rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
Konferencje
Kategoria: Biznes
Data dodania: 2012-01-09 13:46:37
(źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego)
A A A drukuj
Tunel pod Łodzią powstanie

Do końca marca powstanie studium wykonalności tunelu średnicowego pod Łodzią, którym będą jeździć pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, pociągi regionalne i międzygionalne. O planach jego budowy opowiedzieli na konferencji prasowej zorganizowanej w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi Cezary Grabarczyk, wicemarszałek sejmu RP, Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego, Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi oraz Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

 Fot. UMWŁ Fot. UMWŁ
Przyporządkowane tagi:

- Rośnie liczba mieszkańców Łódzkiego, którzy chcą korzystać z kolei. Dziś taki rodzaj transportu wybiera 7,5 proc. z nas. Eksperci szacują, że po 2020 roku, udział ten może wzrosnąć do 23 proc - mówił marszałek Witold Stępień. - Dzieje się tak, ponieważ rośnie mobilność Polaków. W poszukiwaniu rozwojowej pracy zgadzają się przemierzać coraz dłuższe odcinki. Ale chcą to robić szybko i wygodnie - najchętniej podmiejską koleją.

Budowa tunelu, który połączy dworce Fabryczny i Kaliski, umożliwi połączenie sieci kolejowej w województwie łódzkim, a tym samym pozwoli na sprawne funkcjonowanie kolei aglomeracyjnej i przyczyni się do lepszego skomunikowania Łodzi z resztą kraju za pomocą połączeń regionalnych i ponadregionalnych. W 2009 roku zlecono wykonanie Studium Wykonalności dla tunelu z myślą o wspólnym przedsięwzięciu PKP PLK i samorządów.

Właśnie dobiegają końca prace nad studium. Dokument opracowuje hiszpańska firma Sener Ingenieria y Sistemas S.A. Koszt wykonania studium - 3,8 mln zł - pokryli w równych częściach partnerzy projektu: Urząd Marszałkowski w Łodzi, Miasto Łódź i PKP PLK S.A.

I właśnie ci partnerzy widzą zasadność jak najszybszej realizacji drugiego etapu ŁKA dla poprawy funkcjonalności łódzkiego węzła kolejowego. Koszt budowy tunelu średnicowego oszacowany został przez ekspertów przygotowujących studium na ok. 1,4 mld zł. Zadaniem spółki Sener było także wskazanie możliwości finansowania inwestycji. Plan przewiduje wykorzystanie funduszy unijnych i budowę od 2014 do 2016 roku. Jednocześnie, jak wynika ze Studium Wykonalności, kolejne etapy prac nad tunelem mogłyby rozpocząć się wkrótce – ukończenie studium umożliwia rozpoczęcie procedury składania wniosku o unijne dofinansowanie.

- Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że budowa tunelu, to marzenie trudne do spełnienia. Dziś, dzięki zaangażowaniu samorządów województwa i miasta, ten projekt jest bardzo realny - mówił marszałek Cezary Grabarczyk, który zaznaczył, że według optymistycznych założeń budowa tunelu mogłaby się rozpocząć już w przyszłym roku. - Możliwe, że jeszcze w tej perspektywie finansowej pojawią się środki, które pozwolą na dofinansowanie tego projektu z pieniędzy unijnych - mówił. - Jeśli będzie gotowe studium wykonalności, powstanie dobry wniosek o dofinansowanie inwestycji, to jest szansa na pozyskanie środków z Unii. Jeśli nie, będziemy gotowi na jego realizację w przyszłej perspektywie finansowania, czyli po roku 2014. Marszałek Grabarczyk nie wykluczył również, że tunel powstanie na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Łódź była dotąd kojarzona jako miasto, które swoje dworce ma w Koluszkach i Kutnie. Budowa nowego - podziemnego dworca Fabrycznego oraz tunelu średnicowego wyznaczą nowe kierunki rozwoju miasta i regionu - podsumowała prezydent Hanna Zdanowska.
 

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
2
Komentarze:
09/01/2012 14:15 Autor: lysypr
---.toya.net.pl
Tunel dla którego opracowane studium wykonalności jest jako połączenie Łodzi z krajową siecia kolejową (według projektantów) w którym ma i niema istnieć ruch aglomeracyjny. Pod wzgledem wywiązania się z zamówienia Sener poleciał po łebkach. Co z przystankiem w ścisłym centrum Łodzi, co z przepustowością tunelu (ma być 2 torowy)?
09/01/2012 14:41 Autor: królik
---.dynamic.chello.pl
A Pan Szafrański dobrze się czuje w obecności Grabarczyka............! Co Pan na to ? Panie Ministrze Nowak , czy ta spółdzielnia dalej będzie funkcjonować ?
09/01/2012 15:32 Autor: R. W. O.
---.222.99.94
Na jakiej podstawie podejmowane są decyzje inwestycyjne w PKP PLK? Czy dla poszczególnych projektowanych przedsięwzięć wykonywane są rachunki efektywności, których wyniki są porównywane po to aby wybrać najbardziej opłacalne? Przecież w każdym większym mieście jakiś tunel by się przydał ale czy jest normalne aby, przy takim zadłużeniu jak polskie, topić dziś pieniądze w tunelach?
09/01/2012 15:56 Autor: bozia
---.range81-157.btcentralplus.com
No i gitara... Jak się chce to można, i nawet Nowak nie zrobi z siebie takiego debila (chyba...) aby taką inwestycje uwalić. Jak powstanie tunel konwencjonalny, to już nawet nie będzie potrzebny ten KDP.

W końcu, Cezary się w coś zaangażował.
09/01/2012 16:14 Autor: ziom
---.173.2.23.tesatnet.pl
oczywiście ze tunel będzie... za 50 lat. Nie zgadzam sie by moje podatki szły na Łódź!!
09/01/2012 16:21 Autor: Zajebisty wielce bóg
---.opera-mini.net
@lysyr
Tunel będzie czterotorowy, podobnie jak i w Warszawie. Jedna para dla pociągów dalekobieżnych i kwalifikowanych na 160 km/h, a druga para dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych na 100 km/h.
09/01/2012 16:23
---.xdsl.centertel.pl
Avatar
fastcracker
bez tunelu przenoszenie fabrycznego pod ziemię traci sens
09/01/2012 16:39 Autor: bozia
---.range81-157.btcentralplus.com
"oczywiście ze tunel będzie... za 50 lat. Nie zgadzam sie by moje podatki szły na Łódź!!"

Ziewwwwwwwwww... Ci tylko o tych swoich podatkach... Chyba zapomnieli, że Łódź też je płaci. Może wypisać, ile inwestycji idzie/szło z również łódzkich podatników na projekty, nie zawiązane zupełnie z Łodzią?

Na cholerę mi modernizacja E65, czy nadodrzanki? Nie zgadzam się, by to szło z moich podatków! W dodatku jak się dobrze czyta, to się wie że, na tunele Unia miał by przeznaczyć 85%.

09/01/2012 16:40 Autor: Piotr (Tczew)
---.38.108.58.internetia.net.pl
I teraz od razu "za ciosem" jak najkrótszą drogą trzeba zbudować KDP z Łodzi Kaliskiej do Wrocławia i będzie spójna trasa "Rail Baltica" - Warszawa - Łódź - Wrocław - Praga - Monachium - Zurich. Trzy miasta w Polsce - Warszawa, Łódź i Wrocław (z okolicami jak Legnica, Wałbrzych, Jelenia Góra) zapewnią odpowiednie dla tak drogiej inwestycji potoki podróżnych.
Należy postawić na kierunek północ - południe w pierwszej kolejności, a następnie jak starczy środków trzeba "Y " zrobić w Łodzi budując linię (również KDP) z Łodzi do Konina, gdzie ta linia włączy się do linii Warszawa - Poznań.
09/01/2012 16:53 Autor: ERG
---.toya.net.pl
Najbardziej wiarygodna osoba w tym towarzystwie to pan Marszałek Stępień. On mówi i realizuje....natomiast Ci Państwo po bokach tylko mówią.......Zastanawiam się czy udziału w tej konferencji nie przepłaci stanowiskiem Szef PLK.
09/01/2012 16:54 Autor: Chmelcor
---.toya.net.pl
Tunel jest potrzebny - KDP niekoniecznie.
Oczywiscie, zaraz sie odezwa glosy, ze w kazdym miescie tunel by sie przydal, ze jest to nieoplacalne.
Ale Warszawa ma swoj tunel, Wroclaw ma wiadukt w centrum (!) miasta, w Poznaniu, Krakowie i Katowicach dworce sa blisko centrow miast (sa dwuwylotowe). Od razu uprzedze pytania - nie, ani Kaliski, ani Fabryczny nie spelniaja swojej funkcji teraz, gdyz Fabryczny jest slepy, a Kaliski jest mocno ograniczony pod wzgledem relacji ze wschodu (ograniczeniem jest jednotorowka Zgierz-Lowicz).
Tunel bedzie unormowaniem patologicznej sytuacji, jaka istnieje teraz.
Plus, bedzie sluzyl zarowno mieszkancom Lodzi (ŁKA), jak i np. Wroclawianom i Warszawiakom.

Da sie nawet odeprzec powtarzany do znudzenia argument - "caly narod buduje Lodz".
A jak bylo za PRL? Z jakich srodkow powstawala pomorska SKM i dworce w wielu miastach?
Kto budowal CMK, ktore jest wlasciwie takim KDP, z ta roznica, ze juz istnieje?
Dalej moglbym poruszyc kwestie malo zwiazane z koleja, ale nie chce urazac uczuc innych.
09/01/2012 16:58 Autor: 7348
---.182.73.51.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Co tak mało łodziofobów?:)
09/01/2012 17:18 Autor: Krzysztof
---.czeladz.vectranet.pl
Decyzja zapadła, budowa tunelu ruszyła. Dywagacje, czy to jest potrzebne są bezprzedmiotowe. Ne ma co na darmo.strzępić języka.

Warto więc poczytać nieco o specyfice węzła kolejowego w Łodzi, żeby zrozumieć podjętą decyzję.
http://inforail.pl/text.php?id=16435

Albo można też wyobrazić sobie ruch kolejowy w Warszawie bez Centralnego zachowując odpowiednie proporcje.
09/01/2012 17:29 Autor: Przemysław Wojtasik
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Zgadzam się w pełni z podjętą decyzją o budowie. Zobaczymy tylko co z realizacją. Mam nadzieję, że powstanie. Uprości to wiele połączeń i tras dla pociągów dalekobieżnych. Powodzenia dla realizatorów tej wizji !!!
09/01/2012 17:29 Autor: Krzysztof
---.czeladz.vectranet.pl
http://inforail.pl/text.php?from=tag&id=44432

http://inforail.pl/text.php?id=16571
09/01/2012 18:33 Autor: lysypr
---.toya.net.pl
@ Zajebisty wielce bóg
tyle, że osobiście gadałem z ludźmi z Senera i oni tunel przewidują tunel dwu torowy. Jak chcesz to poszukaj w googlasach i sprawdź ich warianty przebiegu. Jednym, ich argumentów za tunelem dwu torowym mogę przytoczyć kilka: koszty, problem z rozwiązaniem węzła torów przy wylocie tunelu (trzy poziomy) i uwaga to, że TUNEL NIE JEST DLA POŁĄCZEŃ AGLOMERACYJNYCH/ REGIONALNYCH TYLKO DO POŁĄCZEŃ DALEKOBIERZNYCH jakkolwiek idiotycznie to nie brzmi. Projektanci studium nie biorą pod uwagę możliwego przeciążenia tunelu przez powstające ŁKA i inne pociągi mają w d..ie, są z Gdańska. Najśmieszniejsze4 w tej sytuacji jest to, że 2 na 3 zamawiających studium wyraźnie podkreślało, że potrzebny jest przystanek w centrum miasta, projektanci proponują przystanek na zadupiu w sąsiedztwie cmentarza, syfiastych ogródków działkowych i supermarketu budowlanego. Co do ilości torów, to tunel ma być według wykonawcy studium wykonany metodą górniczą, i tej szerokości (4 tory) pod centrum miasta grozi problemami z zabudową nad budową (jakby 2 torowy nie groził). Generalnie lipa. Tunel powstanie lub nie, ale jak na dzień dzisiejszy, będzie spełniał tylko 50% tego czego można by oczekiwać po nowych inwestycjach w infrastrukturę.
09/01/2012 19:19
---.warszawa.vectranet.pl
Avatar
krzysztof rytel
"Koszt budowy tunelu średnicowego oszacowany został przez ekspertów przygotowujących studium na ok. 1,4 mld zł. "

Bzdura. Tyle mają kosztować tunele regionalne. Z tunelem KDP to ma być 2,4 mld.
Chyba, że od grudniowych spotkań konsultacyjnych cos się zmieniło i 2 tory poleciały.
09/01/2012 21:10 Autor: Maciek z Lublina
---.dynamic.chello.pl
Łódź jest tak zaniedbanym komunikacyjnie miastem , że jawną niesprawiedliwością wobec tego miasta , byłoby zaniechanie wpuszczania dworca fabrycznego pod ziemię i rezygnacja z budowy wspomnianego tunelu.
Ten tunel to szansa na kolejową normalność w Łodzi. Nie może być tak , aby tylko z jednym dużym miastem , Łódź miała doskonałe połączenie kolejowe , a z resztą Polski - jeśli jakiekolwiek , to kiepskie bądź wręcz katastrofalne. Im szybciej tunel powstanie , tym lepiej.
Co do Gdańska : zastanawia , czemu Łódź nie ma codziennego , bezpośredniego pociągu do Trójmiasta czy Olsztyna. W wypadku Olsztyna , da się jechać cały czas pod drutem , jadąc szlakiem z Torunia na północny wschód.
09/01/2012 21:36
---.tktelekom.pl
Avatar
forest
@Maciek z Lublina: Dobrze patrzyłeś na rozkład? Jesteś pewien, co do Trójmiasta?
09/01/2012 21:41 Autor: kolorowy guziczek
---.182.161.110.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Trudno jest negować przydatność dla mieszkańców Łodzi takiego tunelu dla ruchu aglomeracyjnego oraz rozwoju Miasta na powierzchni, tylko, że nie ma skąd wziąć na to pieniędzy. Propagandówka i zaczarowywanie sytuacji przez Grabarczyka w niczym nie pomoże. Bez KDP, ten projekt nie broni się w badaniach pod środki UE. Wyraznie słychac tą asekurację w wypowiedziach cytowanych. Zatem budżet musiałby dołożyć zamiast Unii ok. 800 mln zł. Wtedy można budować. Czy dołozy?
Teraz to opowiadanie bajek przez Grabarczyka.
09/01/2012 22:01 Autor: Zgierzak
---.skomur.pl
Nie wiem jak Łowicz - Zgierz , ale Zgierz - Kutno jest juz
od dawien dawna przygotowana na położenie drugiego toru -
są to przyczółki na filarach pod drugie przęsło na wiaduktach
i mostach , jak i odpowiednio szersze nasypy , nic tylko położyć
drugi tor, i aż dziw bierze że nikt do tej pory tego nie zrobił .
09/01/2012 22:13 Autor: Xman
---.skomur.pl
Najlepiej jakby PLK położyło najpierw drugi tor ze Zgierza na Kutno a później
zajęło się tym sypiącym się obecnie i jego zaczęło remontować , przy okazji
zlikwidowałbym kilka przejazdów kolejowych na tej trasie , np. taki
w Grotnikach zamiast tego zrobic przepust i droge w wykopie puścić ,
bo tam sporo wypadków bylo , ale takich przejazdów jest więcej .
09/01/2012 22:32 Autor: Xman
---.skomur.pl
Z powodu pogarszającej się infry , przejazd ze Zgierza do Łodzi Kaliskiej oscyluje obecnie w granicach 20minut , z Ozorkowa do Zgierza też conajmniej 20min jak nie wiecej ;-) , śmiem twierdzić że czas przejazdu tego pociągu jest już bardzo bliski oferty tego tramwaju .A PLK nic nie remontuje . Sam przejazd przez stacje Zgierz i Łódź Żabieniec trwa ładne kilka minut , tutejsze drewniane podklady na torach tych stacji juz dawno zgniły , z miesiąca na miesiąc i z rozkladu jazdy na rozklad jest coraz gorzej , bo jedzie sie coraz wolniej ;-) Ja nie wiem jak dalekobieżne tędy kurusją ;-)
09/01/2012 22:39 Autor: jTomek
---.skomur.pl
Powiem tak na Łódz - Kutno spodziewałbym się nie tyle drugiego toru jesli PLK nie ma
pieniędzy na jego budowę , co żeby ta linia jak ma zostać jednotorowa to przynajmniej żeby
była porządnie zmodernizowana na materiale UIC S60 , dawniej różnie to bywalo
ciągłe remonty tej jednotorówki odstraszaly pasażerów i wożenia komunikacją zastępczą
po kilka odcinków na drodze do kutna i opóźnienia po 3h . Żenada .
11/01/2012 02:00 Autor: króliczek
---.adsl.inetia.pl
Mamy dwie koleje:
Kolej Warszawsko-Wiedeńską i Kolej Kaliską, Kolej Warszawsko-Wiedeńska powinna być połaczona tunelem przez Łodź ( Łodź Fabryczna ) z Koleją Kaliską. Są jeszcze dwie linie KDP do tych linii kolejowych Do Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej ( która defakto prowadzi z Warszawy - Księstwo Stołeczne Warszawskie do Sosnowaca Maczki - Księstwo Kazimierzowskie ) jest CMK, natomiast do Kolei Kaliskiej jest planowane KDP Warszawa - Łodź - Kalisz - Wrocław - Drezno

Połaczenie do Pragi jest przez CMK i CMK w Księstwie Kazimierzowskim ( Łazy - Kozioł - Sosnowiec Kazimierz - Sosnowiec Dańdówka - ( brak fragmentu linii ) - Katowice peron 5:-D ).

PS: Sosnowiec i Katowice są w Księstwie Kazimierzowskim ( księstwo między Krajem Nadwiślańskim a Cesarstwem Austrii ( fragmentem graniczy bezpośrednio z Wielkiem Księstwem Krakowskim ) i Królestwem Prus. Książę Księstwa Kazimierzowskiego pieczętuje groby królewskie na Wawelu.

11/01/2012 19:54 Autor: Goku
---.ds.pg.gda.pl
@krzysztof rytel: tunel średnicowy to właśnie tunel regionalny a nie KDP, więc się zgadza.
11/01/2012 22:38 Autor: nn
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Teraz czas na budowę tunelu w Trójmieście. Przynajmniej pod Sopotem.
Może kolejny minister będzie z Torunia, to i tam się doczekamy tuneli.
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Zderzenie czołowe SKM i KM w Warszawie - zdjęcia

    Zderzenie czołowe SKM i KM w...

  • PCC Intermodal oficjalnie inauguruje działalność we Frankfurcie n. Odrą

    PCC Intermodal oficjalnie...

  • Otwarcie linii tramwajowej do Łostowic

    Otwarcie linii tramwajowej do...

  • Wszystkie lokomotywy Intercity na Euro

    Wszystkie lokomotywy...

  • Testy Flirta dla Czechów na linii E-20

    Testy Flirta dla Czechów na...

  • Poznań Główny na kilkanaście dni przed otwarciem

    Poznań Główny na kilkanaście...

 
 
Newsletter
by