rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Warte uwagi
Data dodania: 2011-12-13 11:51:22
(źródło: jm, Rynek Kolejowy)
A A A drukuj
EU07A ciągnie "Fredrę"

Lokomotywa EU07A, czyli asynchroniczna wersja EU07 przygotowana przez ZNTK Oleśnica rozpoczęła wczoraj eksploatację nadzorowaną w PKP Intercity. Zgodnie z planem obsługuje pociąg EIC "Fredro" relacji Warszawa - Wrocław - Warszawa.

 Fot. Rynek Kolejowy
 Fot. Rynek Kolejowy
Przyporządkowane tagi:

EU07A rozpoczęła planową obsługę pociągu Express Intercity "Fredro" 12 grudnia. Lokomotywa posiada dopuszczenie do prędkości maksymalnej 160 km/h. Podczas testów osiągała nawet prędkość 192 km/h. Jak się sprawuje w PKP Intercity? - Ze względu na tak krótki czas eksploatacji nie możemy dokonać oceny pracy lokomotywy - mówi rzeczniczka przewoźnika Małgorzata Sitkowska.

- Dajemy tej lokomotywie pół roku, jeżeli się nie sprawdzi, to nie będziemy kontynuować tego projektu - powiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

Modernizację lokomotywy EU07A dla PKP Intercity przygotował ZNTK Oleśnica – Lokomotywa EU07-495 została kompletnie przebudowana. Stare pozostały jedynie ostoja i ramy wózków – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” naczelnik wydziału obsługi trakcyjnej w PKP Intercity Jacek Napierała. Pozostawienie tych elementów ułatwiło wyważenie lokomotywy. Po wprowadzeniu do eksploatacji przewoźnik zmienił oznaczenie lokomotywy na EU07A-001.

Silniki prądu stałego zostały przezwojone na silniki asynchroniczne prądu przemiennego. Co za tym idzie, zamontowano falowniki FT-1600-3000 firmy Medcom oraz nowoczesną przetwornicę statyczną od firmy Enika. System sterowania i diagnostyki również został wymieniony - na mikroprocesorowy. Zamontowano także nowy układ pneumatyczny skonstruowany przez IPS Tabor, wprowadzono również łożyska toczne. Lokomotywa EU07A posiada hamulec elektrodynamiczny, elektropneumatyczny i możliwość hamowania z rekuperacją.

 

Wszystkie te zmiany mają zdecydowanie poprawić parametry osiągane przez EU07. I tak, moc znamionowa lokomotywy wzrosła z 2MW do 3,2 MW, a cała lokomotywa została „odchudzona” do 80 ton. Wzrostowi ma ulec wskaźnik gotowości maszyny dzięki redundancji ważnych systemów i przede wszystkim – jej prędkość maksymalna.

Zmiany zaszły również w kabinie maszynisty. Systemy sterowane i zarządzane są za pomocą ekranów dotykowych komputera. Maszynista ma oprócz tego do dyspozycji kamery monitoringu zewnętrznego do obserwacji miejsc trudno widocznych, system zadawania prędkości (tzw. tempomat) i klimatyzację. Zrezygnowano z drzwi od strony maszynisty, natomiast przejście przez lokomotywę pomiędzy kabinami jest proste i dość przestronne

 

– To udana modernizacja. Jeżeli ktoś wejdzie do lokomotywy i popatrzy na pulpit maszynisty, nie dostrzeże dużych różnic względem nowych lokomotyw zachodnich – zachwalał w rozmowie z "Rynkeim Kolejowym"  Jacek Napierała.

Należy wspomnieć także o zmianie wyglądu zewnętrznego lokomotywy – w celu poprawienia widoczności trzy szyby przednie zastąpiono dwiema większymi, a okrągłe reflektory – zestawem LED-ów w niemal prostokątnej obudowie. Zupełną nowością jest diodowy wyświetlacz relacji na czole lokomotywy, zamontowany tuż pod górnym reflektorem.

Nie wiadomo na razie, ile kosztowała modernizacja. A od tego, oraz wyników eksploatacji nadzorowanej, zależy czy PKP Intercity zamówi więcej asynchronicznych „siódemek”.

Zobacz zdjęcia - również wnętrza - EU07A wykonane podczas targów Czech Raildays

 



Już pierwszego dnia eksploatacji EU07A doznała awarii. Więcej na ten temat tutaj.


Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
1
Komentarze:
13/12/2011 12:24 Autor: yuzio
---.telpol.net.pl
drzwi powinny byc od strony maszynisty, bo nawet na peron mazynista jak wyjdzie? zmiana itd
bedzie leciał do tyłu
13/12/2011 12:27 Autor: lucek
---.internetdsl.tpnet.pl
już ponoć "klękła" w Strzałkowie
13/12/2011 12:30 Autor: marcin23
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
wszystko ładnie i pięknie, tylko skoro to takie proste i ładne to po co kiedyś produkowano serię EP09? skoro można było tylko siódemki przerobić?
13/12/2011 12:31 Autor: egrensis
---.devs.futuro.pl
Potwierdzam. Wczoraj, pierwszego dnia planowej eksploatacji, EU07A-001 padła w Strzałkowie. Pasażerów zabrał EIC Chrobry.
PKP IC gratulujemy udanego pomysłu.
13/12/2011 12:48
---.centertel.pl
Avatar
thefocus94
http://www.youtube.com/watch?v=n9Y95C7X1FI

Zapraszam również na mój film z testów EU07A-001
13/12/2011 13:04
---.134.163.8
Avatar
Mattijjah
"To udana modernizacja. Jeżeli ktoś wejdzie do lokomotywy i popatrzy na pulpit maszynisty (...)"
Sorry, ale jak wielkim ignorantem trzeba być, aby oceniać trafność modernizacji po pulpicie maszynisty? ;) Ręce opadają...

"Dajemy tej lokomotywie pół roku, jeżeli się nie sprawdzi, to nie będziemy kontynuować tego projektu"
Czyli co wtedy z tym lokiem? TLK czy palnik - bo raczej nie oddadzą jej PRom ;)
13/12/2011 13:12 Autor: gorzowianin...
---.138.236.242.bredband.3.dk
Nie rozumiem co ma znaczyć "jak sie nie sprawdzi"...
To nie lata 60 gdzie nie można niczego przewidzieć jeżeli chodzi o konstrukcje loka. Teraz mamy komputery itd. jedyna wg. mnie forma "nie sprawdzenia się" to awarie które wynikały by albo z błędów podczas projektowania albo złych komponentów.
13/12/2011 13:13 Autor: Krzysztof
---.internetdsl.tpnet.pl
Aaależ nowoczesny wygląd. Bardziej przypomina mi "rumuna" ST43 niż siódemkę. A taka piękna lokomotywa była. I ten układ wywietrzników na ścianie bocznej... bez ładu i składu. To już rosjanie ładniej swoje ludmiły przerabiają.
13/12/2011 13:14 Autor: gizmen
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Jesteście nudni...
13/12/2011 13:16 Autor: seba
---.adsl.inetia.pl
Mattijjah: ,,Czyli co wtedy z tym lokiem? TLK czy palnik - bo raczej nie oddadzą jej PRom ;),,
No raczej chodzi o to, że nie będą kontynuować tego typu modernizacji...
13/12/2011 13:22 Autor: Kin
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Bzdura. Nie padła.
Miała pół godziny w plecy z powodu problemów z przednim wózkiem. Ale dojechała.
13/12/2011 13:36 Autor: tp
---.uz.zgora.pl
"Dajemy tej lokomotywie pół roku" - hm, i jak zareagowała lokomotywa, przejęła się?
13/12/2011 14:10 Autor: Kuc
---.play-internet.pl
I mają nawet niezłe oprogramowanie!

http://imageshack.us/photo/my-images/191/mstseu07.jpg/

;P
13/12/2011 14:12 Autor: sdcds
---.adsl.inetia.pl
- Dajemy tej lokomotywie pół roku, jeżeli się nie sprawdzi, to nie będziemy kontynuować tego projektu - powiedział prezes PKP Intercity Janusz Malinowski.

cóż za optymizm!
13/12/2011 14:40 Autor: pasażer1
---.dynamic.gprs.plus.pl
Czy w kraju jak nasz (politechniki, firmy produkujące tabor, "lata tradycji" ) nie ma możliwości skonstruowania nowej lokomotywy na 200 km/h tylko robi się jakieś garażowe pseudomodernizacje????
13/12/2011 15:03 Autor: railzg
---.acn.waw.pl
zmienili oznaczenia na EU07A-001, nie mogli tak od razu?

Testy koło Poznania:

http://www.youtube.com/watch?v=l0zharRf4mw&feature=related
13/12/2011 16:07 Autor: Oo
---.aster.pl
Marudzimy panowie, marudzimy. .......
13/12/2011 16:23 Autor: Ninja Stefan
---.tktelekom.pl
@Kuc - to może przyczyną awarii był błąd "Failed to load track database" albo brakujące tekstury? :D
13/12/2011 16:33 Autor: dawid99
---.dynamic.gprs.plus.pl
a ja wybieram się niedługo na jej focenie, chociaż wygląd jest rzeczywiście trochę dziwny mam nadzieję że jednak się sprawdzi
13/12/2011 16:41
---.adsl.inetia.pl
Avatar
thefocus94
@Kuc niezłe, ale to jest fotomontarz. i do tego nieudolny.
twoja fotka -->http://imageshack.us/photo/my-images/191/mstseu07.jpg/
a tu fotka z rynku -->http://www.rynek-kolejowy.pl/foto_opis/234/30ac49e71252ca
0c5f7e12174b34aef4_d.jpg


To samo :) tylko zmieniony obraz w ekranie
;)
13/12/2011 17:20 Autor: Maciek z Lublina
---.nplay.net.pl
Ile ich ma być na stanie PKP IC?
13/12/2011 17:26 Autor: miś
---.aster.pl
Jak zwykle Rynek Kolejowy musi dodać swoje głupawe 3 grosze..tym razem w temacie nieszczęśliwego miejsca wyświetlacza. A gdzie on ma się znajdować?Rozporządzenie mówi, że można je umieszczać pod projektorem górnym, albo na szybach. Uważam że wyświetlacz jest umieszczony w bardzo dobrym miejscu.
Proponuję douczyć autora artykułu z podstawowej zasady dziennikarskiej: nie wydawaj własnych osądów, tym bardziej bezsensownych.
13/12/2011 17:27 Autor: Inteligentny
---.adsl.inetia.pl
@Maciek z Lublina

Krążą plotki, że co najmniej 6, głównie na trasę Warszawa-Łódź z piętrusami. A konstruktorzy z IPS Tabor, których znam, twierdzą, że kilka, jeśli testy wykażą, że jest dobra.
13/12/2011 17:50
---.134.163.8
Avatar
Mattijjah
@seba: co ty powiesz... ;) chodziło mi raczej co z tym egz. który już powstał... raczej nie przebudują go z powrotem na nie-asynchrona... wg. mnie sensownym krokiem byłoby dołożenie sterowania ukrotnionego, które byłoby kompatybilne z piętrusami Bombardiera - skoro IC zamierza takie kupować...

@gorzowianin - przeceniasz możliwości komputerów... Owszem, przy ich pomocy można zoptymalizować układy i mechanizmy oraz konstrukcję pojazdu, jednak na komputerze nie odwzorujesz w 100% takich warunków eksploatacji jak w rzeczywistości...
Co do hamulców - to teoretycznie każda EU07 może hamować elektrodynamicznie ;)
13/12/2011 18:45 Autor: paf
---.warszawa.vectranet.pl
windows xp to mogli sobie darować - nie było stać na licencję visty?
13/12/2011 19:02 Autor: wksish
---.tktelekom.pl
Ładna ta 07 :)
13/12/2011 19:03 Autor: wksish
---.tktelekom.pl
Dziękuje za dodanie mojego filmu :)
13/12/2011 19:28 Autor: kar
---.router4.tygrys.net
eu07a w Poznaniu http://www.youtube.com/watch?v=QG5sTtjoPIA
13/12/2011 19:48 Autor: m-sta ic
---.centertel.pl
W pierwszym dniu były problemy z WS-em,i przetwornicą statyczną,oraz kontrolą łożysk tocznych.Moim zdaniem na tej jednej się skończy.
13/12/2011 19:52 Autor: gorzowianin...
---.138.236.242.bredband.3.dk
@Mattijjah
Niby tak ale wtedy różnice są minimalne tak że można je poprawić, nie odłożyć projekt na półkę. IC tymi tekstami szykuje sie na mozliwość braku finansowania.
13/12/2011 20:31 Autor: króliczek
---.adsl.inetia.pl
Dżwi powinny być w kabinie po obydwu stronach. Trzeba było przerobić Taurusa 1016 na 15kV AC / 3 kV AC ( na podzespołach ZNTK Oleśnica ), a w miejsce Taurusa wprowadzić Vectrona w Austrii. Na ostoi Taurusa to by miało sens i byłaby lokomotywa na 30 lat.
13/12/2011 20:47 Autor:
---.dynamic.chello.pl
@króliczek

A na czyje konto mamy wpłacać pieniądze żeby było lepiej na polskiej kolei?
13/12/2011 20:57 Autor: Przemysław Wojtasik
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Wszystko miło i sympatycznie. Życzę wszystkim i sobie dobrej eksploatacji lokomotywy. Jest super. Ale muszę do beczki miodu wrzucić łyżeczkę dziegciu.
Kto zapomniał o tym, że można zamiast starego radmora zainstalować kolibra?
To już chyba żart?
13/12/2011 21:33
---.134.163.8
Avatar
Mattijjah
@gorzowianin - no właśnie w przypadku produkcji maszyn nie da się uniknąć "chorób wieku dziecięcego"... na miejscu ZNTK Oleśnica, zamiast ew. rezygnacji z projektu i wstawienia loka w krzaki, dokładnie przetestowałbym tą maszynę przez jakiś rok, w różnych warunkach meteo i pod różnymi obciążeniami... Kto wie, może się okazać, że w przypadku dopracowania projektu na tym egzemplarzu - za jakiś rok, zaoferują w pełni gotową modernę...

Poza tym pamiętajmy, że "trakcja 3kV" to u nas raczej rzecz umowna, bo napięcia skaczą, jak chcą...

@pasażer1 - myślę, że w kraju znaleźliby się ludzie, którzy chętnie zabrali by się za zaprojektowanie nowego loka od podstaw, ALE
- trzeba na to skądś znaleźć pieniądze i to nie małe...
- może się okazać, że finalny koszt stworzenia nowej lokomotywy, będzie wyższy niż konstrukcji obecnych na rynku np. Skoda 109E, która po podliczeniu wszystkich kosztów, wychodzi drożej od Taurusa Siemensa... (o czym można poczytać np. tutaj http://inforail.pl/text.php?from=search&id=23837 )
- trzeba się także liczyć z tym, że czas zwrotu inwestycji może być długi, a nawet bardzo długi... Ponadto, w przypadku wyjścia poza lokalny, krajowy rynek, trzeba się także liczyć z kwestiami politycznymi (np. Czesi niekoniecznie mogą chcieć kupować np. polskie lokomotywy...)
13/12/2011 23:35 Autor: antypkp
---.dynamic.chello.pl
dawid99-tylko nie zapomnij założyć pampersa....
14/12/2011 00:12 Autor: sphinx1
---.internetia.net.pl
@Mattijjah

ZNLE Gliwice składa właśnie pierwszego czteroosiowego loka i, podobnie jak Dragon, zapewne będzie tańszy od konkurencji spod znaku Siemensa czy Bombardiera (Skody były zawsze bardzo drogie).

To czy się opłaca zależy od tego ile kosztuje taka modernizacja siódemki oraz czy jest to udany projekt - póki co, jak przystało na prototyp, zalicza wpadki...
14/12/2011 01:02 Autor: Kolejarz z USA.
---.us
yuzio
drzwi powinny byc od strony maszynisty, bo nawet na peron mazynista jak wyjdzie?


Lata przejeździłem na EU06-15 i na innych lokach EU07, i nigdy drzwi od strony maszynisty z tyłu za kabiną nie otwierałem. One praktycznie były zawsze bezużyteczne. W tym miejscu, zawsze się trzymało wiadro do sranka. A tak poważnie, drzwi w kabinie nie powinny być. Ja lubiłem Byczka ET22, bo drzwi były za kabiną maszynisty. W zimie nie nie wiało po nogach, śniegiem nie zamiatało po kabinie. Tak ze ja dziękowałbym za drzwi w kabinie, i to po stronie maszynisty, by leciało mi zimno !!!.

Czy w samochodzie tez wysiadasz za kierownicy prawa strona?.



14/12/2011 08:52 Autor: irek
---.play-internet.pl
to "sranko" na lokomotywach to wam do dzis zostalo, syf kila i ....... zostaje po maszyniscie z krakowa
14/12/2011 12:54 Autor: emeryt
---.idd.net.pl
Irek amerykan ma rację i z drzwiami a co do drugiego he he pięta achillesowa lokomotyw brak kibla..Ale gdyby był capiło by jak nic.W jezdzie amerykańskiej nikt by nie dbał każdy wsiada i wysiada postoje niekiedy po 2/3 minuty.Zdarzały się przypadki he he minie akurat raz że zatrzymałem pociąg expresowy to była ,,Nida,,.Odpis na taśmie ,,nagłe zatrzymanie dla celów fizjologicznych i włos mi nie spadł z mej łepetyny he he za dużo i tak ich nie mam.Wspominam te czasy gdy lokomotywy były na ręku obsadzone przez stałe drużyny
14/12/2011 19:24 Autor: Przemysław Wojtasik
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
To były piękne czasy z lokami planowymi. Wracając do malkontentów, że nowa siódemka zalicza wpadki z awariami. Tu powiem tylko tyle - a ile wpadek maja siemensy? BARDZO DUŻO :-) Ba, jeden to nawet w parku sztywnych stoi już z pół roku jako dawca części :-) To jest numer pierwsza liga!!!
Maszyna za taka kasę stoi i nie zarabia :-)
pozdrawiam.
14/12/2011 19:28 Autor: Przemysław Wojtasik
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Dopiszę jeszcze, że nie powinniśmy tak ochoczo kupować sprzęt zagranicznych producentów jeśli jesteśmy wdrożyć jakiś projekt w naszych zakładach. Tu trzeba pomyśleć ile kasy zostaje w kraju a nie wypływa szerokim strumieniem za granice do innych państw. kolejna rzecz to rozwój naszych firm, który jest możliwy jedynie za pieniądze. Zgodzę się z kupnem Siemensów na połączenia międzynarodowe ale nie zgodzę się z planami zakupów taboru z zagranicy na lokalne połączenia (po Polsce).
Jeszcze raz pozdrawiam.
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Zderzenie czołowe SKM i KM w Warszawie - zdjęcia

    Zderzenie czołowe SKM i KM w...

  • PCC Intermodal oficjalnie inauguruje działalność we Frankfurcie n. Odrą

    PCC Intermodal oficjalnie...

  • Premier Donald Tusk odwiedził dziś przystanek Warszawa Stadion i podpisał się na...

    Premier Donald Tusk odwiedził...

  • Premier jedzie pociągiem z Poznania do Wrocławia - fotorelacja

    Premier jedzie pociągiem z...

  • Ulica Puszkina po remoncie torowisk

    Ulica Puszkina po remoncie...

  • Testy Flirta dla Czechów na linii E-20

    Testy Flirta dla Czechów na...

 
Newsletter
by