rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Warte uwagi
Data dodania: 2012-02-21 07:52:12
(źródło: jm, Rynek Kolejowy)
A A A drukuj
KDP Y: Argumenty, proszę!

– Zamiast płakać, że nie stać nas na KDP, rząd powinien dokonać przeglądu stanu posiadania kolei i podjąć twarde, męskie decyzje o jej dalszej przyszłości. Od określenia niezbędnej długości linii po zamknięcie procesów prywatyzacji, od zdynamizowania sprzedaży nieruchomości po ustawowe rozwiązania dotyczące mieszkań kolejowych, od rozwiązania problemu „historycznego” zadłużenia PKP po kwestię przekształceń w strukturze PLK – mówi w rozmowie  z „Rynkiem Kolejowym” Jacek Prześluga.

 Fot. Railteam Alliance Fot. Railteam Alliance
Przyporządkowane tagi:

Rynek Kolejowy: Co powinien zrobić rząd?

Jacek Prześluga: Zamiast płakać, że nie stać nas na KDP, rząd powinien dokonać przeglądu stanu posiadania kolei i podjąć twarde, męskie decyzje o jej dalszej przyszłości. Od określenia niezbędnej długości linii po zamknięcie procesów prywatyzacji, od zdynamizowania sprzedaży nieruchomości po ustawowe rozwiązania dotyczące mieszkań kolejowych, od rozwiązania problemu „historycznego” zadłużenia PKP – jak kiedyś uczyniono z górnictwem – po kwestię przekształceń w strukturze PLK. Może należałoby rozpisać narodową pożyczkę na budowę Igreka? Czy rozważano ten pomysł, wiedząc, jakie zasoby finansowe nadal znajdują się w „skarpetach” Polaków? Czy rozpoczęto poszukiwania wśród prywatnych funduszy inwestycyjnych na świecie, czy zaproszono prywatnych partnerów do budowy linii dużych prędkości, czy odbyły się jakieś rozmowy o współpracy z sąsiadami, kolejami niemieckimi lub rosyjskimi? Czy, jeżdżąc tak często do Chin, podjęto próbę zainteresowania tamtejszego biznesu naszą małą inwestycją? Najbardziej mnie rozbawiło przeniesienie terminu inwestycji. Politycy jak już coś planują, to z rozmachem. Nie usłyszałem, że z powodu kryzysu wstrzymujemy inicjatywę o dwa-trzy lata… Nie, polski polityk jak zapowiada, to od razu z fantazją: przenosi inwestycję o pełną dekadę! Czemu nie mówi się np. o przesunięciu projektu na rok 2021 r., lecz na 2030?

No właśnie, dlaczego?

Ano dlatego, by nikt nie oczekiwał od rządu, że ten zacznie przygotowywać  budowę w obecnej kadencji. Władza, nie tylko obecna, nauczyła się dawać nam marzenia w odpowiednim momencie i kasować je bez żadnego uzasadnienia także wówczas, gdy jest to dla niej wygodne. Hasło „jest kryzys” niczego nie tłumaczy. Właśnie w kryzysie powstają największe fortuny i często właśnie wówczas najłatwiej o płynną gotówkę. Także  w okresie kryzysu trzeba najmocniej kalkulować, jak budować oszczędnie i szybko.

Andrzej Massel, skądinąd… ostatnia nadzieja kolejarzy w Ministerstwie Transportu, powiedział o KDP, że to „wizjonerski projekt, który można odłożyć”.


Cały wywiad w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" 3/2012. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik.


Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
1
Komentarze:
21/02/2012 08:07 Autor: thomas
---.superkabel.de
Zgadzam sie w stu procentach z Panem .Teraz do dziela przy pomocy Rynku Kolejowego , Kolej TV i innych mediow trzeba rozpetac burze medialna wokol tematu KDP. Pisac petycje, zbierac podpisy, rozmawiac z politykam, producentami taboru, swiatem biznesu i ludzmi wplywowymi .Zorganizujcie konferencje zaproscie wszystkie strony + sasiadow Polski + przedstawicieli Parlamentu Europejskiego do dialogu na temat budowy i modelu finansowania kdp w Polsce.Im glosniej bedzie o KDP w mediach tym trudniej bedzie rzadowi schowac ta sprawe pod stol.
Pozdrawiam
21/02/2012 08:51 Autor: Arvid Sigvardsson
---.tktelekom.pl
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, wiadomo że osoby związane z przewozami pasażerskimi dalekobieżnymi i dworcami ale tymi dużymi (bo małe należy sprzedać albo zlikwidować) będą za budową KDP i likwidacją mniej istotnych linii z ich punktu widzenia. Natomiast to co jest zasadne z punktu widzenia wielkomiejskich transportowców pasażerskich nie idzie w parze ani mieszkańcami mniejszych miast które zgodnie z tym tokiem myślenia winny być wykluczone z dostępu do komunikacji kolejowej poprzez likwidację linii ani z oczekiwaniami rynku transportu towarowego który nie będzie beneficjentem KDP. Dlatego panowie trzeba wziąć pod uwagę równie te "kilka" milionów osób które nie będą miały sposobności do korzystania z KDP a ich dostęp do komunikacji kolejowej może paść ofiarą tego nieprzemyślanego finansowo projektu. Transport towarowy też ma w rezultacie przesuwania głównych nakładów finansowych na KDP tłuc się po wyeksploatowanych liniach pomimo że płaci o wiele więcej niż Intercity do kasy PLK.
21/02/2012 09:15 Autor: Maciek
---.adsl.inetia.pl
Zamiast płakać, że wszystkie środki na infrastrukturę komunikacyjną muszą być przesuwane na drogi, rząd powinien dokonać przeglądu stanu posiadania sieci drogowej i podjąć twarde, męskie decyzje o jej dalszej przyszłości.
21/02/2012 10:02 Autor: dżejsek
---.internetdsl.tpnet.pl
Pan Prześluga chętnie zapomina o jednym drobiazgu: nikt na serio nie wierzy, że "Y" będzie opłacalną inwestycją, że włożone w niego pieniądze da się odzyskać, ze bieżące przychody starczą na utrzymanie infrastruktury i taboru. Jeśli ten drobiazg uwzględnić, to o poszukiwaniu partnerów z gotówką, narodowych pożyczkach (gwarantowanych przez?) i chińskich inwestorach można zapomnieć. To nie wiec wyborczy Stokłosy, czy Palikota.

"Właśnie w kryzysie powstają największe fortuny i często właśnie wówczas najłatwiej o płynną gotówkę." To jest jakiś pomysł! Może "Y" sfinansuje mafia?
21/02/2012 10:25 Autor:
---.tktelekom.pl
Jeśli Panu Przesludze jest na sercu KDP, to niech lepiej siedzi cicho w tej sprawie, bo finał bedzie taki, jak z opłatą dworcową. Tereaz czegokolwiek madrego by nie powiedział, zostanie uznane jako atak na ministra, więc KDP się raczej nie przysłuzy.
21/02/2012 10:26
---.wpk.p.lodz.pl
Avatar
fastcracker
zostałby jeszcze kredyt hipoteczny nie wiem czy któryś bank będzie chętny kredytować Ygreka . na razie zbyt wiele wydano na studia wykonalności i centrum KDP. centrum KDP powinno być ale tak jak w normalnej dyrekcji PKP tzn naczelnik- referenci a nie dyrektorzy , jednoosobowe zespoły i dyrektor dyrektorów. Ponadto brakuje sprawozdania z działalności tegoż centrum. przy innych modernizacjach powołuje się dyrektorów bez podwładnych czyli dyrektorów projektów W Anglii nie ma dyrektorów projektów są kierownicy projektów którzy jak widać na poniższym filmiku niewiele różnią się od kierowników budowy :
http://www.youtube.com/watch?v=T3xd3S-YwjI
21/02/2012 10:37 Autor: R. W. O.
---.222.99.94
Nieszczęściem polskich kolei jest profesjonalna degradacja kadry zarządzającej (a praktycznie, po prostu, jej brak). Chodzi w pierwszym rzędzie o zarząd PKP SA i zespół kolejowy w ministerstwie a także zarządy kluczowych spółek PKP. W rezultacie, w ostatnich dwudziestu latach, żadnemu premierowi, nigdy nie położono na biurko kategorycznego i uzasadnionego dokumentu dotyczącego losów polskiego kolejnictwa wraz z projektami odpowiednich ustaw (świadomie unikam słowa program). Ekipy decydentów kolejowych nie były bowiem nigdy w stanie intelektualnie podołać takiemu wyzwaniu. Gorzej, świadome swojej niemocy w obawie przed utratą pozycji i apanaży, niszczyły każdego jeśli tylko nawet zaledwie próbował zmienić zły stan rzeczy. Dotyczy to bez wyjątku wszystkich ekip ale myślę, że dramatycznie najgorsze stronę tej historii zapisali ludzie odpowiedzialni za kolej z nominacji ostatnich rządów SLD. Chciałbym jednak być dobrze zrozumiany - głównym winowajcą nie są rządy (w tym miejscu nie zgadzam się z Panem Jackiem Prześlugą) tylko ekipy pozornych fachowców w ministerstwie i PKP S.A. które nie są w stanie udokumentować rządowi co MUSI zrobić w sprawie kolei. Dokument o którym piszę powinien jednoznacznie precyzować, za jakie straty będzie odpowiedzialny Rząd jeśli nie podejmie odpowiednich decyzji.
21/02/2012 10:57 Autor: JP
---.internetdsl.tpnet.pl
RWO: pełna zgoda, z jednym zastrzeżeniem. Właśnie dlatego winne są rządy, że nie potrafią wymusić na ministrach, członkach sejmowych komisji, a wreszcie na samym PKP SA takiego programu, o jakim mówimy. Można powiedzieć, że programów było aż nadto, choć żaden w sposób kompleksowy nie rozwiązywał problemów kolei, nie wprowadzał zasady zrównoważonego rozwoju wszystkich gałęzi transportu i nie został wdrożony. W rozmowie z RK przywołuję przykład Szwajcarów, którzy zaplanowali - i zrobili. Ot, sztuka.
21/02/2012 11:01 Autor: Cisc
---.111.166.136
@Thomas
"Zgadzam sie w stu procentach z Panem. Teraz do dziela przy pomocy Rynku Kolejowego , Kolej TV i innych mediow trzeba rozpetac burze medialna wokol tematu KDP. Pisac petycje, zbierac podpisy, rozmawiac z politykam, producentami taboru, swiatem biznesu i ludzmi wplywowymi ."

@Thomas, proponuję przy pomocy "Rynku Kolejowego , Kolej TV i innych mediow" rozpocząć społeczną zbiórkę pieniędzy na Ygreka. Toż zaledwie kilkadziesiąt miliardów pln - nawet nie obejrzysz się i będzie kasa na Ygreka. Z taką gotówką na pewno Nowak przyjmie Ciebie z otwartymi ramionami.
21/02/2012 11:55 Autor: pinkdotR
---.174.214.50
@Cisc "proponuję przy pomocy "Rynku Kolejowego , Kolej TV i innych mediow" rozpocząć społeczną zbiórkę pieniędzy na Ygreka. Toż zaledwie kilkadziesiąt miliardów pln - nawet nie obejrzysz się i będzie kasa na Ygreka"

Nie widzę tu powodu do naśmiewania się. Jacek Prześluga proponował narodową pożyczkę i to ma jak najbardziej sens. Sam kupiłbym obligacje celowe na budowę Y (na inne inwestycje kolejowe również), gdyby takie zostały wyemitowane.
21/02/2012 11:59 Autor: Mr 44
---.adsl.inetia.pl
@cisc
Polski budżet raczej na tym nie skorzysta, bo podatki od KDP odprowadzane będą we Francji ( 25kV AC ) w Niemczech ( 15kV AC ) i w Wielkiej Brytanii ( 750V DC (!) ). Zadanie Państwa Polskiego to wytrasowanie śladu. Żeby odprowadzać podatki w Polsce trzeba by jeździć pod 3kV DC a to jest finansowo nieopłacalne. Może się okazać że KDP będzie osobną siecią kolejową, tworzacą zaczątek nowego państwa.
Na początek trzeba by podnieść uposażenia posłów 2x, po to, żeby zeszli z mojego wynagrodzenia, bo Oni zarabiają tyle co powinien zarabiać inżynier w Polsce ( kłania się 1995-1996 rok ).
21/02/2012 12:40 Autor: Mr 44
---.adsl.inetia.pl
Podwyżka dla posłów i senatorów ( w senacie też trzeba podnieść pensje dwukrotnie ), będzie od 1.04.2012 roku.
21/02/2012 12:51 Autor: Mr 44
---.adsl.inetia.pl
Dlaczego potrzebne podwyżki w sejmie i senacie?
Poseł ma pensję inżyniera
Inżynier pensję technika
technik pensję robotnika
robotnik pracuje w wolontariacie.

Tak jest w pionie technicznym. W pionie naukowym jest podobnie, nakłady na wykształcenie przewyższają zyski z pracy.
21/02/2012 13:41
---.adsl.inetia.pl
Avatar
Robert Wyszyński
O! Kolejny kapłan "sekty" - jak miło, jak fajnie! W - z przeproszeniem - KUPIE siła :-)

Obligacje? Jak się system nie zawali (co jest bliskie), to może to jest jakiś pomysł. Ale nie dla TEGO ministra od wyrzucania zbyt dobrych ludzi z kolei...

Trzeba poczekać na kolejnego, długo chyba nie trzeba będzie...

Poza tym ciekawym CAŁEGO wywiadu w drukowanym RK (bo jeszcze do mnie nie przylazł).
21/02/2012 14:04 Autor: Cisc
---.111.166.136
@pinkdotR
"Jacek Prześluga proponował narodową pożyczkę i to ma jak najbardziej sens. Sam kupiłbym obligacje celowe na budowę Y (na inne inwestycje kolejowe również), gdyby takie zostały wyemitowane."

Co to za chory wymysł "narodowa pożyczka"? Czy brak Ygreka oznacza jakieś zagrożenie dla stabilności i bezpiecześtwa Polski?

Ale nic nie stoi na przeszkodzie, by każdy kto chce, wyemitował obligacje celowe. Wiele podmiotów to robi, by w ten sposób pozyskać fundusze (obligacje komunalne, korporacyjne).

Proszę zatem zawiązać prywatną spółkę (mam na myśli gorących zwolenników Ygreka), której zadaniem będzie budowa KDP i ruszyć ze sprzedażą obligacji pod polskie strzechy.
Jest jeden problem - kto to kupi? Ja nie przeznaczyłbym na to złamanego grosza bez gwarancji przyszłych zysków, oprocentowanie takich obligacji musiałoby być zatem kosmiczne, by ktoś się o nie pokusił.
Jest na rynku zbyt wiele innych bezpieczniejszych form oszczędzania.
Ciekaw jestem, w jaki sposób spłacono by zobowiązania z takich obligacji (odsetki i nominał).

Wymysły Pana Prześlugi z pożyczką narodową to jakieś kosmiczne głupoty. To mogłoby mieć miejsce w sytuacji jakiegoś zagrożenia dla Państwa, gdzie ich nabycie byłoby uważane za patriotyczny obowiązek każdego obywatela. Czy Pan Prześluga uważa, że brak Ygreka to tak wielkie zagrożenie, że trzeba się odwołać do patrotyzmu całego narodu?

21/02/2012 20:54 Autor: JP
---.182.253.24.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Cisc, nie napinaj się, bo to zaledwie jeden z pomysłów w ramach odpowiedzi na pytanie skąd wziąć pieniądze. Gdyby wyemitować obligacje kolejowe, dobrze oprocentowane, i potraktować je jako przyszłe dochody emerytów, wiążąc politykę finansową z polityką społeczną, to może dałoby się z tego ugrać znacznie wiecej niż to brzmi w haśle \"narodowa pożyczka\". Przedwojenne obligacje pozwalały budować nie tylko infrastrukturę i świat się nikomu nie walił, nio, przynajmniej do 1 września...
21/02/2012 21:33 Autor: J 23
---.dynamic.chello.pl
Panie JP

pomysł dobry ale:
1. Kto miałby gwarantować wykup obligacji - Minister Finansów?
2. Gdzie ostatnio na świecie był przećwiczony model obligacji hajspidowych? Nie znam takiego.
3. Porównanie z czasami przedwojennymi jest o tyle nietrafione, że wówczas mieliśmy do czynienia z dynamicznym rozwojem infrastruktury, porównywalnym chyba z rozwojem telefoni komórkowej półtorej dekady temu.

Poza tym o społecznej roli KDP nikt dzisiaj nie chce słyszeć, a taki argument rzucony komukolwiek dzisiaj w Polsce - politykom, bankierom czy innym decydentom spowoduje, że ze śmiechu spadną im kapcie przed telewizorem.

Jeśli chce Pan lobbować za KDP, proponuję raczej ukształtować opinię redaktorów - Szczepaniuka, Świądra oraz ich wydawców. Robota może mało efektowna i błyskotliwa acz niezwykle potrzebna.

Pozdrawiam

J 23 :))) ( tymczasowo oddelegowany do Moskwy)
21/02/2012 22:01
---.adsl.inetia.pl
Avatar
Robert Wyszyński
J 23 - cytat:

"Poza tym o społecznej roli KDP nikt dzisiaj nie chce słyszeć, a taki argument rzucony komukolwiek dzisiaj w Polsce - politykom, bankierom czy innym decydentom spowoduje, że ze śmiechu spadną im kapcie przed telewizorem."

No tak... Jaki mental "narodowy" i "patriotyczny" - taki śmiech. I takie kapcie.
21/02/2012 22:12 Autor: J 23
---.dynamic.chello.pl
Panie Robercie

Ci co mają kasę, nie mają mentalu narodowo-patriotycznego, tylko handlowy i tyle :(.

J 23
21/02/2012 22:59 Autor: JP
---.182.253.24.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
J23 z Moskwy ;-) Wydaje mi się, żezawsże gwarantem obligacji jest państwo, rząd. Z faktu, że nikt tego nie ćwiczył nie wynika, że projekt jest niewykonalne w Polsce. Poza tym: to tylko JEDEN z wielu pomysłów na zdobycie pieniędzy, który zgłaszam w wywiadzie, są i inne. Podrzucam pomysły, choć to rola polityków - mieć idee i je realizować. Ale tu by trzeba wyjść z własnych kapci. Nie da się, w Polsce.
21/02/2012 23:29 Autor: Fablok-KDP
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Wypowiedź Pana Jacka Prześlugi bardzo mnie rozczarowała. Uważałem go za osobę o zdrowym podejściu biznesowym w technokratycznym, kolejowym światku, w którym fajnie się wydaje CUDZE pieniądze na nowe zabawki.
Żaden minister finansów nie będzie gwarantował żadnych obligacji na KDP bo wejdzie mu to do długu publicznego i przyśpieszy licznik Balcerowicza.
Obligacje na KDP od razu miałyby wiarygodność "śmieciową" a ponieważ występują teraz tylko w zapisie elektronicznym to zwolennicy KDP nawet nie mogliby sobie powiesić ich na ścianie, żeby pokazywać wnukom jak to kiedyś wspierali KDP.
Nie sądzę, żeby ze skarpet zwolenników KDP udało się wyciągnąć więcej jak 1 milion zł, który może by wystarczył na 2-3 tomy dokumentacji projektowej.
Przy okazji polecam ciekawy artykuł w dyskusji o KDP
http://www.thinktank.pl/news.php?id=813
21/02/2012 23:50 Autor: JP
---.182.253.24.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Fablok: nie trzeba obciążać budżetu państwa dodatkowymi wydatkami. Wystarczy, że to państwo samo rozejrzy się w swoich możliwościach. Tylko na Afganistan rocznie wydajemy 2 miliardy złotych. Co nam przynosi ten wydatek? Tylko w PLK, jak dowodzą ekspertyzy, można uzyskać co najmniej pól miliarda złotych oszczędności. Obligacje nie są konieczne, jeśli państwo dobrze rządzi się swoimi zasobami i trzyma koszty, szukając przychodów. One są tylko jednym z przykładów - ze można szukać rozwiązań, a nie poddawać się na starcie.

Zapraszam do lektury całego wywiadu, tam jest cokolwiek wiecej szczegółów.
22/02/2012 08:30 Autor: thomas
---.superkabel.de
do @ Cisc
wiesz ja mam dobra prace ,a na Nowaka nawet patrzec nie moge.
Zajmij sie wszystkim a jak sie uda zapros mnie na otwarcie KDP.
Pozdrawiam.
22/02/2012 11:59 Autor: Cisc
---.111.166.136
do @thomas

Jeżeli miałbym się spotkać z Nowakiem, to tylko po to, by mu pogratulować decyzji o uwaleniu Ygreka :)
22/02/2012 12:55 Autor: dżejsek
---.internetdsl.tpnet.pl
Panie Prześluga,
Rozumiem, że obligacje to tylko jeden z pomysłów, ale skoro wykazano powyżej, że jest to pomysł absurdalny (szczególnie w aspekcie emerytów i gwarancji), to poprosiłbym o choćby JEDEN realny pomysł sfinansowania tej imprezy. Z pewnością nie sfinansujemy tego z oszczędności poczynionych na PKP, bo po pierwsze PKP ma o wiele za mało środków w stosunku do potrzeb, po drugie oszczędzanie w takim molochu jest nierealne. Z drogownictwa też takich sum nikt nie wyrwie. Afganistan też jest z czapy, biorąc pod uwagę niezaspokojone potrzeby armii. Myślenie sejmowe (cel jest ważny, więc pieniądze muszą się znaleźć) w obecnej sytuacji prowadzi do do ściany. Opowieści o wyzwaniach, koniecznościach, ojczyźnie i przyszłych pokoleniach traktuję jako populistyczny, oszołomski bełkot. Kosztowny projekt techniczny realizujemy w czasie wynikającym z możliwości technicznych, prawnych i finansowych, albo nie realizujemy, jeśli takich możliwości brak. Proponuję w końcu dorosnąć i mierzenie sił na zamiary zamienić na starca szkiełko i oko. Koleje mogą zbudować inżynierowie i finansiści, a nie poeci.
22/02/2012 18:51 Autor: Clix
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
W ciągu ostatnich 10 ciu lat budżet wydał na instytucje kościelne 16 miliardów PLN. Jeśli Donek mówi że nas nie stać nas na KDP to powinien mu rosnąć nos jak u Pinokia.
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Zderzenie czołowe SKM i KM w Warszawie - zdjęcia

    Zderzenie czołowe SKM i KM w...

  • Połączenie Poznań - Rotterdam oficjalnie uruchomione

    Połączenie Poznań - Rotterdam...

  • Premier jedzie pociągiem z Poznania do Wrocławia - fotorelacja

    Premier jedzie pociągiem z...

  • Czyszczenie na Euro - Warszawa Zachodnia

    Czyszczenie na Euro -...

  • Czyszczenie na Euro - Warszawa Wschodnia

    Czyszczenie na Euro -...

  • Poznań Główny na kilkanaście dni przed otwarciem

    Poznań Główny na kilkanaście...

 
 
Newsletter
by