rss facebook twitter Pokaż panel
Praca
Katalog Kolejowy
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Partnerzy portalu:
Kategoria: Pasażer
Data dodania: 2013-10-18 13:33:51
(źródło: dl, Starostwo Powiatowe w Gorlicach)
A A A drukuj
Pociągi PKP Intercity przez Gorlice i Biecz już za rok?

W poniedziałek, 14 października w Starostwie Powiatowym w Gorlicach odbyła się debata na temat polityki transportowej woj. małopolskiego. Poruszanych zostało kilka kwestii, głównie wokół poprawy dostępności komunikacyjnej Gorlic i Jasła. Na spotkaniu obecny był m.in. przedstawiciel PKP Intercity, który bardzo ostrożnie poinformował, że pociągi PKP IC przez Gorlice mogą pojechać już za rok.

 Fot. PKP Intercity  Fot. PKP Intercity
Przyporządkowane tagi:

Debata odbyła się z inicjatywy senatora Stanisława Koguta. Obecni byli przedstawiciele: Ryszard Kuć – Prezes Zarządu Przewozów Regionalnych oraz Andrzej Siemieński – Dyrektor Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych; Janusz Wnęk z PKP Intercity; Jan Lech z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego; Marta Mordarska, Paweł Śliwa i Jan Hamerski –  radni Sejmiku Województwa Małopolskiego; Adam Kmiecik – Starosta Powiatu Jasielskiego; Mirosław Wędrychowicz – Starosta Powiatu Gorlickiego; Andrzej Czernecki – Burmistrz Jasła;  Witold Kochan – Burmistrz Gorlic; Ryszard Guzik – Wójt Gminy Gorlice; Jerzy Wałęga – Wójt Gminy Moszczenica; Janusz Gubernat – Wiceburmistrz Biecza; Wiesław Dusza – przedstawiciel z Biecza; Zofia Rowińska z Sękowej; Tomasz Zając i Andrzej Passoń z Ropy.

Konieczny remont linii Stróże – Jasło

Inicjator debaty, senator Stanisław Kogut, rozpoczynając spotkanie zwrócił się o remont linii kolejowej Stróże – Jasło i skomunikowanie jej z jednej strony z Krakowem i Warszawą, a  z drugiej z Zagórzem i Rzeszowem. – Zwrócił uwagę, że Polska ma ponad miliard zł unijnych pieniędzy na modernizację kolei i wszyscy odpowiedzialni z te zadania powinni pamiętać, że Polska nie kończy się na szybkich kolejach między metropoliami w centrum i na północy kraju. Senator wezwał obecnych na spotkaniu samorządowców z powiatu gorlickiego oraz  z Podkarpacia do zdecydowanych nacisków na Polskie Koleje Państwowe i Ministerstwo Transportu o modernizację i przywrócenie przewozów pasażerskich na linii Stróże – Jasło – informuje Starostwo Powiatowe w Gorlicach.

W trakcie debaty poruszane zostały również tematy związane z trudną sytuacją finansową spółek kolejowych z uwagi na modernizację linii E 30 na odcinku Kraków – Tarnów, gdzie czynny jest jeden tor co dyskwalifikuje uruchomienie dodatkowych składów. Uczestnicy podkreślali związany z tym stały odpływu pasażerów, którzy korzystają z konkurencyjnych usług firm przewozowych zapewniających krótszy czas przejazdu i niższe ceny.

Pociągiem do Gorlic za rok?

Autorem jednej z najciekawszych wypowiedzi w trakcie debaty był Janusz Wnęk z PKP Intercity. Ostrożnie zadeklarował, że pociągi na trasie Stróże – Jasło – Zagórz najwcześniej mogą się pojawić w rozkładzie jazdy na przełomie 2014/2015 rok. Należy zaznaczyć, że są to wyłącznie plany, ponieważ uruchomienie takich składów uzależnione jest od poprawy infrastruktury kolejowej linii Stróże – Gorlice – Jasło, która należy do PKP Polskich Linii Kolejowych. Jakkolwiek się stanie, zauważalna jest wola ze strony PKP Intercity wytrasowania składów dalekobieżnych przez Stróże – Gorlice i Jasło w kierunku Zagórza.

Wsparcia dla tych starań podczas spotkania udzieli radni Sejmiku Województwa Małopolskiego. Radna Marta Mordarska zasugerowała, aby podjąć w tej kwestii współpracę między Komisjami Infrastruktury sejmików Małopolski i Podkarpacia oraz wypracować wspólną strategię i porozumienie dla tych inwestycji. Starosta Mirosław Wędrychowicz podkreślił, że zarówno droga ekspresowa jak i modernizacja linii kolejowej Stróże – Gorlice – Jasło są od początku wspólną inicjatywą samorządów powiatu gorlickiego i jasielskiego, ale dla realizacji tych zadań niezbędna jest jednoznaczna współpraca między strukturami wojewódzkimi Małopolski i Podkarpacia, abyśmy mogli je realizować w perspektywie finansowej 2014-2020.

Główne ustalenia:

- kolejne spotkanie odbędzie się w Starostwie Powiatowym w Gorlicach 4 listopada 2013 r. z udziałem przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych (właściciel torów), Ministerstwa Transportu oraz Polskich Kolei Państwowych w celu omówienia możliwości i ustalenia harmonogramu modernizacji linii kolejowej Stróże – Jasło,

- należy podjąć działania w celu wypracowania wspólnej polityki transportowej oraz podpisania porozumienia pomiędzy Małopolską, Podkarpaciem i województwem świętokrzyskim o współpracy w obszarze poprawy dostępności komunikacyjnej poprzez budowę drogi szybkiego ruchu łączącej północno-wschodni i centralny obszar Polski, przez Kielce, Tarnów, Gorlice, Jasło, Barwinek ze Słowacją i południem Europy, a także modernizację linii kolejowych, szczególnie na trasie Stróże-Gorlice-Jasło i skomunikowanie jej z Warszawą, Krakowem i Zagórzem.

„Zrobi się”?

Na ile prawdopodobne są deklaracje uczestników spotkania pokaże czas, jednak nie trudno domyślić się, jaki może być ich efekt. Cztery lata temu, również z inicjatywy senatora Stanisława Koguta, w Starostwie Powiatowym w Gorlicach odbyła się debata praktycznie na ten sam temat. Czas pokazał, na ile prawdopodobne są obietnice i deklaracje polityczne (zarówno na szczeblu krajowym jak regionalnym) pojawiające się z zastanawiającą cyklicznością, co cztery lata.

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
5
Komentarze:
2013-10-18 13:53:50 Autor: Blue
---.dynamic.gprs.plus.pl
Oby się udało do Zagórza jezdziłem tam bardzo często na wycieczki kiedyś jak była
możliwość dojazdu bezpośrednio , przydał by się taki pociąg ze śląska z Wrocławia przez
Częśtochowe , Katowice , Bielsko Biała ,Żywiec , i dalej do zagórza ale to tylko marzenia ;-)
ale cieszy mnie ta reaktywacja połaczenia
2013-10-18 13:55:25 Autor: Gorliczanin
---.dynamic.chello.pl
Wyczuwam pesymizm autora ale nie dziwię się. Doskonała puenta. Zobaczę - uwierzę.
2013-10-18 14:06:51 Autor: turist
---.free.aero2.net.pl
@Blue
Ciekawa propozycja. Wrocław - Zagórz prze K-ce lub Rybnik przez Bielsko, Żywiec ,Suchą,
Chabówkę tylko co dalej?
Czy do Stróża jest przejezdna?
W chwili obecnej czas byłby krótszy niż przez Kraków!!
2013-10-18 14:13:54 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
Bez sensu chyba, że z taryfą regionalną na odcinku.
2013-10-18 14:15:47 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
(IR Chemik tez powinien mieć taryfę Regio od KK,a le różnica przynajmniej taka że IR nie jest
dotowany, chyba ze samorżady dopłąca - wtedy powinna być taryfa Regio) te podziały na różne
taryfy są bez sensu.
2013-10-18 14:18:13 Autor: blue
---.dynamic.gprs.plus.pl
@turist

Właśnie nie wiem czy dalej jest przejezdna , Ale pociąg by był idealny patrząc ile miast jest
po drodze to myślę że taki pociąg był by tak popularny jak ir Giewont , takie pociagi w rejonie
górskim mam na myśli dalekobieżne zawsze tu były i są popularne
2013-10-18 14:23:27 Autor: blue
---.dynamic.gprs.plus.pl
Pamiętam pośpieszny Batory jechał przez Bielsko -żywiec nie tak dawno jeszcze ten pociąg zawsze
był nabity i pełen ludzi nie raz z warszawy nim jechałem bezpośrednio do żywca bez głupich
zbędnych przesiadek zawsze wybierałem to połaczenie bo było najlepsze .Ale szkoda że go
przetrasowano brakuje tego pociągu , jak i pociagu z zywca do łodzi fabrycznej
2013-10-18 14:50:17 Autor: PiotrW
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Z całego artykułu najlepsza jest końcówka. Doskonała pointa. Ale co tam.

Sie dziewczyny i chłopaki spotkały, se pogadały, se herbatkę/kawkę/soczek/wodę wypiły,
podumały, zafrasowane pochyliły się nad niedolą pasażera z E30, bo Panie, te remonty to, ło
Jezu, rozłożyły tam kolej na amen, zasugerowały to i owo, udzieliły wsparcia temu i owemu,
zgodziły się co do tego, że jest źle, a będzie jeszcze gorzej (no chyba że nie, wszak "(...)
należy podjąć działania w celu wypracowania wspólnej polityki transportowej (...) i tam dalej
bla bla") i ustaliły datę następnej biby.

Po huka wicka, skoro z góry wiadomo, że nic z tego nie będzie? Patrz: końcówka artykułu.

PS. O Busko - Dąbrowa Tarnowska, który to odcineczek stworzyłby doskonały międzynarodowy
korytarz oczywiście ani słowa. Może to i lepiej, w końcu wyrażenie woli wybudowania go byłoby
taką samą ściemą, jak cała reszta, o której rozmawiano.
2013-10-18 14:52:09 Autor: Pn11
---.ip.netia.com.pl
Oczywiście, że to tylko czcze obietnice tego pisiora. Nic z tego nie będzie. Parę lat temu
osobiście byłem na podobnym spotkaniu w Nowym Sączu dotyczącym linii do Chabówki. Miał być
remont linii, pociągi osobowe, retro, a co Kogut podziałał widzimy.
2013-10-18 15:18:09 Autor: .Piotr
---.g-net.pl
Baju baju o remontach, a nikogo za remonty odpoweidzialnego, tam nie było. Był przedstawiciel
PLKi? Nie. No to se pogadali i poszli. Ale się przecież starali, nie?
2013-10-18 16:30:34 Autor: lol
---.nstream.pl
To przecież jest napisane że na następnym spotkaniu będą przedstawiciele MI i PKP PLK. Może
mimo wszystko uda się wreszcie wyremontować trasę Stróże - Jaśło i dalej do Zagórza, bo
inaczej po co było wsadzać ponad 60 mln w remont 16 km na linii 108 z RPO podkarpackiego jak to
prawie nic nie dało.
2013-10-18 16:41:57 Autor: vlak
---.dynamic.chello.pl
Odcinek Stróże - Jasło nie potrzebuje wielkich modernizacji za miliardy tylko dość podstawowych
prac, kosztujących względnie niedużo. Na tyle rzeczy się pieniądze znalazły (ostatnio choćby
na poszerzony zakres na "protezie" między Opolem a Lublińcem), że jeżeli tu się nie znajdą, to
będzie znaczyło tylko i wyłącznie, że Ministerstwu zależy, żeby na tej linii ruchu
pasażerskiego nie było.
2013-10-18 17:47:02 Autor: Kflik
---.gdynia.asseco.pl
Potencjalny problem widzę taki, że jak przywrócą ruch na Stróże – Jasło to pociągi osobowe
pojadą włąśnie w takiej relacji. Tymczasem powinny jechać co najmniej z Krakowa (ewentualnie z
Tarnowa), poza w/w odcinkiem jako przyspieszone lub pospieszne w ostatecznosci, po CMK moga jechac
nawet z taryfa Ex:P ale tu musi byc regionalna.
2013-10-18 18:43:25 Autor: gg36
---.158.217.7.pat.umts.dynamic.t-mobile.pl
nawet jeśli jakikolwiek przewoźnik zdecyduje się uruchomić tą trasą pociągi- myślę że na
"krótkich" dystansach typu biecz-kraków, czy g.zagórzny-kraków (kto miałby zapewnić dowóz
np.turystów do centrum gorlic?) pasażerów nie będzie za wiele - powód cena za przejazd, na
chwilę obecną np. biecz-kraków w pkp ic 44zł, w pr 27,10zł - prywatny przewożnik autobusowy
voyager 19zł, czas jazdy w/g rozkładu autobusem ok. 2,5h i nawet jak zmodernizują trasę to
pociąg pojechałby w podobnym czasie, a ruch lokalny (jasło-stróże i oddalenie stacji kolejowych
od centrum pośrednich miejscowości) chyba nie ma szans powodzenia-mocna konkurencja miedzy pks
jasło i prywatni przewoźnicy przynajmniej na odcinku jasło-biecz-gorlice, aczkolwiek jakieś
łikendowe przyspieszone pociągi typu dunajec z krakowa w kierunku jasła - ze skomunikowaniem z
szynobusami do zagórza może zyskałby uznanie pasażerów/studentów, natomiast przedłużenie
szynobusu z rzeszowa do gorlic(stacja blisko centrum miasta) mogło by się powieść
2013-10-18 19:20:29 Autor: blue
---.dynamic.gprs.plus.pl
Jak wiecej fotoradarów postawia to pociag bedzie szybszy he he
2013-10-18 20:31:09 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
@gg36

Dlatego jednym z elementów musza być pociągi typu IR do Krakowa dalej jako Regio, bardziej
lokalne tylko jako uzupełnienie oferty i w szczycie (np. niedziela wieczorem do Krakowa)
2013-10-18 21:53:24 Autor: .Piotr
---.g-net.pl
@lol:
A nie można było zaprosić kogoś z ZLK N. Sącz od razu? To chyba żaden problem. A to spotkanie
właściwie niczego nie pokazało. Bo i tak nie mogło, skoro nie było nikogo z PLK. Więc po co to
organizowano? Dla statystyki?
2013-10-18 22:14:13 Autor: turist
---.free.aero2.net.pl
@ Blue
Batorego zlikwidował Kogut.
Bo najpierw zabrali go aby kursował przez Muszynę, spadła frekwencja a potem zlikwidowali.
Wszystko za co zabiera się senator Kogut zamienia się w ,, ....wno"
2013-10-18 22:15:59 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
Batory nigdy nie kursował przez Muszynę, co za pomysł...:P

Batory zniknął jak go połączyli z Chopinem. Trasa przez Zwardoń to był z reszta krótki
epizod, przez większośc lat kursował przez Zebrzydowice.
2013-10-18 23:28:47 Autor: G o r a l
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Z innej beczki, acz "regionalnie" - jak tam postęp prac na dworcu w NS?
2013-10-19 15:28:44 Autor: sas
---.interq.pl
Dlaczego na tej naradzie nie było nikogo z samorządów Krosna, Sanoka i Zagórza? A gdzie
przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego z Rzeszowa? Podobne narady odbywały się w Zagórzu,
gdzie z kolei nie było nikogo z Gorlic, Biecza, Stróż, Tarnowa i Krakowa! Tak to sobie można
gadać do świętego Dygdy...
2013-10-19 17:20:02 Autor: szczur
---.net.stream.pl
A to pisior głupi, zwiąchol, Kogut jeden, Pociągów przez Biecz mu się zachciewa.
Na pewno zresztą nie dotrzyma tych czczych obietnic, za to powinni go z rządu wywalić. W ogóle
powinni pogonić tą pisiorską władzę, kraj tylko do ruiny doprowadzają.
Ostatnio jedna znajoma babcia z targu narzekała: "Niech już wreszcie zamkną tego Kaczora, z
głodu przez tych pisiorów wyzdychamy. Co ma ten biedny Tusek robić, rządzić mu nie dają, a on
taki sympatyczny jest".
2013-10-21 09:23:20 Autor: jan24
---.245.16.100
To są kompletne bzdury. Ruch na trasie Warszawa-Podkarpacie powinien odbywać się po śladzie
wyznaczonym drogą krajową nr 9 (Radom, Kolbuszowa, Rzeszów), tak jak dotychczas. Kolej powinna
iść równolegle (m. in. linie nr 25 i 71). Niech Gorlice z Małopolską nie mieszają się w
sprawy podkarpackie.
2013-10-22 11:53:49 Autor: .Piotr
---.imir.agh.edu.pl
@jan24:
Czy Jan umie czytać ze zrozumieniem i zna geografię Polski? Otóż, panie ajnie, najkrótsza i
najszybsza kolejowa droga z kierunku Sanok-Krosno do Krakowa i na Śląsk beignie właśnie
przemiotową linią nr 108 p. Stróże i dalej p. Tarnów, a nie linią 106 p. Rzeszów. Kierunek
rzeszowski "od zawsze" obsługiwał głównie Warszawę, Łódź i Gdynię. To jest logiczne i ma
sens.
  •  Częstochowa-Stradom przed Pendolino – postępy prac

    Częstochowa-Stradom przed...

  •  Łódź Fabryczna: Dach nad pierwszym świetlikiem

    Łódź Fabryczna: Dach...

  •  Kolejny zmodernizowany EN57 dla Wielkopolski z Newagu

    Kolejny zmodernizowany EN57...

  •  Budowa dworca w Bydgoszczy idzie do przodu. Znów zmiany

    Budowa dworca w Bydgoszczy...

  •  Japonia: Luksusowy pociąg na torach za trzy lata

    Japonia: Luksusowy pociąg...

 
nie ma
 
Newsletter