIO jest zarejestrowany w rejestrze funduszy inwestycyjnych, a jego pierwsza wycena miała miejsce 3 października 2002 r.

- Do Funduszu mogły przystąpić osoby mające określony staż pracy w PKP, szczegółowo wymienia je art. 62 ustawy o PKP. W 2003 r. zamknięto zgłoszenia osób uprawnionych, a następnie listę uczestników wraz z informacją o należnej każdej z nich liczbie jednostek uczestnictwa funduszu przekazano firmie zarządzającej. Liczba przyznanych jednostek zależała od stażu pracy na kolei. Najwięcej, po 14 jednostek, otrzymały osoby, które przepracowały w PKP ponad 25 lat. W momencie startu do Funduszu przystąpiło ponad 384 tys. pracowników – informuje Paulina Jankowska z biura prasowego PKP SA.

Prywatyzacja była, pieniędzy nie ma

Jak informuje dwutygodnik „Wolna droga”, wydawany przez sekcję krajową kolejarzy NSZZ Solidarność, do FWP powinny wpłynąć pieniądze m.in. ze sprzedaży PKL. Spółka PKP SA pieniędzy nie przekazała.

Według związkowców, do Funduszu nie przekazano co najmniej kilkudziesięciu milionów złotych, które spółka uzyskała ze sprzedaży kilkunastu spółek od roku 2010. „Uczestnicy Funduszu, organizacje związkowe mają prawo żądać od PKP SA szczegółowych wyjaśnień i domagać się przekazania wszystkich środków finansowych, które powinny, a które nie zostały przekazane. W przypadku odmowy ze strony PKP SA, jak mówi opinia prawna, uczestnik Funduszu ma prawo do dochodzenia tego roszczenia na drodze sądowej, ma tzw. czynną legitymację prawną” – czytamy w dwutygodniku „Wolna droga”.

Zdaniem PKP SA

- Zgodnie z art. 63. ust. 2 Ustawy o PKP spółka przekazuje do Funduszu 15% środków finansowych pochodzących z każdej sprzedaży akcji lub udziałów spółek utworzonych przez PKP SA, sprzedaży nieruchomości i praw z nimi związanych oraz innych składników majątkowych tej spółki, z wyłączeniem środków trwałych o niskiej jednostkowej wartości początkowej, w rozumieniu przepisów o rachunkowości – wyjaśnia Jankowska.

W wyniku kolejnych wpłat dokonywanych przez PKP SA wartość jednostek systematycznie wzrasta (na dzień 31 stycznia 2014 r. wynosiła 424,29 mln zł). Jak podaje PKP SA, fundusz nie zbywa jednostek uczestnictwa, co pozytywnie wpływa na wartość majątku jego uczestników. Od września 2007 roku uczestnicy Funduszu mogą zbywać posiadane jednostki, a więc dokonywać wypłaty posiadanych w Funduszu środków. Do tej pory zdecydowało się na to ponad 100 tys. osób.

- Jednocześnie pragniemy poinformować, że wpłaty jakich dokonuje PKP SA do Funduszu Własności Pracowniczej dokonywane są zgodnie z obowiązującą literą prawa oraz, że PKP SA nie są znane przypadki niewłaściwego przekazywania środków do Funduszu – podkreśla Jankowska.


Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
2 Array
Komentarze:
2014-03-19 12:39:29 Autor: rumcajs
---.free.aero2.net.pl
Pokrętna odpowiedż pani Jankowskiej mówi że coś mają za uszami.
2014-03-20 19:05:46 Autor: janosik
---.205.89.27.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Czyli dymania kolejarzy ciąg dalszy.
Ta grupa zawodowa od dziesiątków lat ponosiła największe koszty zmian w kraju, a szczególnie w
czasie zmian gospodarczych po 90-tym roku.
PKP jako jedyne, tak duże i tak ważne dla gospodarki kraju przedsiębiorstwo, nie otrzymało
żadnego wsparcia na jego restrukturyzację!
  •  Terminal PCC we Frankfurcie otwarty

    Terminal PCC we Frankfurcie...

  •  Wiadukt w Rogowie już otwarty

    Wiadukt w Rogowie już...

  •  Ruszyła budowa Warszawy Zachodniej [nowe wizualizacje]

    Ruszyła budowa Warszawy...

  •  Zobacz wnętrze Pendolino dla PKP Intercity

    Zobacz wnętrze Pendolino...

  •  Metro: Następna stacja Świętokrzyska (zdjęcia)

    Metro: Następna stacja...

 
nie ma
 
Newsletter