rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Biznes
Data dodania: 2012-01-24 09:30:53
(źródło: jm, Rynek Kolejowy)
A A A drukuj
"Wisełka" i "Stożek" w służbie publicznej

Jak zauważył nasz Czytelnik, Koleje Śląskie, uruchamiając weekendowe połączenia komercyjne z Katowic do Wisły, korzystają z taboru Urzędu Marszałkowskiego. Tymczasem zgodnie z prawem do realizowania komercyjnych połączeń nie powinno się wykorzystywać jednostek należących do organizatora przewozów.

 Fot. Patryk Farana
 Fot. Patryk Farana

Jak wielokrotnie podkreślali przedstawiciele Kolei Śląskich, pociągi „Wisełka” (relacji Częstochowa – Wisła Głębice – Częstochowa) oraz „Stożek” (relacji Wisła Głębce – Katowice – Wisła Głębce) kursują na zasadach komercyjnych. – Utrzymują się jedynie z opłat za bilety. Mimo to są opłacalne – mówił "Rynkowi Kolejowemu" Adam Warzecha, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.Tymczasem jak zauważył nasz Czytelnik, zgodnie z prawem do realizowania tego rodzaju połączeń nie powinno się wykorzystywać jednostek taborowych pozostających w gestii organizatora przewozów, czyli w tym wypadku Urzędu Marszałkowskiego.

- Mówi o tym wyraźnie przepis ustawy o publicznym transporcie zbiorowym – art. 46 ust. 1 pkt 12 w brzmieniu "środki transportu udostępnione operatorowi przez organizatora mogą być wykorzystywane wyłącznie do realizacji przewozów na podstawie zawartej z organizatorem umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego" - cytuje nasz Czytelnik. O wypowiedź w tej sprawie poprosiliśmy przewoźnika, urzędników marszałka, oraz Urząd Transportu Kolejowego.

- Użytkowanie przez Koleje Śląskie pojazdów realizujących połączenia kolejowe na trasie Częstochowa-Wisła Głębice odbywa się na podstawie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, której stronami są Województwo Śląskie i Koleje Śląskie - odpowiedział Adam Warzecha. Jak wyjaśnił, pociągi objęte są umową z organizatorem przewozów, ale nie dofinansowaniem. - Czytelnik założył tożsamość dofinansowania i umowy świadczenia usług transportu publicznego, a to nie ma miejsca - stwierdził Warzecha.

Tę interpretację potwierdził również Urząd Transportu Kolejowego i Urząd Marszałkowski. Rzecznik UTK Alvin Gajadhur zaznaczył, że 4 października w siedzibie UTK odbyło się spotkanie UMWŚ, Kolei Śląskich i Przewozów Regionalnych, podczas którego przydzielono obsługę tych połączeń Kolejom Śląskim.

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
2
Komentarze:
24/01/2012 09:43 Autor: nepster
---.tktelekom.pl
Zwłaszcza wożący w porywach 30 osób Stożek jest "samofinansujący się". Żenada...
24/01/2012 09:48
---.internetdsl.tpnet.pl
Avatar
Olgierd_Jedlina
@nepster: No to taką samą żenadą są "samofinansujące się" IR'y. Przynajmniej te wpisane w umowy z marszałkami dokładnie na tych samych zasadach co połączenia KŚ do Wisły :P
24/01/2012 10:08 Autor: PiotrB
---.aster.pl
Uprzejmie donoszę, że mój sąsiad...
24/01/2012 10:44
---.128.126.130.static.crowley.pl
Avatar
Gubernator Kalifornii
CYTAT:"pociągi „Wisełka” (relacji Częstochowa – Wisła Głębice – Częstochowa) oraz „Stożek” (relacji Wisła Głębce – Katowice – Wisła Głębce) kursują na zasadach komercyjnych. – Utrzymują się jedynie z opłat za bilety. Mimo to są opłacalne – mówił "Rynkowi Kolejowemu" Adam Warzecha, rzecznik prasowy Kolei Śląskich."

Inny cytat z innego artykułu:
"przewoźnik ten [P.R.] wnioskuje o kwotę dofinansowania pociągokilometra w wysokości ok. 21 zł brutto. Dla porównania do jednego kilometra realizowanego przez Koleje Śląskie w 2012 roku województwo będzie dopłacało 14,75 zł brutto – argumentuje Marzyńska. "

W świetle powyższych faktów niezwykle zastanawiający jest fakt tak dużego dofinansowania (14,75zł) przy tak zapełnionych pociągach na linii Gliwice - Częstochowa, skoro składy do Wisły wożą mniej pasażerów i są opłacalne... W takim razie PR wcale nie chcą kokosów realizując mniej "lukratywne" połączenia energo- i kosztochłonnym złomem jaki posiada...
24/01/2012 11:38 Autor: bejs
---.tktelekom.pl
A mnie się wydaje, że w takiej sytuacji przytoczony argument rzuca ciekawe światło na kwestię wykorzystywania pierdolino - częściowo jako komercyjne i częściowo jako "służba publiczna" (ironiczny cudzysłów jak najbardziej zamierzony),,,
24/01/2012 12:05 Autor: podatnik
---.cable.smsnet.pl
tak to dlaczego tabor zmodernizowany uruchamiają Przewozy Regionalne np. w łodzi jako interregio?
24/01/2012 12:36 Autor: Hybryd
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Gubernator K.

Nie wszystkie pociągi KŚ są tak zapełnione jak te, o których piszesz ... Jeżdżą też w terminach, gdzie raczej pustki ... Co jest normalne...

bejs

Czytaj ze zrozumieniem.
Zakup i jeżdżenie Pendolino to czysta komercja. Nie mają one nic wspólnego z służbą publiczną.
Natomiast jako zabezpieczenie kredytu pod zakup tych pociągów została wykorzystana umowa na dofinansowanie pociągów TLK, która objęta jest "służbą publiczną".
Czy tak trudno to zrozumieć i zapamiętać?
24/01/2012 13:07 Autor: Rak
---.238.64.20.ip.abpl.pl
@Gubernator Kaliforni - deficytowość PR bierze się przede wszystkim z ogromnych kosztów pracowniczych i przerostu zatrudnienia. Każdy pracownik to wypłata, pełny socjal, ZUS, nagrody, szkolenia itd. To nie jeden pociąg mniej czy więcej rujnują tego przewoźnika ale gigantyczne koszty stałe. W centrali PR pracuje 500 osób. Trudno ustalić ile nierobów pracuje w zakładach wojewódzkich. Wiele pociągów mogłoby być nawet dochodowych gdyby nie ten kaptur związany z kosztami które ponosi ten przewoźnik.
24/01/2012 13:57 Autor: Goral/PR-fan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Olgierd_Jedlina

"No to taką samą żenadą są "samofinansujące się" IR'y."

Fan picni, czy co? ;) Cóż, demokrację mamy, może być i fan picni. Ale chyba trudno Ci będzie zaprzeczyć samofinansowania się przynajmniej niektórych iR-ów, np. takiej niedzielnej "Szyndzielni" Bielsko Biała - Wrocław, w której frekwencja nie raz osiąga 150 i wiecej %.
24/01/2012 14:08 Autor: Kol kol
---.opera-mini.net
Ir do Łodzi współfinansuje UMWŁ. Przejazd na terenie województwa odbywa się na podstawie biletów regio - dotyczy odcinkowych.
24/01/2012 14:12 Autor: zibi
---.mtk-tv.pl
Jedlina stajesz sie ostatnio stronniczy
24/01/2012 14:35
---.internetdsl.tpnet.pl
Avatar
Olgierd_Jedlina
@zibi: ja stronniczy? Jestem obiektywny, jak - nie przymierzając - Rynek Kolejowy :P
24/01/2012 15:59
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
Gubernator Kalifornii
@Hybryd
To akurat wiem, jak każdy z nas tu piszących. Zresztą na tych wiślanych składach też nie ma zawsze pełnego obłożenia, na co faktycznie ma wpływ pogoda, więc dla mnie to nie jest argument obalający moje domysły.

@Rak
Zgadzam się z tobą w 100%, ale centrala całej spółki rozkłada się kosztowo na wszystkie oddziały. Oddziały też swoje biurwy mają. Tego nie obalisz, ale masz rację, jest jej za dużo. Mam nadzieję, że prawdziwy audyt PR kiedyś nastąpi i to zweryfikuje. Swoją drogą mógłby się RK pokusić o porównanie PR i KŚ na naszym obszarze. Ilość majątków, pracowników w przeliczeniu na liczbę uruchamianych pociągów w dobie i ilość linii do obsłużenia. To by było ciekawe zestawienie.
24/01/2012 18:37 Autor: sosnowiczanin
---.quarto.pl
co wy tu wszyscy o PR-ach piszecie,jak artykuł KS dotyczy
24/01/2012 20:28 Autor: January
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@Gubernator

KŚ tak naprawdę nic nie mają. Pracowników i tzw. biurwy jak na lekarstwo. Ale tak jest przede wszystkim dlatego, że to młoda firma, która ni ma żadnych zaszłości. Taki PR może mógłby całkiem dobrze funkcjonować, gdyby zbudować go na nowo. I okazałoby się, że nie potrzeba wcale tylu pracowników... A działając od początku świata ma się pracowników na zasadzie dziedziczenia. I zawsze będą w stanie udowodnić swoja przydatność i niezbędność w firmie ...
24/01/2012 21:11
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
Gubernator Kalifornii
@Sosnowiczanin,
Ano dlatego, że w artykule teza czytelnika została od razu obalona przez Warzechę.
Sprawa pomiędzy KŚ i PR jest znacznie bardziej ciekawa.
24/01/2012 21:41 Autor: flaszka na stół
---.play-internet.pl
@January: i po co to mydlenie oczu? KŚ mają chyba najwięcej biurwy spośród wszystkich spółek samorządowych, tj. KŚ, KD i KW (KM pomijam, bo jego powstanie nastąpiło w innych czasach i innych uwarunkowaniach). KŚ mają trzech członków zarządu (dla porównania - KD tylko jednego), a biura KŚ są już dawno obsadzone przez związkowych aparatczyków spod kurateli pewnej śląskiej posłanki. Tylko nikt tego nie widzi, bo to nie jest politycznie poprawne. W zasadzie spora część dyrektorskiej braci w KŚ to beton z PR przejęty wprost z Śląskiego ZPR. Dlatego właśnie KŚiom nie wróżę świetlanej przyszłości - za parę lat wyjdzie, jak wygląda kolej na Dolnym Śląsku, w okolicach Torunia, na Pomorzu etc. i jak na Śląsku. Obstawiam falszkę, że na Śląsku będzie w szarym ogonie.
24/01/2012 21:57 Autor: wąsaty związkowiec
---.play-internet.pl
Czy ktoś wie, jak z honorowaniem kolejarskich sieciówek w KŚaich? Podobno do końca stycznia, a wie ktoś, co dalej?
25/01/2012 08:39 Autor: Piotr.
---.kaniup.agh.edu.pl
@Gubernator Kalifornii: mnie ta mała róznica kosztów pockm między KŚ i PR też zdziwiła. Wynika z tego że KŚ mają:
a) potężne koszty stałe (przyjaciele i znajomi króliczka) - czyli firma dla "swojaków" Marszałka,
b) bardzo małe przychody ze sprzedaży biletów.
25/01/2012 08:44 Autor: przyjaciel z piętra niżej
---.play-internet.pl
Aaaaaa to już rozumiem, dlaczego pół uteku latało jak kot z pęcherzem, szukając wszędzie jakiejś notatki... MTBiGM pozdrawia ;-)
26/01/2012 18:06 Autor: a fuj.
---.adsl.inetia.pl
"ja stronniczy? Jestem obiektywny, jak - nie przymierzając - Rynek Kolejowy "

No naprawdę dobry żart.
Przedni...

Wiesz, facet, śmierdzisz już na conajmniej pięćset kilometrów.
Weź coś z tym zrób - bo ten smród już jest nie do zniesienia.....
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Zderzenie czołowe SKM i KM w Warszawie - zdjęcia

    Zderzenie czołowe SKM i KM w...

  • Premier jedzie pociągiem z Poznania do Wrocławia - fotorelacja

    Premier jedzie pociągiem z...

  • Ulica Puszkina po remoncie torowisk

    Ulica Puszkina po remoncie...

  • Poznań: Remont ul. 27 Grudnia na finiszu

    Poznań: Remont ul. 27 Grudnia...

  • Poznań Główny na kilkanaście dni przed otwarciem

    Poznań Główny na kilkanaście...

  • Warszawa Wschodnia jak nowa. Niebawem otwarcie

    Warszawa Wschodnia jak nowa....

 
 
Newsletter
by