rss facebook twitter Pokaż panel
Praca
Katalog Kolejowy
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Partnerzy portalu:
15 lutego otwarcie podziemnego dworca w Krakowie Kategoria: Fotorelacje
Data dodania: 2014-01-23 15:03:22
(źródło: Dominik Lebda)
15 lutego otwarcie podziemnego dworca w Krakowie

Na dzisiejszym spotkaniu zorganizowanym na budowie podziemnego dworca kolejowego w Krakowie został przedstawiony stopień zaawansowania prac wykończeniowych i adaptacyjnych. Obszar podziemnego dworca PKP SA planują oddać do użytku 15 lutego.

Budowa podziemnego dworca kolejowego w Krakowie miała pierwotnie zakończyć się już kilkanaście miesięcy temu, jednak przeciągające się prace, w tym ogłoszenie upadłości przez poprzedniego wykonawcę, zmusiło PKP SA do kolejnego wydłużenia procesu inwestycyjnego. Po półtorarocznym opóźnieniu dzisiaj prace budowlane są już zakończone. Prace wykończeniowe są na tyle zaawansowane, że skupiają się wyłącznie na wykończeniu powierzchni ogólnodostępnej, komercyjnej oraz zaadaptowanie jej dla potrzeb pasażerów i klientów, którzy wynajmą powierzchnię dla swojej działalności.

Zintegrowane Centrum Transportowe ukończone

Współczesna modernizacja dworca zlokalizuje wszystkie funkcje obsługi pasażerów w nowym obiekcie podziemnym, będącym jednym z elementów nowoczesnego Zintegrowanego Centrum Transportu w Krakowie. Dworzec, o powierzchni ponad 10 tys. mkw., usytuowany pod istniejącymi dziś peronami, połączy ze sobą podziemny szybki tramwaj, komunikację autobusową – dalekobieżną i miejską, port lotniczy w Balicach, duży parking nadziemny wraz z postojem taxi oraz centrum handlowe. Oddanie do użytku podziemnego dworca PKP może zostań uznane za ostateczne ukończenie kreacji Zintegrowanego Centrum Transportu w Krakowie.

Wykończenie podziemnego dworca w Krakowie robi pozytywne wrażenie. Pomimo nieukończonych wszystkich prac adaptacyjnych da się dostrzec niezwykłą dbałość o detale. Oznakowanie dworca dla pasażerów i osób niepełnosprawnych jest wyraźne i dobrze zlokalizowane. Współgra ono z oznakowaniem, jakie zostało zastosowane w trakcie modernizacji peronów krakowskiego dworca kolejowego. Kolorystyka wnętrz zachowana jest w spokojnych odcieniach błękitu i bieli, a dodatkowe kolorowe elementy (np. ławki) stwarzają ciekawą kompozycję kolorystyczną. Zastosowanie efektów świetlnych daje ciekawy efekt.

Pomimo iż obszar komercyjny i bezpośrednio związany z obsługą pasażera są połączone, strefy te zostały dyskretnie oddzielone. Obszar komercyjny jest na tej samej kondygnacji co poziom -1 Galerii Krakowskiej, natomiast strefa pasażera znajduje się nieco niżej. Perony są doskonale połączone z podziemnym dworcem, bowiem każdy z nich ma m.in. dwukierunkowe ruchome schody, odrębną klatkę schodową do podziemnego dworca jedną, i do tunelu „Magda” drugą, oraz po dwie windy – jedną do podziemnego dworca a drugą do tunelu, z którego pasażerowie mogą dostać się na antresolę. Dodatkowo peron 1 ma bezpośrednie, dwukierunkowe ruchome schody do przystanku podziemnego Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

Do dworca będzie można dostać się również pochylnią od strony dotychczasowego, starego budynku dworca, tj. z Placu Jana Nowaka Jeziorańskiego jak również od strony RDA i dawną pochylnią także od strony dworca autobusowego.

Najlepiej „wynajęty” dworzec?

Bliskość centrum handlowego i punktów ważnych dla pasażerów, takich jak dworzec autobusowy i tramwaj, ale również bezpośrednie połączenie z lotniskiem w podkrakowskich Balicach sprawia, że lokalizacja pomieszczeń podziemnego dworca jest bardzo atrakcyjna z punktu widzenia komercyjnego.

– Dworzec został tak zaprojektowany, by dla pasażera był miejscem przyjaznym i komfortowym. Chcemy, by polskie dworce stawały się miejscem spotkań, stąd taki a nie inny dobór najemców. Jeżeli chodzi o krakowski dworzec podziemny, obecnie jest to jeden z najlepiej zagospodarowanych dworców w Polsce, jeśli chodzi o wielkość już wynajętej powierzchni – powiedział Jarosław Bator, dyrektor zarządzający ds. nieruchomości PKP SA.

Na dworcu znajdzie się m.in. sklep Biedronka, kilka kawiarni, punkt informacji turystycznej, piekarnia/cukiernia Awiteks, apteka SuperPharm czy drogeria Yves Rocher. Zostanie otwarte Centrum Obsługi Pasażera PKP Intercity wraz z poczekalnią VIP dla pasażerów z biletem na miejsce w wagonie pierwszej klasy. PKP S.A. uruchomi specjalny system wzmacniający sygnał telefonii komórkowej GSM. Będzie udostępniony bezpłatny Internet poprzez WiFi.

Otwarcie w połowie lutego

Zgodnie z zapowiedziami Jarosława Batora, dworzec 15 lutego ma zostać oddany do użytku pasażerów. Obszar inwestycji czekają jeszcze testy przeciwpożarowe.

Projekt inwestycyjny pn. „Budowa dworca kolejowego Kraków Główny zintegrowanego z miejskim transportem publicznym” został umieszczony na liście podstawowej projektów indywidualnych POIiŚ a tym samym uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności.

Wartość całkowita projektu to 130 039 312,00 zł brutto, w tym kwota dofinansowania przez Unię Europejską z Funduszu Spójności – 64 047 558,84 zł netto.

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
Komentarze:
2014-01-23 15:32:35 Autor: Gorzowianin...
---.198.22.195
Rozumiem że wandalizm itp, ale metalowe umywalki? proponuje dorzucić też metalowe ubikacje by sie
poczuć jak w więzieniu..
I mimo tego nie wygląda źle na pierwszy rzut oka... na pewno lepiej niż w Poznaniu. Ale zobaczymy
jak będzie po otwarciu (a jednocześnie większej ilości zdjęć).
2014-01-23 15:34:41 Autor: Maurycy__
---.97.199.25
Ładne - ale cóż z tego?
menelstwo będzie miało luksusowy hotel ...
2014-01-23 15:41:20 Autor: wdr
---.emea.ibm.com
Avatar
wdr
@Gorzowianin
umywalki to kwestia gustu, pewnie projektującemu takie pasowały do wizji. nie jest źle.
a w porównaniu z poznaniem to przynajmniej na perony i tramwaj jest blisko ;) a do tego schody
ruchome są w 2 strony
2014-01-23 16:23:01 Autor: DL
---.dynamic.chello.pl
Toaletami zajmie się prywatna firma - wejście za opłatą przez bramki.
2014-01-23 16:46:39 Autor: PIOR
---.50.51.102
Ciekawe jak PKP zadba tam o czystość?? Bo w chwili obecnej nie radzą sobie z ogarnięciem
peronów i wyjść na parking na dachu...
2014-01-23 16:48:18 Autor: Jędrzej
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
POZnań zazdrości...
2014-01-23 16:59:42 Autor: Fiodor
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Umywalki są i takie i takie jak widać:)
i prysznic jest :)
2014-01-23 17:12:14 Autor: mickam
---.dynamic.chello.pl
To kolejna galeria handlowa z antresolami? Gdzie są kasy?
2014-01-23 17:13:08 Autor: ---
---.xdsl.centertel.pl
Jestem bardzo ciekaw gdzie są te magicznie niewidzialnie przejścia z tunelu "Magda" do nowego
dworca...
2014-01-23 18:02:50 Autor: mr nobody
---.xdsl.centertel.pl
CHOPIE czytaj ze zrozumieniem: PERONY są doskonale połączone z podziemnym dworcem, bowiem każdy
z nich ma m.in. dwukierunkowe ruchome schody, odrębną klatkę schodową do podziemnego dworca
jedną, i do tunelu „Magda” drugą, oraz po dwie windy – jedną do podziemnego dworca a drugą
do tunelu, z którego pasażerowie mogą dostać się na antresolę.
2014-01-23 18:41:47 Autor: aAndrzej
---.dynamic.chello.pl
Jestem pewny że po kilku tygodniach po otwarciu ,,teren,, zostanie zagospodarowany przez rzeszę
bezdomnych . Po kilku tygodniach będzie panował smród , brud ! Pasażer , podróżny zepchnięty
zostanie do ,,podziemia,, a wszystkie kąty , wnęki zagospodarują bezdomni.
2014-01-23 21:08:23 Autor: al
---.static.chello.pl
A ja jestem spokojny. W Katowicach, Poznaniu czy Wrocławiu raczej jest czysto i bez smrodu
bezdomnych, choć można ich spotkać.
2014-01-23 21:56:50 Autor: Jacek Prześluga
---.dynamic.chello.pl
Szczere gratulacje. Jeśli to wygląda jak na zdjęciach i jeśli jest zbieżne z pierwotnym
projektem, to naprawdę warto oddać szacunek. Martwić się można odbiorami, szczególnie ppoż,
bo one będą dotyczyły teraz całego obiektu, nie tylko samego dworca, ale zakładam, że
pozostali partnerzy też zrobili, co do nich należy.

Ładny dworzec wyszedł w Krakowie. Wreszcie.
2014-01-23 22:45:49 Autor: Quest
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Pięknie ! :) Brawo dla głównego wykonawcy tj Porr (Polska) i oczywiście dla PKP - rzadko
ostatnio oglądam coś porządnie wykonanego przez nasze koleje...a tutaj należy się pochwała.
2014-01-23 23:47:11 Autor: Małopolanin
---.116.200.90
Tylko 1,5 roku opóźnienia. Brawo...
2014-01-24 01:08:43 Autor: mathewicforum (mathewicforum@gmail.com)
---.centertel.pl
W odpowiedzi na post Maurycy__:
"Ładne - ale cóż z tego?
menelstwo będzie miało luksusowy hotel ..."
...raczej ładnie, ale... jednocześnie mają zamknąć na... rok(!) sąsiedni dworzec PKS - RDA czy
teraz już MDA (pogubiłem w tym Królestwie Busów). W każdym razie, od 15 lutego będzie otwarte
bezpośrednie przejście z peronów tunelem Magda na dworzec autobusowy, który... będzie
zamknięty na rok.

Eeech, awangarda, to awangarda. A! i jeszcze Wita Stwosza mają zamknąć dla gawiedzi na czas
remontu tego MDA.

P.S.
Ja tam i tak pojadę na EURO 2012 do Krakowa!
2014-01-24 08:38:18 Autor: dyrektor
---.60.130.82
z tego co mi wiadomo, to mają komplet najemców, to jest prawdziwa miara sukcesu. Oddać pusty
dworzec to pikuś
2014-01-24 08:54:59 Autor: Krak
---.adsl.inetia.pl
Nie wiem, czy na RDA dolna płyta nie ma cały czas działać.
2014-01-24 09:24:09 Autor: tt
---.dynamic.chello.pl
@dyrektor odaliscie pusty Poznan, to tez pikus? do dzis gorna galeria prawie bez najemcow
2014-01-24 11:58:46 Autor: g0sc123
---.fucio.net
Gratuluję naprawdę udanego (przynajmniej na zdjęciach) dworca. Szkoda, że katowicki nie wyszedł
tak dobrze. Ale poważnie martwi mnie hasło, jakoby krakowski dworzec miał być "najlepiej
'wynajętym' dworcem". Wydawało się, że nie da się bardziej skomercjalizować powierzchni, niż
uczyniono to w Katowicach. Bo jeśli faktycznie udało się tam upakować większą powierzchnię
komercyjną, to trzeba zadać sobie pytanie - gdzie znajdzie się jakiekolwiek miejsce dla
pasażerów?
2014-01-24 12:55:46 Autor: pinkdotR
---.174.214.50
Cieszę się, że otwarcie już tak blisko. Nie ważne, że z takim opóźnieniem, dobrze że
wreszcie będzie dworzec i porządek w przejściach do peronów.

Dobrze, że projekt nie opóźnił się jeszcze bardziej, bo wkrótce można by go sobie odpuścić,
dobudować jeden peron wyspowy przed starym dworcem i stamtąd obsługiwać podróżnych. Na
potrzeby pociągów do Warszawy i na lotnisko wystarczyłoby spokojnie. Nie mogłem sobie odpuścić
tej złośliwości patrząc co dzieje się z pociągami w Małopolsce, nawet przy tej radosnej
okazji.

Na poważnie w sprawie starego dworca, to proponowałbym PKP nie pozbywanie się go ale urządzenie
tam z odpowiednim partnerem luksusowej restauracji, na wzór Le Train Bleu na Gare de Lyon
http://www.le-train-bleu.com/uk/ Ten budynek i jego lokalizacja doskonale się do tego nadaje.
Można też tam zmieścić hotel w klimatach kolei z dawnych czasów i zarabiać na nim ciężką
kasę.
2014-01-24 13:37:46 Autor: dyrektor
---.60.130.82
@0sc123
ok, to lokali będzie o połowę mniej, a Ty dołożysz resztę kasy, aby przychody chociaż
pokrywały koszty utrzymania dworca, ok?

@tt
no nie do końca pusty, bo na dole jest ok. Proszę zwrócić uwagę, że dworzec był oddawany
miesiąc po przyjściu nowego zarządu, tak więc ciężko brać na klatę zaniedbania poprzedników
2014-01-27 09:42:16 Autor: kokos
---.adsl.inetia.pl
wiecie co i niech mi ktoś powie ze w Krakowie nie robi się tego wszystkiego kosztem innych
miejscowości małopolski pytam do jasnej ch...ry robią sobie dworce koleje małopolskie a raczej
krakowskie wokół krakówka a takie miasta jak (daję przykład małop. zach. bo tu mieszkam)
Olkusz, Chrzanów, Wadowice, Oświęcim, Alwernia zostają bez pociągów aglomeracyjnych nie
mówiąc o stanie dworca np w Chrzanowie , Olkuszu czy Trzebini przecież to porażka na skalę
Polski, oczywiście pociągi nie jeżdżą w innych rejonach małopolski bo potworzyły się
prywatne firemki busikowe i autobusowe a kolej ma być zwijana a wszystko ku uciesze wojewody i
marszałka bo oni swoją kolejkę z Rębielasem na czele będą mieli a reszta mieszkańców to ma
ale problem.
2014-01-28 20:52:13 Autor: Q.w.e.r.t.y.
---.dynamic.gprs.plus.pl
Dlaczego w artykule nie znalazłem informacji ile lat opóźnienia ma ta inwestycja?
2014-01-29 15:36:07 Autor: g0sc123
---.fucio.net
W odpowiedzi na post dyrektor:
"@0sc123
ok, to lokali będzie o połowę mniej, a Ty dołożysz resztę kasy, aby przychody chociaż
pokrywały koszty utrzymania dworca, ok?

@tt
no nie do końca pusty, bo na dole jest ok. Proszę zwrócić uwagę, że dworzec był oddawany
miesiąc po przyjściu nowego zarządu, tak więc ciężko brać na klatę zaniedbania poprzedników"
A, to przepraszam. W takim razie współczuję pasażerom, którzy będą korzystać z tego dworca.
Dziękuję też PKP, że na katowickim dworcu zostawili aż tyle niekomercyjnej przestrzeni. W
końcu przecież zostawili aż 9 kas, 60 krzesełek dla pasażerów oczekujących na pociągi a
nawet schody czy (co za rozpusta!) długą pochylnię. No tak, po wyrzuceniu tego zbędnego a punktu
widzenia PKP "balastu" jeszcze kilka punktów handlowych by się tam zmieściło. Bo przecież by
zmieścić więcej powierzchni handlowej trzeba to zlikwidować? A, zapomniałem - można jeszcze
zlikwidować przejścia miedzy punktami handlowymi, zostawić tylko korytarz biegnący wokół
hali...

Ale mogę prosić o informację, z czego zrezygnowano w Krakowie? Nie będzie kas czy poczekalni?
  •  Bydgoszcz testuje pierwszego Swinga

    Bydgoszcz testuje pierwszego...

  •  Wiedeń: Stacja za miliard euro otwarta [zdjęcia]

    Wiedeń: Stacja za miliard...

  •  Spalinowa Gama dla PKP Intercity [zdjęcia]

    Spalinowa Gama dla PKP...

  •  Innotrans: Tabor grupy Vossloh

    Innotrans: Tabor grupy...

  •  InnoTrans 2014: Zaczynamy! [fotogaleria]

    InnoTrans 2014: Zaczynamy!...

 
nie ma
 
Newsletter