rss facebook mail Pokaż panel
Praca
Firmy kolejowe
Najnowsze wiadomości
więcej »
Konferencje
Kategoria: Warte uwagi
Data dodania: 2011-12-12 12:26:30
(źródło: Krzysztof Kuś, Rynek Kolejowy, 12 grudnia 2011)
A A A drukuj
Małopolska: Regionalna stagnacja na kolejowej „zakopiance”

Nowy rozkład jazdy Przewozów Regionalnych na linii Kraków Główny – Sucha Beskidzka – Chabówka – Nowy Targ - Zakopane jest praktycznie kalką poprzedniego. Czy okrojona do minimum oferta przewozowa to czasem nie najlepszy prezent pod choinkę dla przewoźników drogowych?

 Fot. Krzysztof Kuś Fot. Krzysztof Kuś

Kierunek Kraków – Zakopane

Pierwszy pociąg z Suchej Beskidzkiej do Zakopanego wyrusza, podobnie jak w poprzedniej edycji rozkładu jazdy, ok. piątej rano. Pierwszy pociąg z Krakowa Głównego do Zakopanego także odjeżdża po godzinie piątej. Kursuje on (tak jak w poprzednim rozkładzie) tylko w dni robocze. Codziennie z Krakowa do Zakopanego kursują jedynie 3 połączenia REGIO: o godzinie 8.02 „Kasprowy”, o 12.26 „Janosik” (warto zaznaczyć, że z dawnych pociągów przyśpieszonych pozostały jedynie nazwy, obecnie są to najzwyklejsze połączenia osobowe zatrzymujące się na wszystkich stacjach i przystankach) i ostatnie połączenie w dobie o 16.23. Ofertę uzupełniają jeszcze dwa połączenia w relacji Kraków Główny – Sucha Beskidzka: 15.25 (kursuje w „D”) i 22.56.

Kierunek Zakopane – Kraków

Nowością jest pociąg o godzinie 3.23 z Suchej Beskidzkiej do Krakowa Głównego. Następne połączenie w tej relacji jest o 4.22. Pierwszy pociąg z Zakopanego do Krakowa odjeżdża o 3.45. Kolejny o 9.18 i 12.28 (przy czym ten ostatni kursuje w „D”). „Janosik” odjeżdża z Zakopanego o 14.12. Ostatnim pociągiem osobowym ze stolicy polskiego Podhala do Krakowa jest „Kasprowy” o godzinie 17.43. Ponadto o 7.12 w dni robocze mamy jeszcze połączenie z Suchej Beskidzkiej do Krakowa Głównego.

Oferta interREGIO

W rozkładzie 2011/2012 Przewozy Regionalne uruchamiają do Zakopanego dwa sezonowe połączenia interREGIO. Są to „Gubałówka” relacji Warszawa Wschodnia – Zakopane – Warszawa Wschodnia i „Giewont” relacji Wrocław Główny – Zakopane – Wrocław Główny (przez Żywiec, na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka będzie to zresztą jedyny pociąg pasażerski, po zawieszeniu w momencie wejścia w życie obecnego rozkładu jazdy połączeń REGIO funkcjonujących w ramach KKA). „Gubałówka” do Zakopanego dotrze o 13.26. W drogę powrotną wyruszy o 13.49. „Giewont” do stolicy polskich Tatr przyjedzie o 14.08, do Wrocławia wyruszy o 14.45. Pociągi zatrzymują się na najważniejszych stacjach i przystankach osobowych (ciekawostką jest postój pociągu „Giewont” w Jeleśni i Lachowicach Centrum).

Rozkładowa mizeria

Z Zakopanego do Krakowa codziennie kursuje więc 5 pociągów REGIO, w weekendy i święta o jedno połączenie mniej. W dni robocze z Krakowa do Zakopanego podróżny ma z kolei 4 bezpośrednie połączenia osobowe (w weekendy i święta są to niestety tylko 3 pociągi). Szczególnie razi brak pociągu ok. godziny 18 z Krakowa do Zakopanego (niegdyś o tej porze kursował przyśpieszony „Giewont” relacji Zakopane – Częstochowa – Zakopane). Brakuje także typowych pociągów przyśpieszonych w taryfie REGIO kursujących w relacji Kraków – Zakopane i Zakopane – Kraków.

Nie najlepiej wygląda także sprawa skomunikowań (np. poranny „Orlik” z Częstochowy do Krakowa Płaszowa jest rozkomunikowany z „Kasprowym” z Krakowa do Zakopanego. Brakuje tylko kilku minut do przesiadki). Dziwi także brak dodatkowych pociągów w czasie wysokiego sezonu: przykładowo jeszcze w rozkładzie 2007/2008 w trzech pierwszych dniach stycznia Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Krakowie uruchamiał dodatkowy pociąg z Zakopanego do Krakowa, który w rozkładzie figurował jako „Janosik Bis”.

Wysychające strumienie

Rzeka nie może istnieć bez swoich dopływów. Podobnie rzecz ma się z linią Kraków – Zakopane. Odcinek z Nowego Targu do Podczerwonego nie istnieje już fizycznie od wielu lat (podobnie odcinek Skawce – Wadowice, zlikwidowany z uwagi na budowę zbiornika w Świnnej Porębie). Na trasie Chabówka – Nowy Sącz ruch pociągów zawieszono, podobnie jak na linii Żywiec – Sucha Beskidzka (po okresie funkcjonowania zastępczej komunikacji autobusowej, od wczoraj połączenia REGIO już nie kursują, pozostał jedynie wspomniany już sezonowy „Giewont” w taryfie interREGIO).

Na linii Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Wadowice ruch pociągów regionalnych jest szczątkowy: codziennie kursuje tylko jedna para połączeń (w relacji Bielsko-Biała Główna – Kraków Główny – Bielsko-Biała Główna), poza tym w piątki jest adresowany głownie do studentów pociąg z Krakowa do Bielska-Białej, w niedziele z Bielska-Białej do Krakowa (oba kursują z wyjątkiem wakacji). W pozostałe dni tygodnia (a w wakacje codziennie) w porze „studenciaka” kursuje połączenie w relacji Kraków Główny – Wadowice – Kraków Główny. Na trasie Skawina - Oświęcim oferta zamyka się w liczbie 4 pociągów kursujących codziennie i jednego z terminem ograniczonym tylko do dni roboczych. W relacji przeciwnej: 5 połączeń codziennie i jedno w „D”.

Podziel się ze znajomym
RK Logo
Wpisz kod z obrazka : Kod obrazkowy
1
Komentarze:
12/12/2011 12:37 Autor: Spaghetti
---.14.4.43
No wlasnie - takich mamy madrych ludzi na kolei regionalnej i w samorzadach. W europie jezdzi si? koleja, a w Polsce Busami!
Ale jeszcze wiecej pracownikow do biur niech zatrudnia i niech bedzie jeszcze wiecej zwiazkow zawodowych.
12/12/2011 12:39 Autor: Maciek z Lublina
---.nplay.net.pl
Co zrobić... antykolejowy wirus Rębilas nadal szaleje...
12/12/2011 13:03 Autor: kemi
---.comarch.com
Nie do końca stagnacja coś już udało im się zawiesić : http://przewozyregionalne.pl/w-regionach,malopolskie,wydarze
nia-z-regionu,s,0,7355.html Ciekawe tylko na co poszły te dodatkowe 10mln.
12/12/2011 13:12 Autor: kemi
---.comarch.com
Może RK zajmie się też tym problemem :)
http://przewozyregionalne.pl/w-regionach,podkarpackie,wydarz
enia-z-regionu,s,0,7349.html
12/12/2011 13:48
---.147.237.72.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Avatar
kryniczanin
O kurde Krzysiu ale trafiłeś ze zdjęciem żeby to nie był znak końca...EN57-840 to był ostatni pociąg Regio na Żywiec - Sucha Beskidzka...
12/12/2011 13:55 Autor: Krzysztof Kuś
---.dynamic.chello.pl
Adam, jesteś wielki. Zdjęcie poszło celowo takie, zastanawiałem się, czy ktoś to odkryje. :) Szacun. Trochę miałem wątpliwości, czy to faktycznie ten ezet pojechał jako ostatni REGIO na Żywiec - Sucha, bo pamięć zaciera szczegóły, ale skoro Ty też tak twierdzisz, to nie mogło być inaczej.

Fota została zrobiona w końcówce ubiegłego roku na stacji w Makowie Podhalańskim - pociąg "Kasprowy" z Krakowa do Zakopanego. Jechałem nim do Rabki. :) Był zawalony po dach studentami.
12/12/2011 14:18
---.182.248.170.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Avatar
kryniczanin
Krzysiu tu masz moją fotkę tego ostatniego przejazdu w którym uczestniczyłem...

http://kolejowe-sprawy.pl/viewtopic.php?t=36&postdays=0&post
order=asc&start=25

Na samym dole ostatni post.
12/12/2011 14:19 Autor: były kolejarz
---.internetdsl.tpnet.pl
No cóż w małopolsce rządzą,"kreciki,kury i ptoki". Pierwszy zasłyną szybką likwidacją linii do Niepołomic ku niezwykłej uciesze mieszkańców.Pozostały drób ma Też swoje zasługi.
A prawda jest taka ,że za wszystkim stoi banda busiarzy ,którzy wiedzą jak dzielić kasę.
12/12/2011 15:38 Autor: patii
---.centertel.pl
Jestem zaskoczony, iż na takiej linii nikt nie chce uruchomić komercyjnych połączeń. Przecież to linia, która może znosić złote jajka. Jak Panie Krzysztofie można było do tego dopuścić. Czy żaden z przewoźników nie zamierza uzyskiwać "zysków"?
12/12/2011 15:45 Autor: Krzysztof Kuś
---.dynamic.chello.pl
Przecież te ir-y to są rzekomo komercyjne, więc w czym masz patii problem? :)
12/12/2011 16:50 Autor: wróg dróg
---.play-internet.pl
BUSY NA TORY!
12/12/2011 17:19 Autor: Autentyczny Rodak Obronca Narodu
---.play-internet.pl
Nie oszukujmy się, z taką prędkością i 2-krotnym obracaniem cudów nie będzie. To nie Wielkopolska. Ludzie wolą szwagra.
12/12/2011 18:46
---.static.icpnet.pl
Avatar
scorpio
Arek, puknij się w czerep. O ile w przypadku Żywiec-Sucha masz rację o tyle w przypadku zakopianki Vmax to 80-100 km/h a po przełożeniu trasy nawet 120 km/h. Poza tym zakopianka jest mocno zakorkowana, chyba że "Śwogr" jeździ przez Kościelisko, buahaha.

@Cristoforo Cusio

Nie "bilansujom" się i nie oszukujmy się należy je zlikwidować bo na regio ni mo czym jeździć :-)
12/12/2011 18:47
---.static.icpnet.pl
Avatar
scorpio
Mówiłem o kolejowej zakopiance, gdzie jest Vmax 100 i drogowej zakopiance z korkamy :-)
12/12/2011 19:38 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
No ale kolejowa zakopianka jest pokręcona, jednotorowa i trzeba obracać. W efekcie szybciej jest i tak szwagrem. Poza tym to nie Wielkopolska. Szwagier i inni busiarze jeżdża z Krakowa do Zakopanego co kilkanascie minut. A pociągi co ile byś puścił? Co 2 godziny? No bez przesady.
12/12/2011 20:58
---.static.icpnet.pl
Avatar
scorpio
Arek Oleszczuk jest niereformowalny. Do Skawiny masz dwa tory, później jednotor i sporo mijanek (po budowie łącznicy omijającej Suchą czas przejazdu się skróci - przydałaby się jeszcze łącznica omijająca Chabówkę)
12/12/2011 21:03 Autor: aron busowy baron parczewski
---.paradowski.pl
Skawina ci się pomyliła ze Skawą?
12/12/2011 21:03 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
Łącznicę w Suchej budują 100 lat
12/12/2011 21:20 Autor: Miluś
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Po co dyskutujecie z Aronem?
12/12/2011 21:27
---.147.159.168.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Avatar
kryniczanin
ARON

Automatyczny Robot Oleju Napędowego.

Takie komputerowe lobby paliwowe:-)
12/12/2011 22:56 Autor: lz
---.opera-mini.net
Maja wkrotce budowac lacznice omijajaca plaszow. Teraz jest robiony projekt. Obecnie robione jest rowniez studium na lacznice w suchej i dobre utrzymanie reszty i mamy ekspres z czasem 2.5h na trasie Krakow glowny-Zakopane. Oby jak najszybciej.
13/12/2011 01:26 Autor: e-podroznik
---.internetdsl.tpnet.pl
Ekspres? Głupi wspomniany już Szwagropol bez trudu wyrabia się w 2 godz. 20 min. I jeździ najrzadziej raz na godzinę. I tu trzeba oddać słuszność Aronowi.
13/12/2011 08:56 Autor: Krzysztof Kuś
---.dynamic.chello.pl
Pociąg to nie samolot lecący z punktu A do B. Pociągi Kraków - Zakopane i Zakopane - Kraków po drodze obsługuję jeszcze inne stacje i przystanki, a niektórzy z uporem maniaka sądzą, że pasażerów jadą tylko z Krakowa do Zakopanego i z Zakopanego do Krakowa.
13/12/2011 09:26
---.189.72.21
Avatar
JaceK
e-podroznik - może i jedzie 2,20, ale nie w szczytach przewozowych. Miałem sam osobiście nieprzyjemność jechać 14 sierpnia z Białki Tatrzańskiej do Zakopanego. I z Poronina do ronda w Zakopanem jechałem godzinę i dziesięć minut. A nie wiem ile bym jechał jadąc od strony Nowego Targu, bo korek był stamtąd aż po kres widoczności z samochodu...

Więc swoje 2,20 zachowaj dla siebie...
13/12/2011 13:25 Autor: Autentyczny Rodak Obronca Narodu
---.play-internet.pl
A pociąg w szczytach przewozowych zawsze punktualny. Poza szczytami też
13/12/2011 13:38 Autor: ebus
---.comarch.com
@rodaku mam coś specjalnie dla Ciebie http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114883,10808955,Na_
Podhalu_zderzyly_sie_busy__siedmiu_rannych.html
13/12/2011 14:22 Autor: aron naczelny busiarz rp
---.play-internet.pl
Tory zbudowali do Białki? pewnie zębatka
13/12/2011 18:06 Autor: e-podroznik
---.internetdsl.tpnet.pl
>Więc swoje 2,20 zachowaj dla siebie...

Nie żeby zabrzmiało to chamsko, ale takie uwagi też zatrzymaj dla siebie. Widzę, że niemikolskie wpisy są tu źle widziane.

14/12/2011 06:15 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
Niektórzy majom klapki na oczach, ale ja ich równoważę jako głos ludu pisowskiego.
14/12/2011 22:59
---.static.icpnet.pl
Avatar
scorpio
Arkadiuszu Pawle, nie zawłaszczaj sobie głosu PISu, bo ja też za PISem jestem a mimo to busów nie popieram. Poza tym wiecznie zapchana zakopianka drogowa nie jest dobrą alternatywą dla kolei (chyba, że bierzesz pod uwagę drogę przez Kościelisko). Poza tym powinno się wrócić do idei autokuszet, aby odciążyć drogową zakopiankę. Busy natomiast Arku mogą być świetnym dowozem do portu lotniczego na Słowacji - chyba airport Poprad, na lot do Warszawy. :-)
15/12/2011 06:48 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
Zakopianka kolejowa byłaby alternatywą dla Szwagra, gdyby
1. była dwutorowa
2. miała prędkość 120 km/h
3. miała łącznice w Suchej i Chabówce

ale to jest nierealne więc porzućmy te mrzonki

Obecnie zakopianka kolejowa ma sens jako dowóz turystów z głębi Polski do Zakopanego w sezonie turystycznym czyli w ferie letnie i zimowe codziennie, a poza sezonem ewentualnie w weekendy. Ale na pewno pociągi regionalne nie majom tu sensu ekonomicznego. Rębilas to rozumie.
15/12/2011 10:40
---.static.icpnet.pl
Avatar
scorpio
@Arkadiuszu Pawle

Szwagier może jeździć ale do Portu Lotniczego na Słowacji będąc uzupełnieniem oferty EuroLotu (szybkie połączenie Gdyni z Zakopcem p. Warszawę)
15/12/2011 18:24 Autor: e-podroznik
---.internetdsl.tpnet.pl
@: scorpio

A do Krakowa co? 4 pary pociągów dziennie? Z czasem przejazdu 3,5 godziny? :)))
15/12/2011 20:24 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
No wiesz oni by chcieli żebyś z Krakowa do Zakopanego jechał takim tempem jak z Poznania do Piły.
16/12/2011 18:13
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Avatar
scorpio
@e-podróżnik

Nie 4 ale co najmniej 7-8 par pociągów Regio ( z czego z jeden przyspieszony RegioPlus), codzienna IR Gubałówka i TLK. Expressy i EIC należy wywalić z zakopianki (za duża cena w stosunku do usługi - za wolno).
Logowanie do komentarzy
Zarejestruj
Skomentuj
Opinie zamieszczane w komentarzach pod wiadomościami na portalu są tylko i wyłącznie poglądami osób komentujących. Nie zawsze zgadzają się z poglądami członków redakcji.
Za zamieszczone treści redakcja nie odpowiada.
Twój komentarz:
Autor:
Wpisz kod z obrazka: Kod obrazkowy
  • Zderzenie czołowe SKM i KM w Warszawie - zdjęcia

    Zderzenie czołowe SKM i KM w...

  • Dworzec w Doniecku otwarty [zdjęcia]

    Dworzec w Doniecku otwarty...

  • Połączenie Poznań - Rotterdam oficjalnie uruchomione

    Połączenie Poznań - Rotterdam...

  • Premier Donald Tusk odwiedził dziś przystanek Warszawa Stadion i podpisał się na...

    Premier Donald Tusk odwiedził...

  • Czyszczenie na Euro - Warszawa Wola

    Czyszczenie na Euro -...

  • Gdańsk Stadion Expo

    Gdańsk Stadion Expo

 
Newsletter
by