Kategoria:
Infrastruktura
Data dodania: 2012-01-02 09:51:54
(źródło: Gazeta Wyborcza/Rynek Kolejowy)
Śląskie: Rusza wielka modernizacja torów tramwajowych
Do końca 2013 roku Tramwaje Śląskie będą prowadziły dużą modernizację torowisk oraz taboru. Łącznie ma być zmodernizowanych 48 km torowisk – informuje „Gazeta Wyborcza”.
Fot. Krzysztof Kuś
Wartość kontraktu to 580 mln zł. netto. Część pieniędzy będzie przeznaczona na remont starego taboru oraz zakup nowych tramwajów. Reszta pójdzie na modernizację torowisk w kilku miastach. Już wiadomo, że w miejscach, gdzie tory biegną w jezdni, nowe torowiska będą miały zastosowane nowoczesną technologię szyny pływającej. Technologia ta pozwoli na ograniczenie hałasu i zmniejszenie wibracji. Tory mają być odporniejsze na zniekształcenia. Jeśli chodzi o wydzielone torowiska, to szyny mają być ułożone na geowłókninie.
Kontrakt zakłada przebudowanie niektórych skrzyżowań, co ułatwi poruszanie się po miastach nie tylko motorniczym, ale i kierowcom.
Najwięcej zmodernizowanych torów będzie w Katowicach (ponad 18 km) i w Sosnowcu(10 km). Również do tych miast ma trafić najwięcej nowych tramwajów. Modernizowane będą także tory w Zabrzu (prawie 4 km), Bytomiu (3,75 km), Chorzowie (3,25 km) oraz w Rudzie Śląskiej (3,2 km).
Modernizacje to dobra wiadomość dla mieszkańców Śląska. W 2009 zlikwidowano tramwaje w Gliwicach. Tamtejszy urząd miasta utrzymuje, że nie ma szansy na przywrócenie komunikacji tramwajowejW czasie remontu jednego ze skrzyżowań przeprowadzono już nawet deomntaż fragmentu torowiska. Pod koniec maja tego toku radny Towarzystwa Przyjaciół Dąbrowy Górniczej złożył wniosek o likwidację tramwajów 21,22 i 28. Tamtejszy urząd miasta uspokoił jednak, że na razie nie ma mowy o likwidacji.
Aby zapoznać się z listą tras do modernizacji, kliknij tutaj.
12
|
Inne artykuły: Infrastruktura
|
Komentarze:
02/01/2012 10:28
Autor: RK
---.esab.net
Już trzy lata słyszę że bedzie remont i co ??? - ano jak zwykle g****. Oby nie kolejny rok obietnic ... - czas na działania.
02/01/2012 11:04
---.128.126.130.static.crowley.pl
Gubernator Kalifornii
Gazeta Wyborcza to naprawdę szmatławiec. Bo jak inaczej skomentować następujące teksty:
"Rusza wielka modernizacja torów tramwajowych "
"Tramwaje Śląskie będą prowadziły dużą modernizację torowisk oraz taboru"
????
To ma być wielkie? To jest niezbędne, bo śląskie tory, to trupy, po których ze względu bezpieczeństwa nie powinno jeździć!!! Skala modernizacji jest zdecydowanie za mała!!!! To nie ma nic wspólnego z wielkością. Znowu przez kilka lat nikt grosza nie wyłoży, na resztę torów!!! Zapomniałem, pewnie będzie niedługo przetarg na odcinek w Katowicach od Ronda Słoneczna do Smiemianowic Śl :):):):) Wtedy Katowice będą miały w całości wymienioną infrastrukturę torową. Pozostałem miasta będą ciągle miały jedno wielkie g****...
Normalnie sam się w ten weekend wybiorę i prześlę zdjęcia torowisk, które nie będą naprawiane przez najbliższe lata. Pokażę Wam, i wyśle je ze skargą do KZKGOP, TŚ, UM w Zabrzu, UMWŚ.
jeszcze jedno najważniejsze, o czym RK nie raczył wspomnieć: "Najbardziej na projekcie skorzystają Katowice (18,42 km) i Sosnowiec (10,1 km), zresztą to właśnie te dwa miasta ma łączyć w przyszłości trasa szybkiego tramwaju, do tych miast trafi też zapewne najwięcej nowych tramwajów, które będą dzielone według udziałów w Tramwajach Śląskich.
CYTAT: "zresztą to właśnie te dwa miasta ma łączyć w przyszłości trasa szybkiego tramwaju, do tych miast trafi też zapewne najwięcej nowych tramwajów, które będą dzielone według udziałów w Tramwajach Śląskich."
CYTAT: Dzięki dobudowie drugiego toru na linii nr 15 (od ul. Sobieskiego do granicy z Katowicami) i modernizacji trasy z centrum do Zagórza, linia Katowice - Sosnowiec stanie się w przyszłości tzw. szybką linią tramwajową.
CZY W TYM MEGA PORĄBANYM REGIONIE KTOKOLWIEK MYŚLI??????????
Po jasną cholerę budować szybki tramwaj na linii Katowice - Sosnowiec, skoro obok planowanego ciągu tego szybkiego tramwaju jest już linia kolejowa, po które śmigają Koleje Śląskie!!!!!?????
Przecież powinno się zrobić optymalizacje przewozów, integrację komunikacyjną, a nie tworzyć kompletnie niepotrzebna inwestycją, jeśli mamy inne możliwości i to lepsze!!!! Pociąg już jest, jest szybszy i można dalej dojechać!!!!
Gdzie jest Sitarz, gdzie inny spece transportowi???????!!!!! Nie mogę uwierzyć w tą bzdurę... TO JAWNA NIEGOSPODARNOŚĆ I ROZRZUTNOŚĆ W SYTUACJI, GDY BRAKUJE KASY NA REMONTY POZOSTAŁYCH TORÓW TRAMWAJOWYCH I WYMIANĘ JEŻDŻĄCEGO MUZEUM NA NOWE TRAMWAJE!!!!!!!
Na ta decyzję też wyślę skargę do UMWŚ, UM w Zabrzu, jako współwłaściciela TŚ, KZKGOP, KŚ, Politechnikę Śląską (Prof Sitarz), do Gazety Wybiórczej, etc. Nie wolno do tego dopuścić!!!!!!!
02/01/2012 11:15
---.centertel.pl
Czomo
Co daje 48km torów z niemal 360km torów posiadanych?? to kropla w morzu potrzeb w tak zdegradowanej sieci tramwajowej jaką posiada GOP. Już nie wspomnę o Taborze który jest w złym stanie, jedynie pojedyncze wagony przeszły głębokie modernizacje, pozostałe nadal z dnia na dzień ledwo się trzymają.
02/01/2012 11:31
---.telpol.net.pl
Goloos
@ Gubernator Kalifornii:
Jeździłem/Jeżdżę na odcinku Sosnowiec - Katowice i tramwajem 15, i autobusami 8XX, a ostatnio pociągiem KŚ (notabene Pol Śl, Katedra Transportu Szyn. u w/w Profesora/promotora).
Tramwaj podjeżdża najbliżej uczelni, ale ma wąskie gardło w postaci tego jednotorowego odcinka przez co stosunek ceny podróży do czasu podróży jest "beznadziejny" około 40 minut w szczycie. Natomiast KŚ przy niższej cenie oferuje 7-10 minut, tyle że dalej od uczelni ale i z dojściem jest krócej niż Tramwajem. Wg. mnie modernizacja tego odcina/ linii pod względem infrastruktury i taboru jest niezbędna, gdyż to właśnie relacje SosnowiecKatowice mają największe potoki podróżnych. Co do przytoczonego pobliża linii kolejowej to owszem jest alternatywą, ale ludzie dojeżdżają czasami do dalej niż centrów miast, a z biletem KzK-G0P jest to prostsze/tańsze, a wizja wspólnej taryfy biletowej jest u Nas jeszcze b. odległa. (Niby jest metropolitalny, ale rozliczany w części kolejowej wg. kilometrów, a nie stref - żenada, bo wychodzi tak samo albo i drożej niż 2 osobne bilety).
02/01/2012 11:48
---.128.126.130.static.crowley.pl
Gubernator Kalifornii
@Goloos,
Źle rozumujesz! Czy ty nie zauważasz całości degradacji komunikacji w regionie? nie zauważasz, że nie ma pieniędzy, że ponad 600mln jest dofinansowania na komunikację zbiorową w GOP, 150mln na koleje w regionie, nie potrafi wystarczyć na bieżące utrzymanie? A wiesz dlaczego? Bo wszystko robi się bezmyślnie, nic nie usprawnia i nic nie załatwia!!!! Dlaczego w trójmiejście się da, w Warszawie się da, a w największej aglomeracji górnośląskiej się nie da?????
Myślisz, że powstanie szybkiego tramwaju załatwi sprawę kosztów utrzymania sieci miejskiej w GOP?????? I co z tego, że masz bliżej z tramwaju do uczelni? Czy to znaczy, że trzeba wybudować szybki tramwaj z Sosnowca, żeby dojechać na Warszawską? Nie wystarczy zwykły remont? Musi być szybki tramwaj? Co stoi na przeszkodzie, żebyś jechał pociągiem, wysiadał na stacji Katowice Zawodzie i przesiadł się na tramwaj pod uczelnię - wszystko za jednym biletem?
CYTAT:"z biletem KzK-G0P jest to prostsze/tańsze, a wizja wspólnej taryfy biletowej jest u Nas jeszcze b. odległa. "
Bilet KZKGOP powinien być biletem aglomeracyjnym na kolej, tramwaj, bus!!! Tak powinno być!!! Nie wolno patrzeć krótkowzrocznie, a ty tak właśnie spojrzałeś! Czy mając wspólny bilet aglomeracyjny trójmiasto, czy Warszawa podjęły działania nad budową szybkich tramwajów przylegających do linii kolejowej??????????? Oczywiście, że nie!
Nie można tak głupio podejść do sprawy i wydać grube miliony na coś, co nie jest potrzebne!!!
Oczywiście, że linię tramwajową powinno się remontować, ale nie robić z niej szybkiego tramwaju! To przesada i pieniądze wyrzucone w błoto!!! To marnotrawstwo naszych podatków!!!
Patrząc w ten sposób sami zobaczycie, jak po cichu będą ograniczane linie, zmniejszany tabor - w tramwajach widać to dobitnie!!!
Powiedz mi, dlaczego nikt nie zadecydował nad planowanym dziesiątki lat temu wydłużeniu linii z Bytomia Politechniki na Bytom Miechowice, gdzie jest największe osiedle mieszkalne Bytomia, które jest obsługiwane olbrzymią rzeszą autobusów? Czy ktoś nad tym się w ogóle zastanawiał???
SKĄD TA BEZMYŚLNOŚĆ KZKGOP, TŚ I PREZYDENTÓW MIAST??????????
02/01/2012 11:59
---.telpol.net.pl
Goloos
@ Gubernator Kalifornii:
Wiem, że całościowo trzeba spojrzeć, ale tak jak w domowym budżecie kupujesz pierw to co jest niezbędne, taki i KZK-GOP (nie broniąc w tym miejscu ich chorej polityki) robią tam gdzie mają naj. pasażerów. Zgadzam się że gdyby to było rozreklamowane (a powinno być oczywistością dla pasażera), że bilet który ma w portfelu obowiązuje też w miastach GOP'u również w pociągach, to KZK robi coś gdzieś indziej gdzie nie ma alternatywy(konkurencji) kolejowej czy to autobusowej.
Poza tym myślenia (raczej bezmyślności) i ich polityki KZK-GOP nie zrozumiem nigdy.
02/01/2012 12:38
Autor: Katowiczanin
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Gubernator, nie nerwuj się tyle, bo ci to zaszkodzi. Nie pisz, modernizacja że K-ce - S-c jest zbędna. Jest tak samo potrzebna. A argument, że obok jest linia kolejowa jest śmieszny - a na odcinku K-ce-Zabrze nie ma kolei? Ostatnio była ...
Przypuszczam, że GW znów strzela byki. Jak możliwa jest modernizacja odcinka Katowice-Sosnowiec, bez odcinka biegnącego w Katowicach ul. Wiosny Ludów? I potem dalej od rozjazdu na Mysłowice, ulicą Sosnowiecką do granicy miasta?
Nie umie tego żaden z redaktorów sprawdzić, żeby nie pisać głupot? Ale skoro dla GW popiersia są z "bronzu", to co tam głupia linia tramwajowa...
02/01/2012 12:39
Autor: Krzysztof
---.czeladz.vectranet.pl
\"To ma być wielkie? To jest niezbędne, bo śląskie tory, to trupy, po których ze względu bezpieczeństwa nie powinno jeździć!!! Skala modernizacji jest zdecydowanie za mała!!!! To nie ma nic wspólnego z wielkością. Znowu przez kilka lat nikt grosza nie wyłoży, na resztę torów!!!\".
\"Najbardziej na projekcie skorzystają Katowice (18,42 km) i Sosnowiec (10,1 km)\".
Wyjątkowo zgadzam się z Gubernatorem. Większość torowisk jest do wymiany, a te nieliczne odcinki umieszczone na liście w znaczącym stopniu nie poprawią czasów przejazdu żeby odczuć skutki modernizacji.
To będzie pudrowanie trupa, cholernie drogi zabieg kosmetyczny. Ok. 12 mln za kilometr. Pachnie modernizacją E-65. Zrobią wykopy na 1,5 m i po pieniądzach. Może da się taniej, żeby jak najwięcej torów objąć tą modernizacją? Czy koniecznie torowiska muszą \"pływać\"? To już nie ma innych, tańszych metod eliminowania wibracji?
Jest mnóstwo torów zbudowanych na podsypce wymagających modernizacji. Wymiana będzie o wiele tańsza, a efekt modernizacji szybszy. I na pewno zrobi się więcej kilometrów.
A co z linią Dąbrowa Górnicza Huta Katowice - Będzin/Czeladź? Zapraszam na przejażdżkę tramwajem. Stan linii agonalny. Z roku na rok coraz wolniej. Do tego tak rzuca na boki, że poręcze do trzymania nie wytrzymują. Raz widziałem jak babinę rzuciło na szybę, Bidulka nie zdążyła chwycić się czegokolwiek. A już się odzywają głosy o likwidacji tramwajów. Tutaj jest co ratować.
Po co nowe tramwaje skoro większość tras pozostanie bez zmian? Nowy szybciej od starego nie pojedzie. Nikt nie będzie ryzykował wypadnięciem z szyn.
02/01/2012 12:48
---.128.126.130.static.crowley.pl
Gubernator Kalifornii
@Krzysztof: "
Po co nowe tramwaje skoro większość tras pozostanie bez zmian? Nowy szybciej od starego nie pojedzie."
Pojedzie. Wyraźnie podali, że nowe tramwaje będą jeździć tylko na tych zmodernizowanych torach, czyli tylko w Katowicach i Sosnowcu... Może tramwaje pojadą do Bytomia, ale to się okaże. Reszta miast niech wozi pasażerów z narażeniem życia...
02/01/2012 13:05
Autor: Jojko
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Pitolicie Hipolicie.
problem jest z kasą. Niech inne miasta się dołożą, to będą miały nowe tory ... Jak Katowice i Sosnowiec.
02/01/2012 13:24
---.128.126.130.static.crowley.pl
Gubernator Kalifornii
@Jojko
???
Jak myślisz dlaczego jest problem z kasą???
Przecież będzie 628 mln budżetu KZKGOP w 2012 roku!!!
Dodatkowo UMWŚ wybuli jakieś 150 milionów na pociągi w regionie!!!
Mało kasy???
To ile jest wystarczająco???
MILIARD NA JEDNĄ AGLOMERACJĘ??? A MOŻE DWA MILIARDY???
Chyba ktoś inny pitoli, bo na organizacji przewozów aglomeracyjnych zna się jak świnia na balecie...
02/01/2012 13:50
Autor: zabrzanin
---.adsl.inetia.pl
A ulica 3-go Maja Zabrze? od lat 70-tych nie remontowana, a to glowna ulica w Zabrzu, ale przeciez Katowice waniejsze, a te 4 km. w Zabrzu to gdzie???? maja byc wyremontowane? Wolnosci..hmm
02/01/2012 13:53
Autor: Jojko
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
To pozwalniaj kierowców, sprzedaj autobusy, wyrzuć sekretarki, obniż pensję wszystkim. I będzie tanio ...
Gubernatorze, coś zaszkodził ci Sylwester ... Wypiłeś za mało czy zjadłeś za dużo?
02/01/2012 14:24
Autor: Husaria
---.centertel.pl
Możliwe że linie 15 i 20 będą połączone w jedną linię od Chorzowa aż do Sosnowca, bo patrząc na te 2 trasy obecnie jakaś tam cześć torowiska jest zmodernizowana (Chorzów - al. BOWiD, Hajducka pod koniec XX wieku oraz w Katowicach - Gliwicka, Warszawska, innych odcinków nie kojarze), a przebudowane zostaną kolejne (Chorzów - Wolności, Armii Krajowej; Katowice - 3go Maja, Rynek, Obronców Westerplatte i chyba gdzies w Sosnowcu) więc cała ta trasa będzie sie nadawała na niskopodłogowe tramwaje ;)
02/01/2012 15:36
---.telpol.net.pl
Goloos
@ Husaria:
Trochę za długa, i niemalże niemożliwe wyło by utrzymanie rozkładowej jazdy. Chyba, że takt 10 minutowy, to wówczas rozkład jest zbędny i można pomyśleć, ale przy rzadszym kursowaniu LIPTON.
02/01/2012 15:41
Autor: Husaria
---.centertel.pl
19 i 21 te linie mają bardzo dlugie trasy i jakos daja sobie rade, wiec z tą, tez nie byloby problemu ;)
02/01/2012 16:15
Autor: Kolejarz24
---.fucio.net
@Husaria, nie \"chyba gdzies w Sosnowcu\", a cała linia 15 na terenie Sosnowca.
02/01/2012 17:10
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Gubernator Kalifornii
@Jojko,
Dalej nic nie rozumiesz. Nawet sobie nie zdajesz sprawy jak bardzo GOP przesycił się stojącymi w korkach autobusami, jak bardzo nie wykorzystuje się potencjału linii kolejowych i tramwajowych, których utrzymanie kosztuje znacznie drożej, niż utrzymanie busów. Trudno. Twoja przypadłość to "narrow-minded". Nie przejmuj się, to nie boli. Niestety tą przypadłością są zarażeni również włodarze KZKGOP. :)
@zabrzanin,
Przeczytaj cytowany artykuł, a później się unoś ;)
CYTAT: "- ul. 3 maja (2150 metrów pojedynczego toru)"
Więcej... http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35019,10897183,Tramwaje
_zmodernizuja_tory__Sprawdz__czy_u_ciebie.html?as=1&startsz=
x#ixzz1iJkkU3WB
Więc ten odcinek będzie robiony. Natomiast torowisko od osiedla Janek do KWK Makoszowy będzie nietknięty!!! Sami zresztą zobaczycie jak porobię zdjęcia i je Wam przedstawię.
02/01/2012 19:51
Autor: Jojko
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
To ty, nic nie rozumiesz, Gubernatorze.
Gdzie ja piszę, że podoba mi się to, co robi KZKGOP? Gdzie napisałem, że podoba mi się, jak jeżdżą równolegle autobusy i pociągi na liniach np. do Sosnowca? Z tym, że nie mieszajmy (na razie) pociągów do KZKGOP, bo to inne rzeczywistości. Akurat jak to wygląda na drogach to dobrze wiem, jak w pociągach również (choć mniej).
Ty jednak zawsze prezentujesz się jako wszystko wiedzący i mający receptę i monopol na rozwiązanie wszystkich bolączek komunikacyjnych na Śląsku. Twój problem, nie mój ...
Tutaj toczy się dyskusja o remoncie za pół miliarda złotych. Chyba największym w Polsce. Ponieważ do remontu idzie zdecydowana mniejszość linii tramwajowych, toteż jest rzeczą naturalną, że więcej będzie niezadowolonych niż zadowolonych. Ale ze zdroworozsądkowych przyczyn dla mnie jest jasne, że należy wyremontować wpierw główne linie łączące główne miasta, a w przyszłości robić resztę. Taka jest brutalna prawda - nie na wszystko są pieniądza, chyba że jestes chętny na zbiórkę obywatelską.
A ze zdjęciami to nie masz co się fatygować. Jak chcesz, mogę zrobić coś ciekawego np. w Szopienicach czy gdzieś w Sosnowcu. Jak fajnie wyglądają np. pewne odcinki 15-tki ...
Od czegoś trzeba zacząć. Dobrze, że będzie to 15-tka. Szkoda, że nie będzie to coś, co mogłoby ciebie zadowolić. Ale dobrze wiesz, że lepiej być pięknym, młodym, zdrowym i przystojnym. A jak jest, każdy widzi ;-)
02/01/2012 20:16
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Gubernator Kalifornii
@Jojko: "Taka jest brutalna prawda - nie na wszystko są pieniądza"
DOKŁADNIE!!! O to mi właśnie chodzi!!! Miasta muszą utrzymać służby publiczne, szkolnictwo, lecznictwo, oświetlenie w mieście, oczyszczalnie ścieków i wiele więcej. Nie da się łożyć więcej na komunikację miejską. To worek bez dna. Dlatego należy zoptymalizować przebieg linii komunikacji zbiorowej, zlikwidować duble, wykorzystać kolej, a linie tramwajowe powinny być tylko tam, gdzie busy nie dają już rady i gdzie nie ma kolei. Tramwaje powinny być długie i pełne. Tak to powinno wyglądać, żeby nie jeździć takim 105N na liniach takich jak 18 - to bez sensu. Linii powinno być niewiele mniej, powinny być dużo lepiej wykorzystane. Ale na kierunku Sosnowiec - Katowice nie powinno być szybkiego tramwaju, bo jest kolej.
Reasumując: Szczerze wierzę w to, że komunikacji zbiorowej w GOP może pomóc tylko pełna integracja i kompletna reorganizacja (czyt. optymalizacja) sieci komunikacji zbiorowej, po prostu "nie na wszystko są pieniądze". Nie stać nas na utrzymywanie obecnej sieci, a pakowanie w nią kasy bez przemyślenia jest po prostu niegospodarnością.
Jeszcze jedno: Jak sam być może wiesz, takie wielomilionowe inwestycje powinny być poprzedzone badaniami ruchu. W tym wypadku - KOMPLEKSOWYMI BADANIAMI RUCHU DLA CAŁEGO GOP - dla wszystkich środków transportu!!! Tylko ono bezstronnie z wykorzystaniem wszelkich metod pomiarowych może przedstawić właściwe kierunki rozwoju. Niestety nigdy takie badanie nie zostało wykonane, a co gorsze, jakoś nikt nie myśli, aby takie badanie wykonać... I tu jest pies pogrzebany...
02/01/2012 20:35
Autor: Jojko
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
No, to się docieramy ;-)
Ja pozostanę jednak przy swoim zdaniu - na Śląsku prawie wszędzie jest powielanie linii kolejowych i tramwajowych. Gorzej, jeśli do tego jeszcze równolegle jeżdżą autobusy. Ale to wymagałoby totalnej koordynacji całego transportu, co nie jest ani proste, ani tanie i wielce skomplikowane. I wymaga zmiany kilku ustaw. Może za kilka lat lub kilkanaście ...
Ale swoją drogą jak to, o czym pisze GW ma się do wykazu umieszczonego na http://www.tram-silesia.pl/www/index.php/jrp/zadania/. Tam są trochę inne fragmenty poszczególnych linii ... Albo co najmniej inaczej opisane.
02/01/2012 22:04
Autor: Kysó
---.adsl.inetia.pl
@Krzysztof: "A co z linią Dąbrowa Górnicza Huta Katowice - Będzin/Czeladź?"
Chcesz wiedzieć?? To już wyjaśniam. Otóż w czasach kiedy projekt był tworzony Będzinem rządził niejaki Baran Radosław, banofob z krwi i kości, który od 01.03.2009 z miasta wyrzucił połowę pracy przewozowej wykonywanej przez TŚ. Był on kategorycznie przeciw jakimkolwiek modernizacjom, rozbudowom itp. (wręcz przeciwnie, miał wielki wkład do likwidacji 25). Czeladź i Dąbrowa mają tego pecha, że do tych miast sieć wjeżdża tylko od strony Będzina. Tak więc jakiekolwiek ruchy w tych miastach muszą być związane z Będzinem. Ponieważ Baran był na kategoryczne "nie" to w Czeladzi i Dąbrowie zaniechano działań - bo po co wyremontować, wyłożyć kupę kasy a na końcu Baran powie "zaorać". Teraz wprawdzie Barana w UM nie ma (i dobrze), no ale z tego co wiem to projektu unijnego tak łatwo szybko i przyjemnie zmienić się nie da.
A że Uszok i Górski od początku byli "za" to większość profitów wędruje teraz do nich.
03/01/2012 08:59
Autor: Jojko
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Poniżej wklejam cytat z dzisiejszego tekstu GW, który rozwiewa wątpliwości na temat tego, o co tutaj chodzi. Czyli dlaczego największa modernizacja w Katowicach i w Sosnowcu, a w pozostałych miastach o wiele mniejsza. Już o tym pisałem, ale inni głośno krzyczeli o różnych sprawach, więc nie było sensu powtarzać oczywistości.
Wszystko zależy od tego, ile miasta są w stanie wyłożyć na tą modernizację swojej kasy. A dokładnie ile są w stanie zaciągnąć kredytu, który będzie spłacany przez następnych 20 lat.
A dokładnie tak to wygląda:
Tadeusz Freisler, prezes TŚ, przyznał w poniedziałek, że spółka wciąż nie zgromadziła tzw. wkładu własnego do całej inwestycji, który ma wynieść 231 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z kredytu, którego udzieli Tramwajom Europejski Bank Inwestycyjny albo któryś z banków komercyjnych. Problem w tym, że banki postawiły dość wysokie wymagania. Domagają się m.in. dodatkowych zabezpieczeń od gmin będących udziałowcami TŚ. - Jesteśmy na finiszu negocjacji. Umowę z EBI albo bankami komercyjnymi będziemy mogli podpisać prawdopodobnie w lutym- mówił prezes Freisler i dodał, że brak wkładu własnego nie wstrzymuje dotacji unijnej, dlatego przygotowania do przebudowy pierwszych torów już trwają.
Zaciągnięty kredyt Tramwaje będą spłacać przez 20 lat (same odsetki mają wynieść 145 mln zł). Pieniądze na spłatę rat gwarantuje spółce 20-letnia umowa podpisana z KZK GOP na świadczenie usług przewozowych oraz dotacje gmin, które przez ten czas mają dopłacać do każdego wozokilometra.
Źródło: http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,72739,10904158,Tramwaje
_rozpoczna_modernizacje__Projekt_wart_651.html#ixzz1iNadRUxq
03/01/2012 10:37
Autor: bahn
---.play-internet.pl
Po prostu przykład Gliwic nauczył pozostałe miasta regionu, że można tramwajów się pozbyć (lub przynajmniej działać tak, aby same się zlikwidowały) i nic się generalnie nie stanie. Frankiewicz dalej jest prezydentem, Koplowi noga się wprawdzie powinęła ale już następnego dnia otworzył się złoty spadochron w KZK, a wpływy w RM pozostały - żyć nie umierać. Poza tym gopowskie miasta nauczone są inwestować od lat wyłącznie w drogi i nie do wyobrażenia jest aby choć niewielką część środków przesunąć na tramwaje. Ich przez lata w budżecie nie było, to pewnie dalej może nie być. Oczywiście prowadzi to w dalszej perspektywie do zatykania się regionu, ale to już do urzędników zapatrzonych w opla insignię nie dociera.
Jeszcze słowo odnośnie "dublowania" tramwajów i kolei - argument nietrafiony, to są przecież zupełnie inne potrzeby przewozowe. Z 15 będzie taki "szybki tramwaj" jak i dziś jest po wielu latach z 6-tki: będzie szybki, bo ma duże szybki. Od samej plakietki nic się nie zmieni przecież, jeśli nie pójdzie za tym zmiana myślenia.
03/01/2012 17:29
Autor: Kamil
---.play-internet.pl
Tory tramwajowe na Górnym Slasku i w Zaglebiu Dabrowskim wymagaja moze nie tyle napraw, co biezacego utrzymania. I to najbardziej dotuczy to linii na terenie Rudy Sl, Swietochlowic, Bytomia i Chorzowa i tych odcinków trasy tramwajowej Katowice - Bytom, które to odcinki jeszcze nie zostaly wyremontowane (odcinek od Ronda do SCC jest w dosc dobrym stanie, dalej w strone Bytomia nie zawsze jest stam bardzo dobry). W agonalnym stanie jest linia 3, niewiele lepsza jest linia nr 5. Remontu i dobrego utrzymania wymaga linia tramwajowa 19, gdyz linia ta raz biegnie przez tereny szkód górniczych, dwa prowadzi do Reala i do duzych osiedli Stroszek i gen. Zietka, trzy linia ta odciaza ruch na corz berdziej zakorkowanej ulicy Strzelców Bytomskich.
Ulica Strzelców Bytomskich zostala ostatnio poszerzona (pólnocny wyjazd z Bytomia), co z jednej strony kierowcom korzystajacym z tej ulicy ulatwilo jazde, alez d drugiej strony pamietajmy, ze im szersza ulica tym bardziej (w zasadzie jak odkurzacz) staje sie nowym ogniskiem korka, gdyz kierowcy zamiast wybierac waskie alternatywne drogi, wola korzystac z ulicy Strzelców Bytomskich. Jak wezel ul. Strzelców Bytomskich - autostrada A1 bedzie otwarty, to ruch na tejze ulicy wzrosnie jeszcze bardziej. A wtedy bez sprawnego tramwaju dobudowanie trzeciego czy czwartego pasa ruchu bedzie tylko chwilowum ukojeniem bólu.
Wracajac do linii tramwajowej Katowice - Sosnowiec, poniewaz nie znam w detalach trasy przebiegu tego tramwaju, prosze o informacje, jakie dzielnice Katowic czy Sosnowa (a i takze Myslowic, gdzy linia ta ma odgalezenie na Myslowice) sa obslugiwane przez ów tramwaj, a nie przez pociag, tzn. do jakich dzielnic Sosnowca czy katowic (ew. Myslowic) mozna dojechac tylko tramwajem 15, a nie da sie dojechac pociagiem (dojsc z pociagu).
Gubernator bardzo dobrze pisze - w GOP-ie NAJWYZSZY JUZ CZAS skonczyc z inwestowaniem w dublujace sie srodki komunikacji!!!
Zamiast rozbudowy linii tramwajowej Katowice - Sosnowiec proponuje wrócic do starego gierkowskiego planu i zbudowac (a w zasadzie) dokonczyc budowe czterotoru od Labed az do Zabkowic i Zawiercia. Wówczas, wraz z Wiedenka-CMK i czterotorem od Grodziska do Warszawy, mielibysmy czterotorowa linie od Gliwic Labed przez GOP, Zawiercie, Grodzisk az do Warszawy Wschodniej.
Innymi slowy:
sprawna linia tramwajowa Katowice - Gliwice bezdie sluzyla mieszkancom:
Katowic
Sosnowca
moze jeszcze czesciowo Myslowic i Bedzina
Natomiast sprawna, szeroka i ,,przepustna'' linia kolejowa Katowice - Sosnowiec bedzie sluzyla mieszkancom:
Gliwic
Zabrza
Rudy Slaskiej
Swietochlowic
Chorzowa
Katowic
Sosnowca
Myslowic
Bedzina
Dabrowy Górniczej
oraz pasazerom w ruchu dalekobieznym.
Nie wyobrazam sobie, zeby mieszkaniec Dabrowy Górniczej, Gliwic czy Zabrza, a juz w ogóle pasazer dalekobiezny, skorzystalby na wybudowaniu praktycznie od nowa linii tramwajowej z Katowic do Sosnowca.
Przypominam wszystkim, ze w Katoicach i w Sosnowcu pociag wjezdza praktycznie do samego centrum tych okolo 300 tysiecznych miast. Sytuacja jest inna w Krakowie czy Wroclawiu, gdzie glówny dworzec znajduje sie na obrzezach scislego centrum, a np. w Ostrawie, Dabrowie Górniczej czy w Tychach dworzec znajduje sie niezly kawalek od centrum. Do wykorzystania jest takze POLOZENIE dworców w Katowicach i w Sosnowcu
03/01/2012 18:26
Autor: prze
---.free.aero2.net.pl
Autonomia i zero podatkow do budzetu centralnego. Zero !
06/01/2012 14:22
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
MAN
A co z odcinkiem z Chebzia do Goduli??
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
-
Zderzenie czołowe SKM i KM w...
-
Dworzec w Doniecku otwarty...
-
Połączenie Poznań - Rotterdam...
-
Premier jedzie pociągiem z...
-
Metro: Pierwsza tarcza...
-
Czyszczenie na Euro -...
|
|