rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Pasażer
Data dodania: 2012-01-22 09:32:02
(źródło: kf, Rynek Kolejowy)
A A A drukuj
Czy do Opoczna powrócą pociągi pasażerskie?

Przewozy Regionalne rozstrzygnęły przetarg na obsługę kolejowej komunikacji zastępczej z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna. Tymczasem łódzki Urząd Marszałkowski twierdzi, że możliwy jest powrót pociągów na tej linii – ale dopiero gdy PR zakupią szynobusy.

 Fot. kf Fot. kf
Przyporządkowane tagi:

Łódzki Zakład Przewozów Regionalnych wybrał najkorzystniejszą ofertę w przetargu na obsługę kolejowej komunikacji zastępczej na 35-kilometrowej trasie z Tomaszowa Mazowieckiego do Opoczna. Od początku lutego do końca lipca linię obsłużą autobusy z tomaszowskiego PKS. Przedsiębiorstwo zaproponowało stawkę 2,55 zł za kilometr. Jedynym kryterium wyboru zwycięzcy była zaoferowana cena.

Kolejowa komunikacja autobusowa Tomaszów – Opoczno została uruchomiona 1 sierpnia 2009 roku w miejsce międzywojewódzkich połączeń kolejowych z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej przez Opoczno i Końskie. Po dwóch i pół roku jej funkcjonowania zapytaliśmy Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, czy przewidywany jest powrót pociągów na tę trasę.

– Województwo Łódzkie widzi potrzebę organizowania kolejowych przewozów pasażerskich na tej linii – usłyszeliśmy od Macieja Łaskiego z Wydziału Informacji i Komunikacji Społecznej UMWŁ. – Jednak przewoźnik kolejowy obecnie nie dysponuje środkami trakcyjnymi, które mogą obsługiwać niezelektryfikowany odcinek trasy. Spółka Przewozy Regionalne planuje zakup spalinowych autobusów szynowych i wówczas dotychczasowa Kolejowa Komunikacja Autobusowa zostanie zastąpiona autobusami szynowymi.

Czy planowana reaktywacja objęłaby także szlak z Opoczna do Skarżyska-Kamiennej? – Województwo Świętokrzyskie nie wyraziło dotychczas woli organizowania kolejowych przewozów pasażerskich na tym odcinku – usłyszeliśmy w UMWŁ.
 

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
5
Komentarze:
22/01/2012 10:18
---.xdsl.centertel.pl
Avatar
fastcracker
na razie trzeba wyremontować tory
22/01/2012 10:24 Autor:
---.97.198.165
najlepiej wybudować KDP ...
22/01/2012 11:17
---.adsl.inetia.pl
Avatar
Robert Wyszyński
Beznickowy

A PO CO jakieś głupie KDP?

Drugie tyle autosradek i esek za 140 mld zł wybudować i - WZOREM ŁÓDZKIEGO oraz MAŁOPOLSKIEGO - wpuścić wszędzie busy: te dalekobieżne także, bo po to się buduje drogie dwupasmowe drogie, aby busy płaciły akcyzy paliwowe, podatki i opłaty "automatyczne".

To jest jakaś droga... "kolejowa" (lubią ją kolejarze i niektórzy Mikole).
22/01/2012 11:23 Autor: Grzegorz 2
---.12.206.96
Tory sa remontowane od strony Skarzyska. Doszli juz do Soltykowa.
22/01/2012 12:08 Autor: Maciek z Lublina
---.dynamic.chello.pl
Grzegorz 2 , miła niespodzianka. Tyle czasu tutaj mówimy o reaktywacji szlaku : Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna przez Opoczno ... Jak widać kropla drąży skałę. Teraz czekamy na kolejne kroki w tym kierunku.
22/01/2012 12:52 Autor: Ninja Stefan
---.tktelekom.pl
\"ale dopiero gdy PR zakupią szynobusy\" - no jak zwykle, czekam na szynobus relacji Przemyśl-Szczecin!.
22/01/2012 13:18 Autor:
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
niech coś drgnie w tym temacie!!!!!!!
22/01/2012 13:42
---.adsl.inetia.pl
Avatar
Arrivederci
No cóż - najlepiej zwalić na świętokrzyskie, dla nich ta linia jest marginalna. Połączenia Skarżysko - Tomaszów obsługiwane były przez ZPP Radom a potem przez ZPR Kielce. Tabor to SM/SP/SU42 i do tego bipy oraz bonanzy. Bipy zostały dorżnięte przez KM i zezłomowane, a bonanzy profilaktycznie pocięto, zapewne wszystkie. To UMWŁ powinien pomyśleć - potrzebna jest pełna relacja Łódź - Tomaszów - Opoczno i potem ewentualnie dalej, a nie takie cudowanie. 20 lat temu jak brakowało pomysłu na połączenie Łódź - Skarżysko to jeździły przyspieszone kible Łódź - Tomaszów, skomunikowane w Tomaszowie z pociągiem do Skarżyska. Potem w Tomaszowie zmieniano lokomotywę na skarżyską ET22 lub EU07 i skład się toczył do Łodzi (była też para Sk-ko - Koluszki). Nad tymi połączeniami wpierw pracowano wygaszając popyt, a dobiło usamorządowienie. Zamiast pudrować kible, UMWŁ mógłby kupić w końcu jakieś dwuczłonowe SA13x czy używane DH lub pomyśleć na drutem do Opoczna. A co przeszkadza puścić jakąś SU42 z 1-2 bohunami w relacji Łódź - Opoczno, od Widzewa do Tomaszowa bez zatrzymania?
Ale czego wymagać od łódzkich wrogów komunikacji szynowej: rozwalono jedną z najlepszych sieci tramwajowych, poległy linie do Rzgowa i Tuszyna (dzięki temu latami stało się tam w koreczkach), podobnie do Aleksandrowa. Teraz kombinują jak koń pod górę jak uwalić Ozorków i Lutomiersk. O zaoranych tramwajach w samej Łodzi nie wspomnę - autobusy pękają w szwach.... Po zajeżdżeniu linii kolejowej do Łowicza w końcu po latach wyremontowano, zamiast zrobić to przed remontem Łódź - Koluszki - Warszawa... Ludzie latami jeździli po 3-4 godziny do Warszawy dzięki temu... ale kogo obchodzą pasażerowie... Zaraz zamkną do Kutna... Błądzić jest rzeczą łódzką...
Dojazdy na konwenty marszałków powinny być obowiązkowo pociągami. Wtedy może zobaczy jeden z drugim o co tam chodzi... A w ramach korepetycji każdy marszałek powinien kupić np. słowacką cegłę.
22/01/2012 14:22 Autor: p_st
---.switch.pl
Problemem polskiej dyplomacji jak mi się wydawało jest brak ludzi potrafiących z uśmiechem na twarzy i bez obrażania kogokolwiek pokazać "takiego wała" . A tu patrzcie: prawdziwe talenty są w łódzkim urzędzie marszałkowskim, jak zgrabnie powiedzieli, coby się od nich odczepić.
22/01/2012 16:41 Autor: Krzysztof Kuś
---.181.166.35.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Małgorzata Kuczewska-Łaska. Prezes Przewozów Busów. :)

Pani prezes - Pani szefuje spółce kolejowej, a nie spółce autobusowej, przypominam, bo chyba Pani tego jeszcze nie wie. To zdanie dedykuję też marszałkom, którzy tolerują podobne rzeczy.

Do jasnej anielki - współpracujcie tam w PR-ach z PKS-ami na zasadzie budowania wspólnych ofert i integrowania rozkładów jazdy, ułatwiania przesiadek, wspólnych relacji, a nie uwalajcie lokalne pociągi na rzecz KKA. Rębilas już tak Wam w głowach pomieszał, że poza busami świata nie widzicie? Gdzie jest UTK?

Przykład dam. Szanowna centralo PR. Czego takiego potrzeba, abyście wpadli na pomysł, że można dogadać się z PKS-em Żywiec i w Jeleśni zrobić przesiadki z pociągu (interREGIO "Giewont") do autobusu jadącego do Korbielowa i Koszarawy i potem tak samo w przypadku kursu powrotnego "Giewonta" - autobusy z Korbielowa i Koszarawy zintegrowane z pociągiem. Wspólna taryfa oczywiście! Czy to naprawdę jest tak trudne i niemożliwe do wykonania? Zresztą nie tylko PR-y mają z tym problem, inni przewoźnicy też. Dlaczego Koleje Śląskie jeszcze nie porozumiały się z PKS-em Cieszyn, czy z Wispolem lub Transkomem Skoczów i nie zaproponowały takich łączonych relacji kolejowo-autobusowych? Na co czekać? Czy to w Polsce naprawdę jest nie do zrobienia?
22/01/2012 16:45 Autor: Krzysztof Kuś
---.181.166.35.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Busowych - tak chciałem napisać. :)
22/01/2012 17:11 Autor: bozia
---.range86-133.btcentralplus.com
Było by miło... Jest to ostatnia trasa w woj. łódzkim, która potrzebuje powrotu pociągów.
22/01/2012 17:41 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
Współpraca z PKS Żywiec?
Tego nigdy nie było.
Kiedyś zawsze w żywcu czekałem godzinę na autobus do Korbielowa.
Teraz jest nieco lepiej bo busy lubią jechac po przyjeździe pociągu a nie przed jak to preferował wspomniany PKS....
22/01/2012 18:06 Autor: fotolokomotyw
---.adsl.inetia.pl
Jestem z Końskich i bardzo się cieszę, że wreszcie coś się zaczyna dziać w tej sprawie. Uważam, że pociągi na trasie Skarżysko - Tomaszów i dalej Łódź są bardzo potrzebne. Dużo ludzi dojeżdża z Końskich do Opoczna i dalej, również w drugą stronę do Stąporkowa i dalej do Skarżyska.
Autobusy PKS-u można powiedzieć, że tu nie funkcjonują. Więc konkurencji dużej nie ma.
Ale odpowiedzmy sobie na proste pytanie: dlaczego zlikwidowali tu pociągi? Bo za mało ludzi jeździło, pytanie nr 2: dlaczego?
Otóż drodzy czytelnicy jak zwykły człowiek miał jeździć codziennie takimi śmierdzącymi wagonami do pracy jak tu jeździły, to normalne, że wolał chodzić pieszo z Końskich do Opoczna. Może dla jakiegoś mikola jak np. ja to atrakcja, ale jak ktoś nie czuje klimatu i go o nie interesuje to nie ma co się dziwić, że ludzie nie jeździli. Więc po prostu przewoźnik sam sobie wykopał dołek i do niego wpadł.
Uważam, że jeśli województwa by się dogadały i puścili by tu jakąś parkę czystych i estetycznych szynobusików to z pasażerami nie było by problemu. Szlakowa w tej chwili wynosi z tego co wiem 80km/h i trwają pracę, by zwiększyć ją do 100km/h.
Więc apeluję: DROGIE WOJEWÓDZTWA, DOGADAJCIE SIĘ I PUSZCZAJCIE POCIĄGI!
22/01/2012 18:18 Autor: bozia
---.range86-133.btcentralplus.com
PRy chcą wypożyczyć szynobusy... To czemu, choć dwóch sztuk nie można przeznaczyć na tą linię? Przecież już nawet jedna sztuka, była by zbawieniem...
22/01/2012 18:22 Autor: Goral/PR-fan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Ninja Stefan

"(...) no jak zwykle, czekam na szynobus relacji Przemyśl-Szczecin!."

Byłbym pierwszym pasażerem takiej relacji! Toż to by było lepsze od "Bursztyna" i "Bolka" razem wziętych :DDD
22/01/2012 20:07
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
Gubernator Kalifornii
Dużo bardziej potrzebne w Opocznie jest wybudowanie tam peronów. Przez Opoczno (miasto 22 000 mieszk., a cała gmina 35 000 mieszk.) biegnie CMK bez postoju. Uważam, że zatrzymywanie się w Opocznie pociągów pasażerskich na CMK jest dużo bardziej zasadne, niż na Włoszczowie Północ. Pociągi zresztą już tam jeżdżą i jeździć będą, więc nic im się nie stanie, jak co poniektóre składy będą się tam zatrzymywać. Nie trzeba nikogo zmuszać do tworzenia pociągów na słabej relacji Tomaszów-Skarżysko. Relacja na Warszawę nie miałaby sobie równych! 110 km do Wawy bezkonkurencyjnie wygrywają pociągi nawet nad własnym samochodem. Ludzie nie tylko z gminy Opoczno by korzystali. Sąsiednie gminy na pewno też byłyby zainteresowane. Przecież Warszawa to naturalny magnes potoków! Mieszkańcy tego regionu nie mają lepszej kolejowej alternatywy. Wszędzie jedzie się na około z przesiadką zdecydowanie dłużej niż busem.
Opoczno na CMK, to po prostu byłby sukces!
Zresztą spójrzcie na sieć szybkich połączeń w Niemczech, czy Francji. Nie trzeba długo szukać. To naprawdę ma sens!
22/01/2012 20:23 Autor: AdamH
---.play-internet.pl
Linia nr 25 z Łodzi do Opoczna jest jednym (chyba najbardziej realnym) z wariantów połączenia Łodzi z CMK i według mnie nie można odkładać tego zadania na "do Ygreka".
22/01/2012 21:23 Autor: Marcin_1
---.dynamic.chello.pl
@ Gurbernator Kaliforni - absolutnie popieram przystanek CMK w Opocznie, zwłaszcza że to nie są realtywnie duże koszty. Ale moderna linii Łódź - Skarżysko - Sandomierz jest również potrzebna!
22/01/2012 21:44
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
scorpio
Qsiu, wystarczy ten odcinek włączyć do ŁKA, a obsługę odcinka Drzewica-Tomaszów przekazać KM. W ramach ŁKA należy zakupić jakieś używki, najlepiej dopuszczone w kraju, czyli VT, DH czy MRD. Mogłyby kursować w relacji Łódź Kaliska-Koluszki-Tomaszów-Końskie. Dzięki temu zyskaliby mieszkańcy również Końskich (wygodny dojazd do Warszawy przez skomunikowanie w Koluszkach). Dlaczego mówię o oddaniu Drzewicy? Bo te śmieszne dwie parki pociągów to nie jest oferta, jaką można by przyciągnąć pasażera. Do tego PWDC na odcinku Tomaszów-Opoczno, dobry rozkład i ludzie sami przyjdą, jak w Lubelskim (powoli się przyzwyczajają do kolei). Nie narzekaj tak bardzo na Łaską, gdyż to tak naprawdę Świętokrzyskie pokazuje fucka. Można ewentualnie zdjąć z Chojnic jakiegoś Wadlopera (na początek SN82) ale kursują one na linii do Szczecinka. Chyba, że UMWŁ odkupi "po cenie złomu" VT, których KM się pozbywają.
22/01/2012 22:49
---.warszawa.vectranet.pl
Avatar
krzysztof rytel
"Spółka Przewozy Regionalne planuje zakup spalinowych autobusów szynowych i wówczas dotychczasowa Kolejowa Komunikacja Autobusowa zostanie zastąpiona autobusami szynowymi."

No tak, może i planuje, ale nie planuje ich dać ani do łódzkiego, ani do świętokrzyskiego (była na RK rozpiska ile ma trafić do poszczególnych zakładów).
A poza tym z tego co słyszałem to w tym przetargu podobno znowu nikt nie złożył ofert.
23/01/2012 07:57
---.play-internet.pl
Avatar
rangerek
@krzysztof rytel - to może kupią LINTy z wolnej ręki :-P
23/01/2012 08:48 Autor: KDP Tylko do Łodzi
---.dynamic.chello.pl
Ale dla Łodzi najbardziej potrzebna jest KDP niż jakieś tam linie kolejowe które nikomu nie służą, po za pasażerom . Ja się dziwię, jak budowali CMK że nikt w Łodzi nie darł się żeby CMK puścić przez Łódź
23/01/2012 09:55 Autor: AdamH
---.play-internet.pl
Przepraszam, ale czegoś chyba nie rozumiem. Komu poza pasażerom ma służyć KDP skoro w ten sposób umniejszasz znaczenie pozostałych linii? Czyżby nasze KDP (w domyśle rozumiem: Ygrek) było przeznaczone do ruchu mieszanego? Na razie nie spotkałem się wręcz z jakimikolwiek planami prowadzenia po nim nawet ruchu pasażerskiego z prędkościami rzędu 200 km/h.

Tak swoją drogą, to linia 25 z Łodzi do Opoczna zmodernizowana do 200 km/h może stać się pierwszą łódzką linią KDP w rozumieniu TSI na, równie ważnym co zachodni, kierunku południowym. Biorąc pod uwagę, że CMK była budowana tak naprawdę od samego początku jako LDP, takie działanie prezentuje niemieckie podejście do KDP i kolei w ogóle. Jest ono według mnie dużo bardziej właściwe dla Polski, niż obowiązujący u nas na razie model francuski.
23/01/2012 11:05 Autor: d333
---.181.92.25.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
@ scorpo - nawiedzenie i indolencja w każdym temacie - tak samo w każdym poście pod innymi art.
23/01/2012 11:27
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
scorpio
Indolencja, powiada pan? :-) To ciekawe, że pan, pisząc tego paszkwila nie umie poprawnie wypowiedzieć i napisać mojego pseudonimu. :-)
23/01/2012 14:16 Autor: Tambylec
---.net.pulawy.pl
Kiedyś padł pomysł uruchomienia pociągów z Kielc do Warszawy przez CMK. W tej koncepcji uniknięto zmiany kierunku jazdy i radykalnegp wydłużenia czasu przejazdu poprzez wybudowanie łącznicy Włoszczowa - Włoszczowa Płn. Mimo to efekt w czasie pokonania odległości z Kielc do Warszawy przez CMK będzie żałosny. Mniej żałosna wydaje się koncepcja łącznicy Opoczno - Opoczno Płd i uruchomienie połączenia z Opoczna do Warszawy przez Idzikowice (CMK). Oczywiście stacja Opoczno i łącznica muszą być zelektryfikowane.
23/01/2012 14:46 Autor: AdamH
---.play-internet.pl
@Tambylec: Ta łącznica Opoczno-Opoczno Płd nie trzyma się trochę kupy. Przecież jadąc w ten sposób trzeba właśnie zmienić kierunek na Opocznie Płd. Stacja ta znajduje się na południe od przecięcia CMK z linią 25. Lepszym rozwiązaniem byłoby zbudowanie peronów przy torach dodatkowych stacji Opoczno Płd i obsługa połączenia Opoczno-Warszawa czymś w stylu niemieckiego Allersberg Express znanego z linii NBS Nurnberg-Ingolstadt. Osiągnięcie prędkości 160 km/h dla pociągu typu RegioExpress nie jest dzisiaj w Europie niczym szczególnym.
23/01/2012 14:55 Autor: AdamH
---.play-internet.pl
@Tambylec: Jeśli chodzi natomiast o elektryfikację stacji Opoczno, to nie wyobrażam sobie, żeby elektryfikację linii 25 zakończono na podg. Słomianka, gdzie według studiów ma się odgałęziać łącznica na Opoczno Płd. Remont linii do samej stacji Opoczno i elektryfikacja tego odcinka miałyby przecież duże znaczenie dla ruchu regio, o którym jest powyższy artykuł. Szczególnie w obliczu uzyskania bardzo atrakcyjnego czasu przejazdu na pozostałym odcinku linii z Łodzi.
23/01/2012 18:17
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
scorpio
@Adam H

Budowa łącznicy Opoczno Południe-Opoczno ma sens choćby jako alternatywa dla połączeń TLK w kierunku Katowic, gdyż po rewitalizacji 25 do parametru 120 km/h i jej elektryfikacji można by osiągnąć niezłe czasy przejazdu w porównaniu do pierwotnej trasy przez Olkusz. Poza tym wtedy skorzystaliby mieszkańcy właśnie Opoczna, Końskich i Skarżysko-Milicy (bezpośrednie połącczenie z Warszawą). Przy budowie łącznicy podg. Słomianka-Opoczno Płd skorzystają przede wszystkim przewoźnicy, gdyż pociągi pasażerskie będą omijać trasę okrężną przez Idzikowice (pod warunkiem elektryfikacji i modernizacji - do 160 km/h 25-ki od Żakowic Południowych)
23/01/2012 20:38 Autor: niedasizm rządzi PR
---.is.net.pl
@Arrivederci, miałeś na myśli chyba czeską cegłę?? bo słowacka z roku na rok coraz chudsza :(
23/01/2012 22:30 Autor: AdamH
---.play-internet.pl
@scorpio: Łącznica Opoczno-Opoczno Płd jest alternatywą dla TLK skąd do Katowic? Jeżdżenie ze Skarżyska do Warszawy przez Opoczno jest pomysłem co najmniej dziwnym w obliczu planów modernizacji linii nr 8 między Radomiem a Warszawą. Z Radomia do Skarżyska jest już tylko (albo aż) 40 km, natomiast ze Skarżyska do Opoczna 60 km. Naciski na modernizację odcinka Skarżysko-Radom nasilą się pewnie od momentu, gdy pełną funkcjonalność nabierze połączenie Rzeszów/Przemyśl - Tarnobrzeg/Stalowa Wola - Ostrowiec - Skarżysko. Przecież według założeń na tej linii ma stać połączenie całego Podkarpacia z Warszawą i północą kraju. Na linii tej ciąży też kolejne, ponaddwustutysięczne miasto - Kielce. Co do niego, to spotkałem się z koncepcją skomunikowania z północą przez CMK za pośrednictwem zmodernizowanego fragmentu linii 25 od okolic Końskich do Opoczna i nowej linii do Kielc. W rejonie Opoczna działanie to wymagałoby jednak raczej budowy łącznicy z Opoczna w kierunku północnym żeby uniknąć konieczności zmiany kierunku na Opocznie Płd. Na tą chwilę Końskie i jego powiat (83000 ludzi) mogłoby uzyskać połączenie z Warszawą (północą) i Śląskiem (południem) przez połączenie pociągiem regio np. Skarżyska i Opoczna Płd i w tym miejscu widzę rolę łącznicy Opoczno-Opoczno Płd, aby możliwe było zorganizowanie wygodnych przesiadek na pociągi poruszające się po CMK. Bardzo dobre połączenie Opoczna z Warszawą stanowiłoby rozwiązanie opisane już wyżej. Jeśli natomiast chodzi o połączenie Skarżyska i Kielc ze Śląskiem, to pamiętajmy o istnieniu linii 61 między Kielcami a Włoszczową i dalej łącznicą do posterunku Knapówka na CMK. Jeździ tak nawet w tej chwili pociąg Lublin-Radom-Kielce-Włoszczowa-(CMK)-Zawiercie-Sosnowiec-Kat
owice-Wrocław. Ponieważ rewitalizacja protezy Koniecpolskiej raczej na pewno czeka nas w najbliższej przyszłości, to sens rewitalizacji/modernizacji odcinka Żelisławice-Kielce mógłby zostać poparty również dodatkowym potokiem na trasie Wrocław-Opole-Częstochowa-Koniecpol-Kielce-Radom-Lublin.
23/01/2012 22:51 Autor: AdamH
---.play-internet.pl
@scorpio: Nie rozumiem też tego zdania, że z budowy łącznicy Opoczno Płd-Słomianka i modernizacji linii 25 do Łodzi mają skorzystać tylko przewoźnicy. Skrócenie trasy Opoczno-Tomaszów i przyspieszenie przejazdu o, grubo licząc, ponad 30 minut tylko na tym odcinku, daje wymierne korzyści ekonomiczne dla pasażerów w relacjach Kraków/Śląsk-Łódź. Jedyna stacja, którą się w tym połączeniu pomija, to Dęba Opoczyńska, która raczej nie ma wielkiego znaczenia dla ruchu intercity.
24/01/2012 12:38
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
scorpio
@Adam H
Dlaczego mówiłem o TLK do Katowic. Ano chociażby dlatego, żeby nie puszczać wszystkiego 8ką, zwłaszcza że tunel w Tunelu jest wąskim gardłem, gdyż odcinkiem Tunel-Kozłów śmigają także EIC do Krakowa, co w przypadku pseudo moderny linii nr 8 (wycinanie stacji) jest ryzykowne. Myślałem raczej o skierowaniu części TLK z Warszawy bądź Lublina (TLK Sztygar) zmodernizowaną 25 przez Końskie, Opoczno (po modernie i elektryfikacji - parametr 130 km/h jest osiągalny) i dalej łącznicą na Opoczno Południe (można wtedy osiągnąć znacznie lepszy czas przejazdu np przy lokomotywie EP08 - większa prędkość do 140 km/h na CMK).

Dlaczego też powtarzam, że na łącznicy Słomianka-Opoczno Południe zyskają tylko przewoźnicy? Ponieważ nie będzie żadnych postojów pociągów na stacjach pośrednich, poza tym należy również przeryć stację w Tomaszowie, aby można było osiągnąć przelot na 140 km/h i wyremontować 25 od Żakowic Południowych na te 160 km/h gdzie się da (lub nawet równoległy odcinek do linii łódzkiej na 120 km/h - obecnie jest 60 km/h)
24/01/2012 13:33 Autor: Goral/PR-fan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ Gubernator Kalifornii

Opoczno Płd. na wzór Włoszczowej Płn.? Popieram jak najbardziej :) Jeżdżące tamtędy iR-y miałyby na pewno paru klientów więcej. Zresztą i w samym Gosiewie całkiem sporo (jak na wielkość miasta) ludzi wsiada i wysiada, szczególnie w piątkowo-niedzielnym szczycie. Więc i Opoczno miałoby sens.
24/01/2012 15:04 Autor: AdamH
---.play-internet.pl
@scorpio: To jest Twoje zdanie i ja je oczywiście szanuje. Moje jest inne i też staram się je wyrazić. Jeśli chodzi o samo Opoczno, to połączenie go z Warszawą (północą), Łodzią (zachodem) i Śląskiem/Krakowem (południem) elegancko załatwia nam przystanek na CMK. Natomiast prowadzenie pociągów od Radomia w kierunku Śląska przez Opoczno pozbawia nas obsługi Kielc, które są w stanie wygenerować dużo większy potok pasażerski niż Końskie, bo są 6,5 raza większe. Jest też możliwość jazdy z Radomia prosto na CMK do stacji Idzikowice, tylko wtedy omijamy nawet Skarżysko. Według mojej propozycji jazdy z Kielc na Śląsk przez Włoszczową-CMK nie ma problemu zbyt małej przepustowości tunelu w Tunelu, ponieważ pociągi jadą prosto w Psarach do Zawiercia. Natomiast prowadzenie pociągów z Radomia do Krakowa przez Opoczno-CMK (pomijając, że jest to trochę naokoło) i tak powoduje zwiększenie ruchu przez Tunel.

Przepustowość samej stacji Tunel w kierunku Krakowa ma być zwiększona w niedalekiej przyszłości przez przebudowę jej tak, żeby kierunek Kozłów-Miechów był zasadniczym. Jeśli chodzi o likwidację stacji i przystanków między Starzynami a Kozłowem, to nie bardzo ją rozumiem. Powinien pozostać przynajmniej przystanek Szczekociny i mógłby posiadać formę przystanku na linii dużej prędkości, z peronami przy torach dodatkowych, umożliwiający wyprzedzanie. Linia 64 jako przedłużenie CMK dąży według mnie właśnie do formy LDP. Do pełni szczęścia brakuje tylko bezkolizyjnego połączenia z CMK w Psarach o parametrach geometrycznych i rozjazdach umożliwiających jazdę co najmniej 160 km/h. Jeśli chodzi natomiast o ruch regio na tej linii, to pojawił się "przypadkiem", po ostatniej reaktywacji i relektryfikacji odcinka Starzyny-Koniecpol, nowy potencjalny kierunek w kierunku Częstochowy i likwidacja przystanków osobowych nie bardzo do tego pasuje.

Jeśli chodzi o sprawę łącznicy Opoczno Płd-Słomianka, to ja dalej twierdzę, że zysk dla pasażerów byłby duży. Przewoźnicy oszczędzają na energii elektrycznej i dostępie do torów, to prawda, ale pasażerowie też zyskują, bo przecież wielu może mieć tańszy bilet z racji krótszej trasy, a zyski czasu są niebagatelne. Skrócenie czasu przejazdu np. z Krakowa do Łodzi na samym odcinku Opoczno-Tomaszów to 15% obecnego czasu (około 30 minut skrócenia na 210 minut dla najszybszego pociągu). Kolejne ponad 15 minut można urwać po modernizacji odcinka Tomaszów-Łódź, zakładając średnią prędkość na tym odcinku tylko 100 km/h. Tyle czasy. Jeśli chodzi o zatrzymania na stacjach, to pociągi kategorii EIC i tak nie zatrzymają się w Tomaszowie. Potencjalne IC, TLK i IR ominą tylko Dębę Opoczyńską, która nie będzie w stanie wygenerować potoków zdolnych przeważyć szalę zysków ze skrócenia czasu przejazdu. A pociągi regio nie tracą nic, bo większość przystanków między Łodzią a Opocznem według studium zostaje, a zyskują wręcz to, że można prowadzić pod drutem składy w na odcinku Tomaszów-Opoczno. Zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że linia 25 między Opocznem a Łodzią dąży do podobnego charakteru, jak 64 między Starzynami a Kozłowem. W związku z tym połączenie jej z CMK w rejonie Opoczna powinno być również bezkolizyjne o wysokich parametrach użytkowych.


@Goral/PR-fan: Przykład stacji Allersberg, Kinding, Limburg-Sud i Montabaur na niemieckich LDP, po których jeździ się 300 km/h mówi sam za siebie.
24/01/2012 15:34
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
scorpio
@Adam H

Ale ja nie mówiłem o puszczaniu wszystkiego przez Końskie ale kilku TLK/IR, po remoncie 25ki. Poza tym przy założeniu budowy łącznicy Idzikowice-Opoczno można założyć też zmianę trasy np TLK San, który mógłby śmigać do Idzikowic, po czym zjeżdżać do Opoczna, Końskich i dalej Skarżyska (przy założeniu remontu do parametru 130 km/h i elektryfikacji). Wtedy możliwa jest urwanie nieco w przypadku jazdy do Katowic (Sztygar) oraz Warszawy i Przemyśla (San), omijając Kielce. Kielce mogą wygenerować dodatkowe potoki pasażerskie w pociągach do Wrocławia (proteza koniecpolska).
25/01/2012 08:15 Autor: AdamH
---.play-internet.pl
Ciągnięcie Sana z Radomia do Skarżyska przez Idzikowice-Opoczno 130 km dalej niż jest najkrótszą trasą po to, żeby obsłużyć Opoczno i Końskie jest dla mnie pomysłem dziwnym. Ten pociąg i tak ma jeszcze długą trasę przez Sandomierz i dalej. Wątpię, że zyski z potoków z Końskich i Opoczna byłyby w stanie zrównoważyć tą stratę czasu, nawet przy 130 km/h ze Skarżyska do Opoczna. Drugie pytanie: na ile taka modernizacja jest realna w momencie, gdy odkłada się w nieskończoność modernizację linii nr 8 między Radomiem a Warszawą? Czy nie lepiej byłoby zrewitalizować zamiast tego dwutorową zelektryfikowaną linię między Kielcami a Włoszczową? W obecnych warunkach trasując tych kilka TLK/IR, o których mówisz, przez Końskie mogłoby się okazać, że nie zostaje nam nic na ósemce. Myślę, że po modernizacji odcinka z Radomia do Kielc, wprowadzenie taktowanego rozkładu jazdy na ósemce i CMK i połączenie Końskich przy pomocy skomunikowanych pociągów regio z Opocznem Płd i Skarżyskiem byłoby dobrym rozwiązaniem. Sam mieszkam w miejscu, gdzie pociągi TLK nie docierają, ale mam blisko do stacji, gdzie jest ich kilkadziesiąt w ciągu dnia i szczerze mówiąc wolałbym mieć równoodstepowy rozkład jazdy pociągów regio do mojego huba niż 3 TLK na dobę jadące w niepasujących mi godzinach.
25/01/2012 11:49
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
scorpio
Trasa między Kielcami i Włoszczową będzie rewitalizowana w ramach RPO i protezy koniecpolskiej. Dlaczego myślałem o 25-ce? Ano dlatego, że 160 km/h będzie na linii nr 8 osiągalne maksymalnie na odcinku do Skarżyska Kamiennej a dalej góra 120 (liczne łuki - może jeszcze kawałek na odcinku Sędziszów-Kozłów).
Poza tym 25ka mogłaby być alternatywą dla 8ki, zwłaszcza że nie przewidziana jest dobudowa 2 toru na odcinku Warka-Radom (tylko rewitalizacja obecnego na 120 km/h)
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Zderzenie czołowe SKM i KM w Warszawie - zdjęcia

    Zderzenie czołowe SKM i KM w...

  • PCC Intermodal oficjalnie inauguruje działalność we Frankfurcie n. Odrą

    PCC Intermodal oficjalnie...

  • Premier Donald Tusk odwiedził dziś przystanek Warszawa Stadion i podpisał się na...

    Premier Donald Tusk odwiedził...

  • Metro: Pierwsza tarcza wgryzła się w ziemię

    Metro: Pierwsza tarcza...

  • Wszystkie lokomotywy Intercity na Euro

    Wszystkie lokomotywy...

  • Testy Flirta dla Czechów na linii E-20

    Testy Flirta dla Czechów na...

 
 
Newsletter
by